El JClic és la nova versió del Clic, una eina per a la creació d’aplicacions didàctiques multimèdia que té ja més de 10 anys d’història, durant els quals han estat molts els educadors que l’han fet servir per crear activitats interactives que treballen aspectes procedimentals de diverses àrees del currículum, des d’educació infantil fins a secundària.
El JClic pretén aprofitar els avantatges derivats de l’evolució d’Internet, de les prestacions tècniques dels ordinadors i dels entorns gràfics d’usuari.
Els objectius perseguits pel JClic són:
El JClic consta de tres aplicacions:
És el programa principal i serveix per veure i executar les activitats. Permet crear i organitzar la biblioteques de projectes i escollir entre diversos entorns gràfics i opcions de funcionament.
Aquesta eina permet crear, modificar i provar projectes JClic en un entorn visual molt intuïtiu i immediat. També ofereix la possibilitat de convertir al nou format els paquets fets amb el Clic 3.0, així com d’altres prestacions com ara la publicació de les activitats inserides en una pàgina web o la creació automàtica de fitxers d’instal·lació de projectes JClic.
Un mòdul que permet gestionar una base de dades on es recullen els resultats obtinguts pels alumnes en realitzar les activitats dels projectes JClic. El programa treballa en xarxa i ofereix també la possibilitat de generar informes estadístics dels resultats.
L’eina de programació escollida ha estat el Java, i el format en què s’emmagatzemen les dades de les activitats és l’XML.
És important fer constar que per utilitzar el JClic i per crear noves activitats no cal saber programar en Java o escriure documents XML, de la mateixa manera que per fer servir el Clic 3.0 tampoc no era necessari conèixer el llenguatge C++.
Per utilitzar el JClic cal tenir instal·lada la versió 1.3.1 o superior de la màquina virtual Java, així com un certificat digital i diversos complements. La primera vegada que es visita una web que conté un applet JClic cal comprovar l’existència d’aquests components i, en cas negatiu, redirigir la navegació cap a una pàgina des d’on es poden descarregar.
La millor manera de començar a conèixer el JClic és examinar les activitats d’exemple. Des del JClic s’inicien les activitats d’exemple amb el botó que conté la icona de la Demo.
A la pantalla inicial es pot triar entre fer un recorregut pels diferents tipus d’activitats que permet el JClic, o fer un repàs a les novetats que presenta el JClic respecte al Clic 3.0 (versió anterior del programa ).
La primera opció presenta exemples dels diferents tipus d’activitats. Permet donar un cop d’ull i entendre les diferents modalitats d’activitats que es poden fer amb el programa. Aquest curs vol aprofundir en la creació de cadascun dels tipus d’activitat.
La segona opció mostra exemples de possibilitats que no oferia el Clic 3.0, però que estan disponibles amb el JClic.
Aquestes novetats són les següents:
El JClic permet realitzar set tipus bàsics d’activitats:
Alguns d’aquests tipus presenten diverses modalitats, donant lloc a 16 possibilitats diferents:
Tipus | Descripció | |
---|---|---|
Associació | simple | Es presenten dos conjunts d'informació que tenen el mateix nombre d'elements. A cada element del conjunt origen correspon un i només un element del conjunt imatge. |
complexa | També es presenten dos conjunts d'informació, però aquests poden tenir un nombre diferent d'elements i entre ells es poden donar diversos tipus de relació: un a un, diversos a un, elements sense assignar... | |
Joc de memòria | Aquest tipus d'activitats consisteix a descobrir parelles d'elements entre un conjut de caselles inicialment amagades. Les parelles poden estar formades per dues peces idèntiques, o per dos elements relacionats. A cada intent es destapen dues peces, que es tornen a amagar si no formen parella. L'objectiu és destapar tots els elements del plafó. | |
Activitat d'exploració | Es mostra una informació inicial i en fer clic damunt seu es mostra, per a cada element, una determinada peça d'informació. | |
Activitat d'identificació | Es presenta només un conjunt d'informació i cal fer clic damunt d'aquells elements que acompleixin una determinada condició. | |
Pantalla d'informació | Es mostra un conjunt d'informació i, opcionalment, s'ofereix la possibilitat d'activar el contingut multimèdia que porti cada element. | |
Puzle | doble | Es mostren dues graelles. En una hi ha la informació desordenada i l'altra està buida. Cal reconstruir l'objecte en la graella buida portant-hi les peces una per una. |
d'intercanvi | En una única graella es barreja la informació. En cada tirada es commuten les posicions de dues peces fins a ordenar l'objecte. | |
de forat | En una única graella es fa desaparèixer una peça i es barregen les restants. A cada intent es pot desplaçar una de les peces veïnes al forat, fins tenir-les totes en l'ordre original. | |
Text | Completar text | En un text es fan desaparèixer determinades parts (lletres, paraules, signes de puntuació, frases) i l'usuari ha de completar-lo. |
Omplir forats | En un text se seleccionen determinades paraules, lletres i frases que s'amaguen o es camuflen, i l'usuari ha de completar-lo. La resolució de cadascun dels elements amagats es pot plantejar de maneres diferents: escrivint en un espai buit, corregint una expressió que conté errades, o seleccionant diverses respostes possibles d'una llista. | |
Identificar elements | L'usuari ha d'assenyalar amb un clic de ratolí determinades paraules, lletres, xifres, símbols o signes de puntuació. | |
Ordenar elements | En el moment de dissenyar l'activitat se seleccionen en el text algunes paraules o paràgrafs que es barrejaran entre si. L'usuari ha de tornar a posar-ho en ordre. | |
Resposta escrita | Es mostra un conjunt d'informació i, per a cadascun dels seus elements, cal escriure el text corresponent. | |
Mots encreuats | Cal anar omplint el tauler de paraules a partir de les seves definicions. Les definicions poden ser textuals, gràfiques o sonores. El programa mostra automàticament les definicions de les dues paraules que es creuen en la posició on es trobi el cursor en cada moment. | |
Sopa de lletres | Cal trobar les paraules amagades en una graella de lletres. Les caselles neutres de la graella (aquelles que no pertanyen a cap paraula) s'omplen amb caràcters seleccionats a l'atzar en cada jugada. Pot ser amb contingut associat. En aquest cas s'anirà desvetllant un element d'un conjunt d'informació (text, sons, imatges o animacions) cada vegada que es localitza una paraula nova. |