L’objectiu d’aquesta pràctica és veure el programa Signe 2, que
permet crear textos en llenguatge escrit i traduir-los a llenguatge de
signes.
Contingut de la pràctica:
Localitzaciói instal·lació del programa Signe 2
Funcionament del Signe 2
Editor de Gràfics
Editor de Frases
Editor de text Bilingüe
Autor: Bemjamí Vidiella
El Signe és un editor de llenguatge signat que permet crear textos
en llenguatge escrit i traduir-los a llenguatge gràfic o de signes.
El programa es proposa un doble objectiu:
El programa incorpora un diccionari amb el llenguatge signat per a sords
El Signe és compon de dos mòduls:
El gestor de gràfics,
que permet mantenir el diccionari del programa afegint, modificant o
eliminant paraules i dibuixos. El gestor de gràfics permet incorporar,
a més del pictograma del signe, la seva filmaciói el dibuix de
l’objecte representat.
El gestor de frases, que després d’escriure o importar un text confegeix les planes amb la traducciósignada del text escrit.
En la realitzacióde les següents pràctiques necessitareu:
El programa Signe 2
La Llibreta del Windows
Aquestes pràctiques sobre el programa Signe 2 s’han realitzat amb la versió5.7, la qual es pot trobar al CD CREDA MIL.
Per poder seguir bé totes les explicacions cal que feu servir aquesta versió: Signe 2 Versió5.7. Amb tot, a continuació es detallen diferents locs on trobar el Signe 2.
Podeu trobar el programa Signe 2 a diferents CD Sinera i de Materials de Formació, però per aconseguir les ùltimes versions:
CD CREDA MIL, a l’apartat Altres Materials
hi trobareu el Signe 2 versió5.7, amb l’avantatge que es pot executar
des del CD sense fer-ne la instal·lació, si bé només permetrà fer
consultes, no pas modificacions (Signev5\Lsignat2ct.exe).
CD Materials de Formació2001, Signe 2 versió 5.
-
A la pàgina de la XTEC, a Escola Oberta | Programari educatiu | Educacióespecial | SAAC | Signe2 .
Baixeu al vostre ordinador els dos fitxers representats en les icones dels 2 disquets, que són signe.exe i signe.w02.
Executeu el fitxer signe.exe per fer la instal·lació.
Cal tenir el Signe 2 instal·lat al disc dur per accelerar el
funcionament del programa i poder fer modificacions, afegint noves
paraules, contes, dibuixos... i, si cal, eliminar-ne d’existents.
Per obrir el
Gestor o
Editor de Gràfics
Per obrir el
Gestor o
Editor de Frases
Premeu sobre la icona
Gràfics. Us presenta l’
Editor de Gràfics.
és el diccionari de símbols. Podeu escriure les paraules per cercar el
seu signe, veure el vídeo i el dibuix que representa la paraula.Totes
les paraules de la llista tenen el seu signe corresponent, però alguna
altra opciópot ser que no estigui disponible.
Per buscar una paraula podeu escriure el seu nom a la finestra de text de l’apartat Escriu el nom que li correspon al gràfic. Escriviu, per exemple, el nom pissarra i premeu sobre el botó Cercar. Presenta el signe que correspon a “pissarra”, el seu dibuix i el vídeo.
També podeu buscar una paraula directament de la llista Gràfics disponibles.
Per començar a familiaritzar-vos amb el programa cerqueu paraules per veure la seva traduccióa la llengua de signes.
Si voleu aprofundir en el seu ús, el programa permet incorporar noves
paraules amb el dibuix que representi el pictograma del signe, la seva
filmaciói el dibuix de la pròpia paraula.
Heu de tenir el fitxer de dibuix que representi el pictograma del
signe de la nova paraula i, si voleu, també el fitxer amb el dibuix de
la paraula.
Entreu a l’
Editor de Gràfics. Escriviu el nom de la nova paraula a la finestra de text de l’apartat
escriu el nom que li correspon al gràfic. Premeu el botó
Cal seleccionar el fitxer en format BMP del signe, la mida del qual no pot ser superior a 125×125 píxels.
Amb el botó
poseu el fitxer del signe triat al directori
Signe2 amb el nom
Export.Bmp.
Quan s’incorpora una nova paraula cal seguir-ne el procés de classificació: aneu a Fitxer | Configurar categories. Seleccioneu la vostra paraula i trieu una categoria per aquesta paraula. Valideu amb el botóAplicar.
Podeu incorporar el dibuix de la paraula des del menú
Fitxer| Importar dibuixos d’objectes. Heu de tenir la paraula en qüestió activada al
Gestor de Gràfics. Seleccioneu el fitxer
GIF del directori
Dibuix, el qual fitxer ha de tenir el mateix nom que el fitxer del dibuix del signe però amb un 7 davant.
Aquest canvi no tindrà efecte per a properes sessions si no es guarden: feu-ho en el menú Fitxer | Desa o bé seguint les instruccions de guardar canvis que presenta abans de sortir del programa.
Podeu obtenir més informaciósobre la incorporació de noves paraules al Signe, així com de tot el programa, a:
L’ajuda que incorpora el mateix Signe 2. S’hi accedeix prement el botód’ajuda que surt a les diferents pantalles del programa
.
El manual en format DOC que trobareu a la carpeta Manuals. és el fitxer signe2v5.doc, que podeu obrir amb el Word.
A l’Editor de Frases es composen els textos
escrivint directament amb el teclat, important fitxers de text (TXT) o
bé triant algun dels contes i històries que porta el programa.Els
textos no poden portar signes de puntuació, només el punt final de
frase.
Entreu a l’
Editor de Frases prement sobre el botó
o bé des del menú
Anar a | Editor de Frases.
A la finestra de text escriviu-hi paraules separades per espais, sense comes, o una frase. Tot seguit premeu el botóLlegir. El programa demana si ho voleu fer amb els signes pictogràfics o filmacions.
Signe 2 no traduiex la sintaxis de la frase és a dir per tenir la frase
en LSC cal codificar les paraules amb la sintaxis de la llengua de
signes
Amb el botó
podeu carregar el contingut d’un fitxer de text en format TXT.
A l’apartat Tria un conte o una història seleccioneu l’opcióGener, que carrega uns refranys. Podeu passar a la seva lectura de signes mitjançant el botóLlegir.Es poden incorporar nous contes o històries:
Obriu la Llibreta del Windows. Escriviu una petita historieta, conte o frases. Deseu el fitxer amb el nom aventura.txt a la carpeta Contes del Signe 2.
Aneu a
Fitxer | Afegir/Treure contes i històries. Premeu el botó
Importar i seleccioneu el vostre fitxer de text (
aventura.txt). Finalment premeu el botó
Aplicar.
Ara surt el vostre conte a la llista Tria un conte o una història. Escolliu el vostre conte Aventura. Premeu el botóllegir
Escriviu unes frase o carregueu un conte o fitxer de text a l’Editor de Frases.
Escolliu l’opció
. També s’hi va des del menú
Anar a |
Editor de text bilingüe. Observeu com presenta, en una nova finestra, tot el text i sota cada paraula el seu corresponent signe.
és pot modificar la lletra des del menú Lletra.
Hi ha la possibilitat d’imprimir-ho, una vegada s’ha arribat fins al final del text passant totes les seves pàgines, menú Pàgina | Pàgina següent.