D138: Logopèdia i TIC

Mòdul 6: Llengua de Signes (Marta Vinardell)

Pràctica 2

El lèxic de la LSC

En l’apartat de llengua de signes esmentàvem que els signes que designen el lèxic propi de la llengua de signes està format pels paràmetres formacionals (amb components manuals i no manuals) que en resum són:

L’alumnat sord, per adquirir lèxic signat necessita referents competents en llengua de signes en un entorn ric en aquesta llengua i també suports gràfics editats amb els signes propis de la seva llengua de signes.

Es poden trobar diferents aplicacions informàtiques adreçades a l’aprenentatge dels signes. Hi ha algunes aplicacions multimèdia en què és fonamental que es visualitzi la seqüenciació dels signes conceptuals. Moltes porten fitxers de vídeo per a cada signe.

Recursos de lèxic signat

Veureu uns exemples d’aquests tipus d’aplicacions a les quals es pot accedir des d’Internet.

Mira què dic

El Mira què dic és un projecte del CEE Les Aigües de Mataró que té com a objectiu facilitar l’aprenentatge dels signes per millorar la comunicació d’algunes persones que tenen dificultats en la producció del llenguatge oral. S’ha utilitzat la LSC i està supervisat per ILLESCAT.

Es tracta d’un diccionari interactiu multimèdia amb suport de vídeo, fotografia, dibuix, so i text.

El vocabulari es pot consultar per ordre alfabètic o estructurat en diferents camps semàntics. Cada paraula conté:


http://www.xtec.net/dnee/act/miraquedic/

També podeu accedir-hi des de la pàgina Edu365. Aneu a l’apartat Alumnes/Primària i escolliu l’opció Mira què dic que està a Enllaços.

Des de la portada del Mira què dic podeu accedir a:

Escolliu l’opció Índex alfabètic. Surt el llistat de paraules de les quals podeu veure la realització manual del signe (vídeo), un dibuix del signe, el dibuix del concepte i el so.



Seleccioneu diferents paraules de la llista i observeu el contingut que us presenta. Disposeu d’uns botons per escoltar la pronúncia de la paraula i per anar a l’Índex alfabètic i a l’Índex temàtic.


Ara accediu a l’Índex temàtic i escolliu un tema. Us presenta les paraules de què disposa relatives al tema escollit. Una vegada premeu sobre una paraula accediu al seu contingut, de la mateixa manera que hi heu anat mitjançant l’Índex alfabètic.

Clic Mira què dic

És un paquet d’activitats del Clic que treballa els signes dels materials de classe amb suport de vídeo, realitzat pel CEE Les Aigües.


Trobareu aquestes activitats del Clic al CD del CREDA MIL. Una vegada a la pàgina inicial del CREDA MIL, escolliu l’opció Altres Materials, aneu a l’apartat Materials de treball en Llengua de signes catalana i trobareu el Mira què dic. Podeu executar-lo sense necessitat d’instal·lació. Cal que premeu sobre l’entrada Mira què dic.

El contingut de l’activitat del Clic Mira què dic és:

  
* Presentació de signes: surt un dibuix sobre coses de la classe i en clicar a sobre us presenta el vídeo amb la representació del signe en qüestió.
* Associació de signes: per relacionar el signe amb l'objecte.
* Làmines: es presenta un vídeo d'un signe i cal buscar-ne l'objecte a la làmina.
* Observa i respon: passa un vídeo i després fa preguntes sobre el seu contingut.
* Sopa de lletres: quan es troba una paraula presenta el vídeo de la representació del signe.

L’activitat seria fer una recollida de signes d’un camp semàntic concret o bé a partir d’un tema i fer fitxes on es recullin signes i fer-ne la relació amb la seva vessant escrita.

Terminologia específica de la LSC relacionada amb l’àrea de llengua

Malgrat que els signants són, en major o menor grau, bilingües, ja que viuen envoltats per la realitat de la llengua oral i escrita, o que poden utilitzar l’alfabet manual (dactilologia) per traslladar visualment la llengua oral a través de la seva representació escrita, la manca de vocabulari específic no deixa de ser una dificultat afegida ja que sovint l’alumnat sord necessita signes específics per desenvolupar-se conceptualment.

Per resoldre s’elaboren materials amb terminologia específica. L’equip de mestres i de logopedes del CEE de Sords CRAS va organitzar per la Jornada de Creació de Materials del 2006, un taller de Terminologia específica relacionada amb l’àrea de llengua, en llengua de signes catalana, amb la finalitat de potenciar l’ensenyament i aprenentatge de la llengua catalana i castellana a través de la LSC.

termin.jpg

Es partia d’un treball previ d’anàlisi sobre els termes habituals en el currículum de llengua, classificant-los en:

terminologia.jpg

El treball de la jornada va consistir en consensuar un signe per cada terme i fer-ne un enregistrament de vídeo. El resultat ha estat un lèxic de 74 signes, i vídeos, que són accessibles a partir d’un menú i una presentació.

Podeu visualitzar directament des de:

http://www.xtec.net/dnee/lsc/terminologia_llengua/index.htm

O bé descarregar-ho des de l’apartat d’enllaços de la web del CEE de Sords CRAS:

http://www.xtec.cat/cee-cras

Conte adaptat amb lèxic signat

Hi ha alguns contes amb lèxic signat per facilitar la lectura del text, com el d’en Amador Guevara del centre municipal CEE Virolai de Cornellà, que ha elaborat tot un seguit d’activitats i metodologies per a centrar als alumnes en les seqüències diàries i com a recurs per treballar la lectura i la escriptura amb el suport de símbols pictogràfics i de signes.

joanbrut.jpg

Consta de dos materials:

Els símbols pictogràfics (SPC, etc.) són molt intuïtius i serveixen per facilitar la comprensió dels nens amb més dificultats davant del llenguatge estructurat. Aquest alumnat té una gran necessitat d’entrar en els processos comunicatius i la seva motivació augmenta en un grau exponencial quan són conscients de que poden expressar-se i ser entesos pels demés.

En una altre nivell entren aquells que ja poden usar un llenguatge més estructurat. Aquest és el cas dels que poden comprendre i usar els signes de LSC. I d’altres que poden comprendre els textos, de llenguatge intencionalment senzill i poc conceptual, que s’utilitza en aquests materials.

Descarregueu la presentació, el conte i les fitxes per imprimir a:

http://www.xtec.net/dnee/satieee/0607/sessio3/joanbrut_ses.htm

Aquest material és un bon exemple de com a l’hora de plantejar-se fer activitats educatives amb suport informàtic, el més important és tenir una idea clara del que volem aconseguir.

Les escoles de sords bilingües elaboren molts contes adaptats amb fotografies en de lèxic signat amb els alumnes sords. Per motius d’ús d’imatge no podem penjar treballs d’ús intern.