Enrera
Mòdul 3
Mitjans de comunicació i educació a primària
  Bloc
1
2
3
4
5
   
Activitats
Exercicis
 
 
Un llenguatge i una temàtica pensats per seduir

L'objectiu d'aquest bloc és analitzar els dos elements sobre els quals es fonamenta bàsicament el discurs mediàtic: l'impacte audiovisual i la tria de continguts.

   
Desenvolupament del bloc
   
Atreure i mantenir la fidelitat del públic, aquest és el repte!
 

Aconseguir cada cop més augmentar l'audiència farà que els ingressos per publicitat siguin també superiors. Els guanys econòmics són, en definitiva, el termòmetre de la bona o mala salut d'un mitjà en qüestió. Caldrà buscar, doncs, fórmules que facin possible que el públic estigui interessat com més temps millor a seguir fidel a allò que se li ofereix.

Per aconseguir aquests objectius, els mitjans se serveixen de diferents tècniques que van des de la publicitat en altres mitjans fins a la selecció dels continguts i el seu tractament audiovisual.

Per dir-ho d'una altra manera, en termes generals els mitjans procuren tenir en compte allò que presumptament atreu la gran majoria, per tal de potenciar-ho i aprofitar-ho en benefici propi..

Per què la gent escolta, mira o adquireix uns determinats mitjans i no uns altres?. Quines raons els porten a veure majoritàriament una cadena de televisió, comprar un diari determinat o una revista, o escoltar una emissora de ràdio concreta? En part sol ser pels continguts que ofereixen els mitjans en qüestió i també pel tractament que els donen, per la manera com els presenten.

D'una manera esquemàtica es poden agrupar les estratègies que s'utilitzen per fer més atractiu un producte mediàtic en dos gran blocs:

a. Les que conformen l'embolcall audiovisual.

b. Les que vénen donades pel tipus de continguts que s'ofereixen i el seu tractament.


Els productes mediàtics poden ser d'allò més variat i atreure per motius diferents
L'impacte audivisual
 
És indubtable que moltes vegades la gent es decideix per una o altra revista, emissora o cadena de televisió, pel senzill fet del major o menor grau d'identificació que sent amb l'impacte audiovisual que reben davant del mitjà en qüestió: fotografies més grans o més petites, tipus i grandària de les lletres, format de la revista o del diari, aquella veu d'un determinat locutor, aquella sintonia que senten més propera, aquells efectes que fan més amè i distret un determinat programa, aquella rialla i aquell eslògan seductors...
Triar un determinat diari, revista del cor o informatiu de televisió pel senzill fet d'un format, d'un presentador o d'un melodia agradables... és un fet més que quotidià que en combinació amb l'impacte del tipus de continguts que s'ofereixen, decanten l'elecció cap a un producte o un altre.

 

 

  • Entra al web de l' agència Sofres, dins l'apartat Ranking TV. Procura establir un rànquing d'audiència televisiva d'algun període recent. Passa aquest rànquing a la taula del document adjunt; procura completar-lo buscant entre aquests programes més vistos algun dels elements que hem comentat.
 
Els continguts que es tracten
 

Generalment, en parlar de preferències per determinats productes mediàtics, ja siguin televisius, radiofònics, de la premsa... se sol pensar en motius relacionats amb la utilització de determinades temàtiques i l'enfocament que se'ls dóna.

Els continguts més tractats pels mitjans serien, doncs, aquells que presumptament agraden més a la majoria. En els mitjans televisius i radiofònics, els índexs d'audiència solen ser un important punt de referència per canviar programes i modificar horaris i programacions.

Segons les estadístiques, els programes més vistos són les retransmissions esportives, els diaris més venuts són els esportius, les revistes amb més tirada són les de xafarderies i del cor, les pàgines més visitades a Internet són les de sexe, i bona part de la programació de moltes televisions és plena de crims sagnants. Podeu comprovar algunes d'aquestes dades a l'Oficina de Justificación de la Información o bé a l'agència Sofres, dins l'apartat Ranking TV.

Poca gent, però, admet que els agraden les revistes o els programes del cor, però com pots comprovar són les més venudes i amb molta diferència sobre la resta. Només algunes persones admeten que els seus programes preferits son els esportius, però si veiem les estadístiques acostumen a ser els més vistos.

Hi ha, per tant, motius d'atracció no expressats que, d'acord amb la seva presència als mitjans, són molt atractius per a la gent: l'esport, els crims, el sexe i les xafarderies.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Amb l'ajuda de la informació de les dues adreces anteriors, prova de fer una llista improvisada dels programes televisius que creus que es veuen més i marca'n la temàtica seguint l'exemple d'aquesta taula:
Programa
Temàtica
Violència
Sexe
Esports
Xafarderies/ del cor
         
         
         
         

Tenint present el que t'ha sortit i el contingut d'aquesta pràctica, què en pensens d'aquests apunts?:

- Per què creus que se sol donar una contradicció entre el que es diu que es veu, es llegeix, s'escolta..., i el que realment es veu, s'escolta o es llegeix?

- El domini del tractament mediàtic d'uns continguts sobre uns altres és degut als mitjans mateixos o bé a la demanda de la societat? Per què?

- Creus que s'haurien de suprimir de la programació programes de l'estil de Crónicas Marcianas on es barregen xafarderies, sexe i violència? Per què?

- Ets de l'opinió que els mitjans han d'intentar millorar culturalment la nostra societat, o bé han de procurar fer el necessari per aconseguir la màxima audiència per tal de guanyar diners?

- Quina responsabilitat creus que haurien de tenir les empreses privades i públiques dedicades a la comunicació, a l'hora de seleccionar els continguts?

   
 
Amunt