|
||||||||||||||||
| Bloc |
|
Activitats
|
||||||||||||||
| Estratègies publicitàries | |||||||||||||
| L'objectiu d'aquest bloc és reflexionar sobre la importància de la publicitat i oferir pautes per a l'anàlisi d'algunes de les estratègies d'atracció que utilitza . | |||||||||||||
| Desenvolupament del bloc | |||||||||||||
|
La publicitat és l'oxigen dels mitjans, sense ella estarien condemnats a l'extinció. El valor econòmic de la publicitat està fora de tot dubte. En un diari, abans de fer la primera reunió de redacció a les onze del matí, ja es disposa d'uns plànols amb unes taques vermelles que signifiquen les zones i les pàgines que estaran ocupades per la publicitat. La meitat del pressupost que necessita un diari s'obté de la publicitat. Quan es parla de publicitat es parla d'un motor econòmic, no només per als mitjans, sinó per a la societat de consum en què vivim. Actualment, les empreses que es dediquen a la comunicació són grans macroestructures que han anat diversificant els seus negocis. Una multinacional dedicada a la producció de begudes refrescants, posseeix al mateix temps diferents mitjans de comunicació (cadenes de televisió, portals d'Internet, revistes, diaris....) on pot col·locar còmodament els seus productes. Així es pot entendre que molts mitjans dediquin tant de temps i tants d'espais a la publicitat, tot i saltar-se una regulació específica al respecte , que moltes vegades ignoren. La desmesurada dependència econòmica del món publicitari condiciona enormement els continguts i programacions de les cadenes, revistes i mitjans en general, fonamentalment en dos sentits: haver de tenir en compte els tipus d'informacions que es publiquen sobre els diferents anunciants que els donen suport econòmicament, i haver de donar determinades prioritats als fets o esdeveniments que es tracten, aparentment deslligats de la publicitat, que puguin ajudar les marques.
|
||||||||||||
|
Mireu també aquesta taula sobre les despeses d'alguns grans anunciants, difoses a El Anuario de El País 2001. A partir d'aquestes dades es poden fer una sèrie de reflexions sobre la importància que té la publicitat per als mitjans i la seva possible dependència del món empresarial, que és qui es troba al darrere de tanta inversió.
|
||||||||||||
| Tipologies | |||||||||||||
Segons
sigui el mitjà i suport, es pot
parlar de diferents tipus de publicitat. Pel que fa a la televisió, el mitjà més
influent, destaca la següent tipologia: l. Publicitat directa: aquella que apareix entre programa i programa denominada comunament spots o anuncis. A vegades poden ser publireportatges. 2. Publicitat indirecta o d'emplaçament: quan apareixen anunciats els productes en el context d'una sèrie o bloc programàtic televisiu. És molt freqüent en sèries de molta audiència en les quals s'anuncien productes d'alimentació o de roba. 3. Publicitat subliminal: és aquella que es percep, però no se n'és conscient. Anuncis que disposen d'imatges subliminals que -encobertes conscientment a la velocitat del pla, intensitat o baixa intensitat de la llum, o complexes composicions plàstiques- l'ull veu, però el cervell no capta. 4. Metapublicitat: en aquest cas es tracta de tot el que apareix a la televisió. L'exemple més clar és la mateixa cadena, que s'autopublicita constantment amb programes pensats expressament per a aquest fi. |
|||||||||||||
| Estratègies d'atracció publicitàries | |||||||||||||
En publicitat tot acostuma a girar entorn del poder de fascinació que tenen les imatges. Els millors fotògrafs i els millors creatius del món treballen al servei de la imatge publicitària. Es gasten centenars de milions en la fabricació de noves imatges. Un bon anunci publicitari pot costar més diners que una pel·lícula de cost mitjà. A continuació es presenta algunes de les estratègies del missatge publicitari que poden servir per a l'anàlisi d'anuncis:
Per tant, la publicitat és una activitat que ven i legitima estils de vida. La publicitat crea i reprodueix valorativament formes de comportament, configura en les persones i en els grups una manera d'entendre la realitat, convertint-se així en una important instància de socialització. La publicitat és també una forma de manipulació, perquè exerceix un gran control ideològic sobre els receptors. El discurs publicitari té un marcat caràcter ideològic, en la mesura que també és utilitzat molts cops per emmascarar una realitat injusta. |
|||||||||||||
|
Pel que fa a les estratègies utilitzades, reflexiona sobre les següents qüestions: - Creus que són atractives? Creus que tenen influència en l'espectador o espectadora? Creus que afegeixen alguna característica estranya al producte? Creus que algunes vegades aquestes estratègies atempten contra els drets de les persones, col·lectius o determinats estaments socials? - Creus que la publicitat podria/hauria de funcionar d'una altra manera? Quina? |
||||||||||||