![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Bloc |
![]() |
Activitats
|
||||||||||||||
Els llenguatges de la publicitat | |||
L'objectiu d'aquest bloc és aportar elements d'anàlisi i reflexió sobre el paper de la publicitat en els mitjans de comunicació. |
|||
Desenvolupament del bloc | |||
![]() |
Amb la publicitat ens trobem davant d'un fenomen que pretén captivar la persona i fer que aquesta consumeixi o prengui actituds davant situacions que li són estranyes, que generalment estan fora del seu entorn quotidià, fent-li creure que la seva existència és original i diferent de la dels altres. En definitiva, el que realment proposa la publicitat és que tothom consumeixi o cregui el mateix en el mateix moment. Els destinataris de la publicitat són subjectes actius i creatius, i la relació que estableixen amb el producte o el missatge es produeix en un marc de contextos i mediacions que fan que aquest impacte sigui molt qüestionable. A pesar de la publicitat, no tothom vesteix igual, ni menja igual, ni pensa o desitja el mateix. Però la influència de la publicitat és notable i contínuament està renovant estratègies per aconseguir els seus objectius. |
||
![]() |
|||
Funcions de la publicitat | |||
Fins a la revolució industrial al segle XVIII, la producció de béns depenia de les necessitats i de determinades demandes socials. Avui, els països desenvolupats tenen les seves necessitats bàsiques cobertes. Segons TORNERO J.M. (La seducción de la opulencia. Gustavo Gili, Barcelona, 1992), “el consum ja no és un acte d'ajustament entre demanda i producció, sinó el creat per la producció”. Els
continguts dels mitjans estan molt condicionats per la publicitat.
Bé per l'espai que ocupen els anuncis, pels interessos comercials
de les empreses mediàtiques (que prioritzen cada vegada més
els departaments de promoció de productes), o pels mateixos interessos
econòmics dels seus productors. |
|||
Ciutadans o consumidors? | |||
Potser
sigui una pregunta retòrica, però conté dues
dimensions de l'individu difícilment separables. De la mateixa
manera també és difícil establir quin tipus de
necessitats reals cobreix avui la publicitat, perquè el desig
s'ha apropiat del discurs publicitari i ho impregna tot. Perquè un producte tingui èxit, s'ha de crear en primer lloc un interès en els potencials consumidors. Una necessitat imperiosa de posseir-lo, que només, i parcialment, se satisfà amb la seva compra.
El mètode AIDA ens aclareix aquestes funcions de la publicitat:
De
tota manera, cal tenir present que la seqüenciació que exposa
aquesta fórmula no es produeix de manera clara i implacable.
El missatge publicitari salta molts cops aquestes fases d'una manera
alegre i arbitrària, de manera que si, per exemple, es veu
l'anunci d'un cotxe, encara que la crida d'atenció sigui inicial,
es manté durant tot l'anunci, i la incitació a la compra
pot estar implícita des del primer segon. I així amb tota
la resta. És a dir, encara que es pugui suggerir que es produeixen “aquests
moments”, mai són compartiments estancs, sinó que
funcionen de manera simultània i de vegades solapada. |
|||
|
|||
![]() |
|||