![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Bloc |
![]() |
Activitats
|
||||||||||||||
La ficció al cinema i en altres mitjans | |||||||||||||
L'objectiu d'aquest bloc és oferir uns quants elements de reflexió al voltant del tractament de la ficció als diferents mitjans de comunicació, i de manera especial en el cinema. |
|||||||||||||
Desenvolupament del bloc | |||||||||||||
![]() |
Informar, entretenir...? | ||||||||||||
Tradicionalment, fins fa no gaire s'atribuïa als mitjans en general una clara i preponderant funció informativa, que ha anat cedint espai a grans blocs amb continguts d'entreteniment que, a poc a poc, s'han fos amb la resta de continguts de caire més informatiu; això fa que sigui molt difícil en molts casos establir una clara línia divisòria entre ambdues tendències. Mitjans com els diaris, les revistes, la ràdio, la televisió i Internet es consideren en major o menor mesura productors de gran quantitat de continguts que tenen com un dels seus objectius primordials la informació. Contràriament, el cinema només va tenir aquesta clara funció en els seus començaments. Aquest gènere va ser també utilitzat als seus inicis com a eina propagandística i ideològica dels governs de torn en molts indrets del món, com ara l’antiga URSS, l’Alemanya nazi... Fins i tot actualment podem trobar gran quantitat de pel·lícules que -tot i que el seu component és eminentment fictici- tenen una gran dosi ideològica i propagandística. Pensem, per exemple, en multitud de pel·lícules realitzades a les grans productores dels Estats Units A l'Estat espanyol el NO-DO és un exemple, encara que no únic, d’aquesta funció.
Amb l'aparició de la
ràdio i la televisió, el cinema va anar perdent aquesta funció propagandística,
relacionant-se cada cop més amb la ficció, tot i que hi
podem trobar mostres de caire informatiu,
documental, testimonial... Actualment el cinema està centrat fonamentalment en la producció de continguts de ficció. El seu format i les peculiaritats del seu visionat aporten -de moment- al públic una experiència més gratificant que altres mitjans com ara la televisió convencional. Existeix, així, una important indústria cinematogràfica que també subministra continguts a la televisió, una vegada els ha amortitzat amb l’exhibició a les sales. Aquesta indústria basa actualment bona part del seu èxit en la creació d’un star system d’actors i directors que intenten tenir un lloc a les pàgines de societat dels diaris i altres mitjans, per tal de promocionar la seva carrera i els seus productes. De tots són coneguts alguns noms d’actors i directors de cinema tant d’Espanya com dels Estats Units.
Hi ha també altres indústries cinematogràfiques, amb abundants productes cinematogràfics de major interès social i qualitat artística, però que solen reduir la seva exhibició als països d’origen, sales alternatives o festivals cinematogràfics. Un producte català, per exemple, difícilment s’exhibirà en altres països. Alguns dels productes catalans, però, han creuat excepcionalment amb èxit les fronteres, com ara Les Tres Bessones o el reportatge “Balseros” de TV3. |
|||||||||||||
![]() |
La ficció als altres mitjans | ||||||||||||
No hem d’oblidar que altres mitjans també utilitzen continguts de ficció. La ràdio, per exemple, té una llarga història pel que fa a les radionovel·les, un gènere molt popular en dècades passades. La televisió utilitza constantment continguts cinematogràfics per omplir les seves graelles. El cinema de ficció funciona molt bé com a entreteniment i reclam per a l’espectador quan es tracta d’èxits cinematogràfics. Estrenes de pel·lícules cinematogràfiques d'èxit a la televisió han suposat unes altes quotes d'audiència, fins i tot més del 50%. Films com Titànic, els tres El Senyor dels anells, els quatre Harry Potter, Spiderman o la sèrie de La guerra de les galàxies tenen un gran poder d'atracció tant per la seva projecció publicitària com pel seu contingut.
Les sèries i les novel·les televisives són
un altre dels grans gèneres de ficció que han tingut una
gran presència
a la televisió aprofitant moltes vegades actors, directors i
mitjans cinematogràfics. En els darrers anys al nostre país
han tingut força èxit produccions pròpies
com ara: Ventdelplà, El cor de la ciutat... I a Espanya: Aquí no hay quien viva, Hospital
central, El comisario, Siete
vidas, ... Aquestes emissions han aportat una bona quantitat
d’audiències
a les diferents televisions.
O bé un altre exemple a nivell internacional: |
|||||||||||||
|
Existeix una interacció entre els
diferents mitjans, cinema, ràdio, televisió, Internet...,
que no només venen
productes, sinó també persones que acaben sent uns amics
imposats i tenen un prestigi o desprestigi en mans dels mitjans mateixos. |
||||||||||||
![]() |
|||||||||||||