|
Variables i funcions |
|
|
|
En aquesta pràctica veureu com definir i assignar valors
a variables i funcions. La forma com es fa la definició
o assignació determina la interactivitat de gràfics i càlculs.
Un cop definides les funcions, es poden fer diverses accions i operacions,
com ara trobar valors o representar gràficament. Al menú
Anàlisi trobareu les eines de treball
més corrents en l'anàlisi matemàtica: derivació,
integració i càlcul de límits.
|
|
|
|
|
|
Icones del menú Anàlisi a la barra
de menús de la Wiris
|
|
|
|
Variables i funcions en la Wiris |
|
|

|
Llegim al diccionari de l'IEC:
variable. f. En
programació, posició de memòria identificada amb
un nom, que pot variar de contingut en l'execució d'un programa
informàtic.
En la Wiris podeu establir variables justament amb la finalitat
que acabeu de llegir i, a més, podeu definir funcions pròpies
que empren aquestes variables.
Els noms de variables i funcions, el que s'anomena identificadors,
es poden construir amb cadenes alfanumèriques tan llargues
com es vulgui. Els caràcters que es poden utilitzar són
les lletres minúscules, les lletres majúscules, i també
accentuades o amb dièresi, les lletres gregues, els números
del 0 al 9 i els símbols _ i ?.
Cal tenir present que:
- Els identificadors han de començar amb una lletra (minúscula,
majúscula, accentuada o amb dièresi o una lletra grega)
o amb el símbol _.
- La Wiris diferencia entre lletres majúscules i minúscules.
Així, doncs, x i X són variables diferents.
- Els identificadors no poden tenir espais en blanc ni altres símbols
que no siguin _ o ?.
- El fet de que A? pugui ser utilitzat com a nom d'un identificador
comporta que en les preguntes amb resposta que heu vist a la pràctica
2 cal deixar un espai en blanc davant del signe ?. Així,
per comprovar si els valors de A i B són iguals
cal escriure A==B ?.
S'ha dit a les pràctiques anteriors que en una finestra activa
de la Wiris hi poden haver diferents blocs de càlculs, el que habitualment
s'anomena problemes.
- És molt important saber que els valors de les variables
o les definicions de funcions pròpies no passen d'un problema
a un altre.
- Tanmateix, hi ha un recurs de la Wiris que es
pot considerar d'ampliació i que consisteix en la possibilitat
de definir llibreries per a una finestra activa. En una llibreria
s'hi poden definir variables o funcions que s'aplicaran a tots els problemes
o blocs de comandes que s'obrin en aquella sessió de treball.
Si us interessa el tema, podeu clicar a la icona de l'esquerra i veure
una animació que ho explica. Tanmateix, ja s'ha dit que es tracta
d'un recurs avançat i per aquesta raó s'exposa amb detall
i se'n donen exemples a la pràctica
6 del mòdul 7.
Observeu alguns exemples sobre els noms que poden tenir les variables
a la finestra següent:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Donar valors a una variable de memòria
amb  |
|
|
|
Ja heu vist a la pantalla activa de l'apartat anterior que el signe =
assigna un valor a una variable; si la variable depèn d'altres
elements, agafa els valors que en aquell moment tinguin en el problema.
- A les variables els podeu assignar com a valors tots els elements
amb què la Wiris treballa: constants, vectors, matrius, elements
geomètrics, etc.
- Tots aquests elements diversos poden ser, també, el resultat
de les funcions pròpies que es defineixen, aspecte aquest del
qual es parla més avall i en mòduls successius.
|
 |
|
|
|
|
- En l'exemple que us proposem podeu veure que es dóna valor
a una variable a i, en funció del valor que té
i dels valors que prenen altres variables, se'n defineixen de noves.
Obriu la finestra activa, feu canvis en el valor de a i
observeu els que se'n deriven per a les variables b, c
i d.
- Quan obriu la finestra activa veureu que hi ha altres exemples que
en una primera lectura no cal que aprofundiu gaire:
- Un segon problema en què s'assignen valors a dos vectors,
u i v, a un escalar c i a un angle A.
Observeu l'ús de la comanda convertir
per passar de radiants a graus. Canvieu els valors dels vectors
i efectueu el producte vectorial. Tingueu present que la sintaxi
de les funcions trigonomètriques és sin,
cos, tan i asin,
acos, atan per
a les funcions inverses. Les mesures dels angles són en radiants.
Per treballar amb graus, cal afegir la icona
del menú Unitats després
del valor de l'angle.
- També veureu la possibilitat d'assignar elements geomètrics
a una variable. Ben segur que al llarg del curs ho fareu sovint!
|
|
|
|
Donar valors a una variable de memòria
amb
(valors actualitzables) |
|
|
|
El signe := serveix per definir una variable de manera
que el seu valor s'actualitzi quan canvien els valors d'altres elements
que intervenen en la definició.
- La interpretació de les circumstàncies en què
cal emprar el signe = o bé :=
es fa molt entenedora en el tractament interactiu dels gràfics.
Vegeu la pràctica 5 i la pràctica
6 i la fitxa d'ampliació.
- La finestra següent mostra la diferència entre els dos
signes = i := de definició
i assignació de valors a variables. Obriu-la, observeu i feu
altres proves.
|
|
|
 |
|
|
|
|
- Fixeu-vos que la variable a, definida amb el signe =,
té sempre el valor que se li ha assignat inicialment i que depèn
del valor que, en aquell moment, tenia la variable x.
- Observeu, en canvi, que el valor de la variable b, com que
s'ha definit amb el signe :=, s'actualitza en funció
del valor que, en cada moment, té la variable x.
- Comproveu aquest fet: canvieu el primer valor que apareix de x,
i després canvieu el segon valor de x. En el primer cas,
a i b s'actualitzen, i en el segon cas, només s'actualitza
b.
|
|
|
|
Definició de funcions |
|
|
|
Per definir una funció que interessi en el context d'un problema,
es fa servir el signe :=. Un cop definida la funció, es
poden fer les accions de càlcul i representació gràfica.
En la pantalla següent es mostren dues activitats per a alumnes
de secundària: la primera per treballar la manera com es representa
una funció, i la segona per relacionar les solucions d'una equació
amb els punts d'intersecció de dues funcions.
|
|
|
 |
|
|
|
|
Icones del menú Anàlisi |
|
|
|
|
|
Icones d'infinit del menú Símbols
|
|
|
|
- Per al càlcul de límits utilitzeu les icones del menú
i els símbols ,
i
(que
equival a infinit sense signe) que trobareu en el menú .
- Observeu que hi ha tres icones diferents per calcular límits:
el central, per la dreta i per l'esquerra.
- Per derivar o integrar, a més de les icones del menú
,
podeu utilitzar la comanda deriva o integra
i també el símbol d'apòstrof '.
- Els càlculs es poden efectuar sobre funcions definides o sobre
expressions.
|
|
|
 |
|
|
|
|
- Calculeu les derivades successives de la funció f; per
fer-ho, aneu afegint
successius apòstrofs '.
(Atenció: no és correcte fer
servir les cometes " per
escriure la segona derivada)
- En el límit, canvieu el valor al qual tendeix x per
.
- Canvieu els límits d'integració.
- Feu proves amb altres primitives de funcions.
- Recordeu que aquests temes es tractaran amb profunditat més
endavant, en el mòdul 6, dedicat
a l'anàlisi.
|
|
|
|
Una reflexió sobre els tres signes d'igual |
|
|
 |
Al llarg de les pràctiques, haureu observat que la Wiris utilitza
tres símbols igual: el senzill =, el de
les assignacions que s'actualitzen sempre := i el
de les equacions ==.
Els tres símbols es poden entrar pel teclat o amb les icones del
menú .
Si voleu aclarir-ne una mica més l'ús, premeu la icona de
l'esquerra.
|
|
|
|
|
|
Els tres símbols d'igual al menú Símbols
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|