D202: Projectes europeus i les TIC

Mòdul 2: Programes oficials de la UE

Pràctica 4

Altres projectes de la Unió Europea

Portfoli europeu de les llengües

Aquest projecte del Consell d’Europa té l’objectiu de promoure la identitat cultural europea i un millor coneixement i entesa entre els pobles europeus. També vol fomentar l’aprenentatge autònom d’idiomes i les experiències interculturals. A Espanya, el Ministerio de Educación y Ciència (MEC) impulsa aquest projecte en col·laboració amb les comunitats autònomes, en plena sintonia amb els objectius del Consell d’Europa. A més, els diferents portfolis desenvolupats a Espanya volen millorar el coneixement i la comprensió entre les diferents llengües i cultures de l’estat.

El Portfoli Europeu de les Llengües vol ser un document en què els que estan aprenent o han après una llengua - ja sigui dins o fora d’un context escolar-, enregistrin i facin una reflexió sobre les seves experiències d’aprenentatge tant de la llengua com d’altres cultures. Les capacitats lingüístiques es descriuen segons els nivells de competència definits pel marc europeu comú de referència per a les llengües.

Els diversos estats membres de la Unió Europea estan desenvolupant portfolis per als seus ciutadans en els nivells de Primària, Secundària, Formació Professional i Adults. En l’àmbit espanyol hi ha portfolis desenvolupats en castellà, català, valencià, gallec i basc. Actualment s’està duent a terme una important tasca de pilotatge, guiada des de les conselleries, que fa palesa la important i necessària coordinació i planificació comunes entre els diferents departaments de llengua del centres educatius.

El Portfoli Europeu de les Llengües s’estructura en tres seccions:

Euro-scola

Edicions fins avui14
Qui pot participarAlumnes espanyols de 13 a 18 anys, en equips de deu membres.
TemaJoc interactiu que consta de diverses etapes i una prova final. El tema canvia cada curs, encara que el seu objectiu és sempre que els i les joves coneguin millor Europa.
Nombre d’alumnes participants 12.500, aproximadament(curs 2005-2006).
PremisParticipació en el Programa Euro-scola del Parlament Europeu a Estrasburg.
Llengües del portalCastellà i anglès.
Promogut perL’Oficina del Parlament Europeu i la Representació de la Comissió Europea a Espanya.
URLwww.euro-scola.com
Responsables

Aquest Concurs està organitzat per l’Oficina del Parlament Europeu i la Representació de la Comissió Europea a Espanya. Està destinat a l’alumnat espanyol que estudia Ensenyament Secundari Obligatori (ESO), Batxillerat o Cicles formatius de grau mitjà, sense oblidar aquells amb necessitats educatives especials. Es celebra ininterrompudament des de fa catorze edicions. En els últims anys ha comptat amb la col·laboració de l’Institut de la Joventut (INJUVE), la Subdirección General de Programas Europeos del Ministerio d’Educación y Ciencia, els organismes d’Educació i Joventut de les disset comunitats autònomes i de les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla i el Consell de la Joventut d’Espanya.

Objectius

L’objectiu d’Euro-scola és informar el jovent sobre el procés d’integració europea i estimular la seva participació en la construcció de la Unió Europea. Amb aquest propòsit, cada curs escolar s’escull un tema diferent, d’acord amb temes d’actualitat i interès. Els guanyadors del concurs -un equip de cadascuna de les disset comunitats autònomes i un altre per a les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla- participen a Estrasburg en el programa Euro-scola (simulació del Parlament Europeu) al llarg del curs acadèmic següent.

En l’edició 2006-2007, el tema és la celebració del 50è aniversari de la Unió Europea i compta amb la col·laboració de la Secretaria d’Estat per a la Unió Europea (campanya “Parlem d’Europa”), de l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional (AECI) i de la Coordinadora d’ONGs per al Desenvolupament-Espanya.

Descripció del joc

Aquest joc en xarxa explica cada curs als joves un tema rellevant per a la construcció europea, tot promovent, al mateix temps, l’ús racional d’Internet com a eina educativa, d’informació i de comunicació. El Concurs es desenvolupa en forma de joc interactiu educatiu a Internet i l’alumnat va acumulant punts. Els equips que hi participen estan formats per deu alumnes (entre 13 i 18 anys) liderats per un/a professor/a responsable. Cada centre escolar pot presentar tants equips com vulgui. La inscripció roman oberta a la pàgina web des de desembre fins a febrer, aproximadament. Les bases del concurs varien lleugerament d’any en any i es poden consultar a la seva adreça web.

El joc consta de dues o tres etapes. En cada etapa, els participants han de superar proves de caràcter col·lectiu i individual amb l’objectiu d’acumular la major quantitat de punts i comodins per guanyar el dret a participar en la prova final del concurs. Les etapes, però, no són eliminatòries, de manera que els equips que no aconsegueixen acabar una etapa en la data marcada, poden seguir intentant superar-la fins aconseguir tots els objectius i així arribar a la prova final.

Premis

El premi final del Concurs és la participació en el Programa Euro-scola del Parlament Europeu a Estrasburg durant el curs acadèmic següent i una ajuda financera per a la realització del viatge que varia en funció de la distància. Hi ha un/a guanyador/a per a cadascuna de les disset comunitats autònomes i un altre per a Ceuta i Melilla. A més dels deu participants i del/de la professor/a responsable, cada equip guanyador pot convidar 20 alumnes i 2 professors/es més del seu centre escolar a viatjar a Estrasburg i participar amb ells en el programa Euro-scola.

Altres institucions col·laboradores premien també l’alumnat guanyador, i durant el joc es donen a conèixer una sèrie de premis sorpresa.

Eines pedagògiques

Cada curs s’editen guies didàctiques per al professorat que es publiquen en xarxa i s’envien als centres. Malauradament, aquestes només estan disponibles per als equips registrats.

Eines TIC

Euro-scola es desenvolupa en una pàgina web en format Flash. Les proves només són visibles per als grups inscrits. Des del portal els centres es poden inscriure, accedir a estadístiques de participació, veure les classificacions i fer consultes.

Punts forts i febles

El concurs Euro-scola té una llarga tradició i uns premis molt atractius. La seva estructura, amb un sistema de comodins i punts i la seva temporització curta al llarg del segon trimestre, resulta molt adient per a l’alumnat i per introduir un canvi en la dinàmica de l’aula. La seva temàtica és actual i permet omplir un buit, ja que el coneixement que els nois i noies tenen d’Europa és, sovint, pobre.

L’estructura en equips fomenta el treball en grup i l’autonomia de l’alumnat, i permet que es treballi un bon nombre d’habilitats i competències clau.

Un altre dels punts forts d’Euro-scola és que l’alumnat guanyador té la satisfacció de convidar la resta dels seus companys de classe a Estrasburg.

El fet que Europa es tracti poc al currículum és tanmateix un dels punts febles d’Euro-scola, ja que no sempre és fàcil trobar la classe adient i el temps necessari per participar en el concurs. D’altra banda, la seva estructura d’equips de deu alumnes demana sovint que el professorat s’engresqui a participar amb alumnat voluntari i en horari extraescolar.

Un altre dels punts febles d’Euro-scola és la impossibilitat d’accedir a les proves del concurs sense estar registrat, la qual cosa fa que el professorat que no hi ha participat mai trobi difícil entendre com funciona el concurs si no coneix altres professors/es que hagin participat en edicions anteriors.

Exemples

Com ja hem comentat als punts forts i febles, no hi ha exemples disponibles.