D202: Projectes europeus i les TIC

Mòdul 2: Programes oficials de la UE

Pràctica 2

El Programa Comenius

El Programa Comenius és un dels quatre programes sectorials del PAP.

Comenius 1.1 Education for Sustainable Development in Europe sobre temes ambientals

Objectius:

Els seus objectius, tal i com s’expressen en el portal de l’Oficina de Cooperació Educativa, són:

Comparació amb els antics Comenius

En el següent quadre podem veure les diferències i similituds entre l’antic programa Sòcrates i el nou PAP. Només s’hi han inclòs les accions Comenius, que són les que afecten els centres d’Infantil, Primària i Secundària. Si voleu veure totes les accions, feu-hi un clic.

Programa Sòcrates 2000-06 Programes Comenius (2007-2013)
Accions Comenius 1Associacions escolars
* Comenius 1.1
* Comenius 1.2
* Comenius 1.3
* Projectes escolars.
* Projectes lingüístics.
* Projectes de desenvolupament escolar.
* Mesures d’acompanyament: eTwinning.
* Comenius Regio.
Accions Comenius 2Formació inicial i contínua del personal docent.
* 2.1 - Projectes europeus de cooperació per a la formació del professorat.
* 2.2 - Beques individuals per a la formació del personal educatiu.
* Projectes de cooperació multilateral.
* Beques individuals.
- Mobilitat d’alumnat d’Educació Secundària (a partir de 2008).
- Acollida d’ajudants Comenius.
- Ajuts per a la formació del personal educatiu.
- Visites preparatòries per establir associacions escolars.
Accions Comenius 3 - Xarxes ComeniusXarxes Comenius

Com s'organitza:

Les accions del programa Comenius poden ser centralitzades o descentralitzades. Si són descentralitzades, la seva gestió, aprovació i control correspon a les Agències Nacionals Sòcrates. L’Oficina de cooperació educativa i científica internacional és l’interlocutor dels centres catalans que volen demanar un Comenius. Les sol·licituds de subvenció s’han de tramitar online pel procediment descentralitzat. Si les accions són centralitzades, els procediments de sol·licitud, gestió i contractuals es gestionen directament des de la Comissió Europea a Brussel·les.

Accions descentralitzades:

Les agències nacionals són responsables de la gestió del cicle de vida del projecte. S’encarreguen de:

Les agències nacionals estableixen anualment les seves prioritats nacionals, que publica el Departament d’Educació previ acord amb l’Agència nacional. És cada agència nacional la que aprova un projecte Comenius, i es pot donar el cas que un projecte sigui aprovat per una agència nacional i no per una altra.

Una de les novetats del PAP és que ara disposa d’un contracte únic per a les accions descentralitzades, amb possibilitat de transferència entre seccions.

Les accions descentralitzades són:

Projectes escolars

Projecte Comenius 1 KIPI Conèixer, millorar, protegir i interactuar amb el Medi del ZER Els Castells de Les Masies de Voltregà - Vinyoles per conèixer diferents entorns naturals i el contacte amb altres cultures i costums.

Els projectes escolars desenvolupen projectes educatius conjunts. Poden ser de dues menes:

Associacions escolars Comenius

  1. Bilaterals: associacions d’enfocament lingüístic entre dos centres educatius per dur a terme intercanvis recíprocs de grups d’alumnes.
  2. Multilaterals: associacions d’almenys tres centres educatius procedents de diferents països europeus. Poden tenir un enfocament interdisciplinari, centrat en la participació de l’alumnat, o un enfocament pedagògic o de gestió.

Les associacions escolars aprovades reben un finançament fix en forma de subvenció, que és independent de la destinació de les mobilitats, i que es calcula en funció del nombre mínim de mobilitats previstes per a la durada de l’Associació. Les quantitats establertes per a aquestes mobilitats es fan públiques en la convocatòria nacional.

Comenius 1.1 Learning Together del CEIP La Canonge per aprofundir sobre l’aprenentatge cooperatiu.

Per tal d’aconseguir aquest finançament, les associacions han de presentar sol·licituds. Les convocatòries s’obren al voltant de desembre i finalitzen al voltant de març. Els formularis estan disponibles des d’una aplicació online de l’agència nacional.

Les associacions escolars tenen una durada de dos anys. No cal demanar la renovació al final del primer any.

Comenius Regio:

Aquestes associacions escolars fomentaran, a partir de 2008, la col·laboració entre estats fronterers.

Mobilitat individual:

Visites preparatòries per establir associacions escolars:

Contactes entre centres interessats en el desenvolupament de projectes escolars Comenius, mitjançant l’assistència a un seminari de contacte o visita a un altre centre, per a l’elaboració d’un pla de treball conjunt.

Acollida d’ajudants Comenius:

Els centres poden sol·licitar l’acollida d’un Ajudant Comenius que assistirà els professors del centre. Els ajudants han de ser futurs professors i professores d’Educació Primària o Secundària de qualsevol àrea o matèria.

Els centres escolars han de presentar una única sol·licitud, en la qual s’inclouran, en el seu cas, tots els ajudants que sol·licitin.

Ajuts per a la formació del personal educatiu:

Hi haurà tres terminis per a la presentació de sol·licituds, en funció de la data de realització de l’activitat formativa.

Les activitats per a la formació contínua del personal educatiu tindran una durada màxima de fins a 6 setmanes i s’haurà de fer a l’estranger, no al país d’origen.

La temàtica dels cursos ha de ser tècniques d’ensenyament, metodologia, administració i direcció escolar, etc. Els ajuts que s’ofereixen cobreixen les despeses de viatge, subsistència i matrícula del curs. Podran sol·licitar-se ajudes per realitzar activitats de formació amb caràcter informal, com una estada o període d’observació en un centre educatiu o una organització dedicada a l’educació escolar (ONG, Autoritat pública, etc..).

No podran sol·licitar ajuts aquells professors que ja hagin gaudit d’un ajut en els darrers tres cursos.

Ajudants Comenius:

Acció dirigida a futurs professors de qualsevol matèria que hagin finalitzat els estudis o n’hagin cursat almenys 2 anys. Se’ls ofereix l’oportunitat de col·laborar com a ajudants en centres europeus durant un període mínim de 3 mesos i màxim d’un curs escolar. Es poden demanar ajuts per a les despeses de viatge, subsistència i preparació lingüística.

Mobilitat d’alumnat d’Educació Secundària:

Aquesta acció començarà a partir de 2008. Pot tenir una durada de fins a un curs escolar, està adreçada a alumnes d’Educació Secundària i només es pot donar entre escoles que formin part d’una associació escolar Comenius.

Accions centralitzades:

Projectes de cooperació multilateral

El projecte de cooperació multilateralI després d'un Comenius 1, què? ha desenvolupat una guia per ajudar el professorat en les diferents fases d’un projecte Comenius.

Les accions centralitzades tenen com a objectiu la formació del personal docent dels centres escolars. Estan adreçades a associacions d’organitzacions que col·laboren per a la millora de la formació del professorat i altres categories del personal del sector docent escolar, i ajudaran a desenvolupar estratègies per a la millora de la qualitat de l’ensenyament i l’aprenentatge a les aules. S’espera que cada projecte determini una sèrie de productes finals identificables (per exemple, programes d’estudis, cursos, mètodes, estratègies d’ensenyament i materials didàctics) que puguin satisfer les necessitats de formació d’un grup definit de personal docent, tenint en compte les circumstàncies de cada país participant. Tenen una durada de dos anys.

Xarxes Comenius

Xarxa Comenius Network of European Alimentary Culture - NEAC

Aquestes xarxes es creen a partir de diversos projectes en actiu i han d’estructurar-se al voltant d’un tema precís com, per exemple, la ciutadania, el medi ambient o l’educació intercultural. Es creen, sovint, una vegada finalitzat un projecte Comenius, per la voluntat del seus promotors de continuar o fins i tot ampliar la feina feta.

Les xarxes Comenius els ofereixen l’oportunitat de compartir nombroses idees i propostes de manera més àmplia, fins i tot amb centres escolars que encara no han tingut l’oportunitat de participar en una associació europea. Aquesta acció té com a objectiu consolidar, coordinar i ampliar realitzacions positives i pràctiques innovadores, difondre idees i bons resultats i donar un efecte durador als projectes. Tenen una durada de fins a tres anys.

Mesures d’acompanyament Projecte eTwinning Drawing our Country

Les mesures d’acompanyament són accions de suport a les accions principals. eTwinning, Associacions escolars virtuals, és una mesura d’acompanyament del programa Comenius. No té finançament, però tampoc no cal presentar sol·licituds. La seva durada és la que els centres determinen. Poden participar en un projecte eTwinning tants centres com vulguin.

Eines Comenius

Per trobar socis, els centres compten amb:

Partbase.

Un agermanament virtual eTwinning, del qual parlarem a la Pràctica_3, és també una molt bona idea com a pas previ a un projecte escolar Comenius, ja que permetrà conèixer els vostres socis i la seva forma de treballar abans de prendre cap pas que ens lligui amb un contracte. eTwinning disposa del seu propi cercador de socis un cop el professorat s’ha inscrit al programa.

També es poden trobar socis a través dels Seminaris temàtics o de Contacte i existeix la possibilitat de demanar una visita preparatòria al llarg de la qual s’hauran de decidir els següents detalls:

Eines TIC

A partir d’aquest curs els formularis de les Associacions escolars es tramiten online.

Punts forts i febles

Les raons per les quals el programa Comenius és interessant per al professorat són moltes i ben conegudes. Podríem destacar-ne les següents:

Al Programa d’Aprenentatge Permanent ara s’incorpora eTwinning, per treballar sense haver de fer sol·licituds. A partir de 2008, el programa permetrà també la mobilitat individual d’alumnes i les associacions entre regions frontereres.

El programa Comenius té, doncs, una gran varietat d’accions que volen adreçar un gran ventall de necessitats de formació tant per al professorat com per a l’alumnat, i, tot i que els seus resultats encara no són visibles, neix amb l’experiència acumulada del programa Sòcrates i les expectatives no poden ser millors.

Amb el nou programa Comenius, la feixuga paperassa que s’havia d’omplir per aconseguir finançament queda pal·liada, ja que ara els projectes no necessiten aprovació el segon any. El fet que ara els projectes tinguin una durada de dos anys també fa els fa més àgils. D’altra banda, aconsegueix crear sinergies positives entre les diferents accions. Destaquem, per exemple, les següents novetats:

No hem d’oblidar, però, que les associacions escolars es troben sovint amb entrebancs que tenen a veure amb diferents maneres de treballar, manca de coordinació o incompliment dels terminis acordats, la qual cosa fa que la seva planificació sigui molt important.

Un punt feble, fins ara, de les accions Comenius és la dificultat de trobar exemples de bones pràctiques en línia que permetin reflexionar sobre la feina feta o trobar idees per dur a terme un projecte.