|
Període: | 2007-2013. |
Pressupost | 6.970 MEUR. |
Objectiu |
Estimular l’intercanvi, la cooperació i la mobilitat entre els sistemes
d’educació i formació dins de la Unió Europea, de manera que es
converteixin en un referent de qualitat a nivell mundial. |
Qui pot participar-hi | Centres
dels Estats membres de la UE, països de l’AELC, membres de l’EEE
(Islàndia, Liechtenstein i Noruega), països candidats que s’acullin a
una estratègia de preadhesió, països dels Balcans Occidentals, en el
marc dels acords específics que es puguin signar, i Confederació Suïssa. |
Tipus d’activitats que es poden finançar |
Seran bàsicament les relacionades amb la mobilitat de les persones que
participen en l’aprenentatge permanent, la creació d’associacions
bilaterals i multilaterals de cooperació i el suport a projectes
encaminats a fomentar la qualitat dels sistemes d’educació i formació. |
La Comissió Europea ha creat el Programa d'Aprenentatge Permanent (PAP), per tal de substituir els Programes:
Sòcrates,
que desenvolupava les accions Comenius i Lingua per a l’ensenyament
primari i secundari, Erasmus per a l’ensenyament superior i Grundtvig
per a la formació d’adults.
-
-
Aquests programes institucionals oferien serveis, finançament
econòmic i formació als centres i professors participants. Després de
la seva gran acceptació, i amb l’experiència adquirida, el PAP neix amb
una ambició renovada de contribuir a l’educació i el desenvolupament
cap a una societat del coneixement avançada i cohesionada.
El Programa d’Aprenentatge Permanent (PAP) tindrà una única guia del
candidat i es publicaran convocatòries de propostes conjuntes per als
quatre programes sectorials. Aquests quatre programes sectorials són:
El Programa Comenius
assigna 1,047 milions d’euros per atendre les necessitats d’ensenyament
i d’aprenentatge dels participants d’Educació infantil, Primària i
Secundària, així com de les institucions i organitzacions que
imparteixen aquesta formació. Alhora, permet la realització de
projectes educatius sobre un tema d’interès comú entre centres dels
diferents països que participen en el Programa.
El programa Erasmus
vol respondre a les necessitats d’ensenyament-aprenentatge de
l’ensenyament superior formal, tot incloent-hi les pràctiques
transnacionals en empreses i les institucions i organitzacions que
ofereixen aquesta educació. Per poder realitzar-ho, s’ha assignat un
pressupost de 3,114 milions d’euros.
El programa Leonardo da Vinci
(1.725 milions d’euros) com a resposta a les necessitats
d’ensenyament-aprenentatge de la formació professional, tot incloent-hi
les pràctiques en empreses, així con les institucions i organitzacions
que faciliten aquesta educació i formació.
Aquests quatre pilars queden lligats pel que es coneixerà com el programa transversal, que vol garantir les següents activitats clau:
Col·laboració en polítiques de cooperació i innovació en aprenentatge permanent.
Promoció de l’aprenentatge de llengües.
Desenvolupament de contingut TIC innovador, serveis, pedagogies i experiències pràctiques per a l’aprenentatge permanent.
Difusió del resultat de les iniciatives finançades pels PAP i programes relacionats, i intercanvi d’experiències destacades.
Finalment, aquestes accions es complementaran amb el nou programa Jean Monnet que recolza l’ensenyament, la investigació i la reflexió en el camp de la integració europea.