D202: Projectes europeus i les TIC

Mòdul 2: Programes oficials de la UE

Pràctica 3

eTwinning

Durada de l’acció 2004-2013.
Qui pot participar Professorat, equips directius i personal de suport de centres escolars dels països membres de la UE, Noruega, Islàndia i Bulgària, amb o sense alumnes.
Nombre de centres inscrits 25.000 (dades d’abril de 2007).
Tema: Agermanaments escolars virtuals a Europa.
Premis Anualment es premien els millors projectes inscrits.
Convoca Comissió Europea.
URL http://www.etwinning.net

Objectius

L’acció eTwinning es va iniciar l’any 2004 com a acció principal del programa eLearning de la Comissió Europea per tal de promoure els agermanaments virtuals entre centres europeus. El curs 2007-08 passa a formar part dels Projectes d’Aprenentatge Permanent PAP, com a mesura d’acompanyament del programa Comenius.

L’acció eTwinning va néixer amb l’objectiu de fomentar les associacions virtuals entre escoles de diferents països europeus, per tal de promoure la innovació pedagògica, aprofitar les possibilitats que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i fomentar la dimensió europea. Amb eTwinning professorat i alumnat poden col·laborar, compartir i fer amics, gràcies a un ampli ventall de serveis.

Aquests serveis abasten un portal central amb eines TIC, propostes pedagògiques, miniportals temàtics, exemples de projectes destacats, i la possibilitat d’observar el desenvolupament de l’acció. També compta amb portals nacionals i personal al càrrec de l’acció dintre de les institucions educatives dels països que participen en l’acció.

Amb eTwinning els i les joves i el professorat tenen la possibilitat de crear un escenari nou i segur a l’aula en què poden desenvolupar destreses relacionades amb les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i el treball per projectes.

Amb eTwinning les barreres d’espai i temps desapareixen, la diversitat entra a formar part del treball d’aula i les realitats nacionals i el coneixement mutu contribueixen a crear una Europa comuna, més coneguda per tots i orgullosa de la seva pròpia diversitat. eTwinning fomenta, per mitjà de les TIC, un ambient de cooperació, intercanvi d’informació i realització conjunta de tasques, que s’adapta bé als objectius del constructivisme, l’atenció a la diversitat i a una escola cada vegada més inclusiva.

Com s'organitza

eTwinning ha desenvolupat una estructura basada en:

Serveis Nacionals de Suport

http://etwinning.cnice.mec.es/

Els Serveis Nacionals de Suport són la referència nacional de l’acció eTwinning. Garanteixen que eTwinning sigui un entorn segur en responsabilitzar-se d’aprovar els agermanaments. Assessoren els centres escolars del seu país, trien els projectes exemplars que mereixen ser mostrats en la galeria del portal central, organitzen cursos de formació, convoquen premis nacionals, estableixen els criteris per als premis eTwinning, fan el seguiment del desenvolupament dels projectes sempre que aquests així ho demanin i atorguen els Segells de qualitat eTwinning. Hi ha un Servei Nacional de Suport per país participant en l’acció.

A Espanya, el Servei Nacional de Suport és el Centre Nacional d’Informació i Comunicació Educativa (CNICE) del Ministeri d’Educació i Ciència. Cada Comunitat Autònoma té assignats responsables eTwinning en els Departaments d’Educació corresponents. Per contactar amb el Departament d’Educació podeu fer-hi un clic.

Un Servei Central de Suport

http://www.etwinning.net/ww/es/pub/etwinning/index2006.htm | European Schoolnet, un consorci de 28 ministeris d’educació europeus, amb seu a Brussel·les, actua com a Servei Central de Suport. El Servei Central coordina, juntament amb la Comissió Europea, l’acció eTwinning, assegura la seva coherència a escala europea i proporciona un portal multilingüe. Per fer tot això compta amb un equip multinacional d’assessors, la missió dels quals és ajudar els centres participants i crear continguts i material didàctic. Alhora, ofereix les eines per tal que els centres puguin iniciar i dur a terme els projectes d’agermanament, sense necessitat que el professorat tingui grans coneixements informàtics.

Eines pedagògiques

Les eines pedagògiques que aporta eTwinning als centres per poder desenvolupar un projecte amb una altra escola d’Europa són de lliure accès, i molt diverses:

Eines TIC

Les eines TIC eTwinning estan al servei dels centres (inscripció), dels centres registrats (escriptori) i dels centre agermanats (TwinSpace). Les gestiona el portal del Servei Central, amb el suport dels serveis nacionals.

Inscripció

El professorat s’ha d’inscriure en l’acció. La inscripció és una mica llarga, ja que és important que els centres tinguin molta informació sobre el perfil i interessos dels centres que participen en l’acció per tal de poder-se agermanar amb un centre adient. Les dades del formulari d’inscripció es poden modificar en qualsevol moment.

Escriptori

Un cop inscrit, el professorat té accés a l’escriptori, en el qual pot trobar les eines següents:

TwinSpace

Un cop es produeix un agermanament, el professor/a responsable pot accedir a una plataforma virtual, anomenada TwinSpace, i convidar el seu alumnat. El TwinSpace disposa d’una gran varietat d’eines TIC amb què és possible intercanviar i compartir informació, punts de vista i activitats amb l’escola agermanada sense necessitat de sortir de l’espai virtual.

Aquí podrem trobar una sèrie d’eines de gran utilitat per al professorat i l’alumnat a l’hora de treballar en xarxa:

Les característiques del TwinSpace i les seves possibilitats pedagògiques seran tractades de forma detallada al Mòdul 5 d’aquest curs.

Una vegada un agermanament ha estat aprovat pels Serveis Nacionals de Suport, aquest obté el Segell eTwinning. Si el professorat ho desitja, també podrà demanar el segell de qualitat.

Punts forts i febles

La millor característica d’eTwinning és la seva flexibilitat. No hi ha limitacions quant als objectius, la durada o l’abast dels projectes, sempre que tinguin valor pedagògic per al centre escolar i el seu alumnat, que es facin servir les Tecnologies de la Informació i la Comunicació i que, com a mínim, formin part del projecte dos centres de dos països europeus diferents, entre els que participen en l’acció.

Els projectes poden adoptar moltes formes, i el professorat i l’alumnat poden participar en més d’un projecte. Tot això és possible de forma gratuïta i sense necessitat de cap tràmit burocràtic. És important dir que eTwinning posa moltes eines, tant pedagògiques com TIC, a disposició dels centres europeus, però no les imposa. El professorat és lliure d’utilitzar altres eines i les seves pròpies idees per agermanar-se. eTwinning proporciona a qualsevol professor/a, indistintament de la seva especialitat, la possibilitat de desenvolupar un treball sobre una temàtica determinada dins d’un entorn virtual, senzill, segur i amb assistència tècnica permanent.

El punt més feble és potser també el seu gran avantatge, i és que es tracta de l’única acció del Programa Comenius sense finançament.

Reconeixement professional i premis

Els projectes més ambiciosos poden optar al Segell de Qualitat eTwinning, que atorguen els Serveis Nacionals de Suport als centres que ho sol·liciten, després d’estudiar el projecte i la targeta de progrés que aquests han complimentat. Quan ambdós Serveis Nacionals de Suport implicats en un agermanament concedeixen el Segell de Qualitat a un projecte, aquest automàticament aconsegueix el Segell de Qualitat Europeu eTwinning.

Els Serveis Nacionals de Suport convoquen premis nacionals eTwinning ,i el Servei Central també. Un dels premis que es poden aconseguir, és poder assistir a un taller eTwinning.

Informació addicional

eTwinning compta amb el GAP (Grup d’Assessorament Pedagògic), un grup d’experts que estudien l’acció de prop i publiquen les seves conclusions en xarxa. Podeu veure la seva feina aquí.