![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Impressionisme i modernisme | |||
L'objectiu d'aquesta pràctica és el de donar elements suficients per poder tractar amb el nostre alumnat alguns dels corrents artístics principals del període que va entre el final del segle XIX i els inicis del segle XX. S'integra deins del currículum de 4rt d'ESO i Batxillerat. En el camp de la pintura i l'escultura l'impressionisme marcà tot un canvi artístic que revolucionà l'art i que portaria directament cap a les avantguardes del segle XX. En l'arquitectura l'estil que a Catalunya anomenem modernisme suposà una revolució importantíssima que a més afectà a la ceràmica, la forja, l'interiorisme, els mobles i guarniments de la llar... en un intent de concebre l'arquitectura com un tot. A la xarxa disposem de suficients recursos com per poder tractar aquests temes amb la profunditat que creguem necessària i amb unes possibilitats visuals que difícilment trobaríeu en el llibre de text clàssic. |
|||
Desenvolupament de la pràctica | |||
![]() |
L'impressionisme amb la seva pintura de pinzellades soltes, els contrastos entre colors complementaris, la pintura a l'aire lliure, les variacions sobre un mateix tema per captar-ne els canvis produits segons la llum del moment del dia, la no separació entre esbòs i obra definitiva, el trencament de l'enquadrament, etc. va suposar un canvi de tal magnitud que no és estrany que fos incomprés i rebutjat en els primers moments. Només cal mirar els corrents pictòrics anteriors per valorar el canvi que suposava. El neoimpressionisme substituï les pinzellades soltes i llargues per petites taques o punts de colors purs, d'aquí que fossin coneguts també com a puntillistes. Els postimpressionistes varen donar molta importància al color i van fer del dibuix i el subjectivisme elements centrals de la seva concepció artística. El modernisme o art nouveau, jugendstil, sezessionstil, modern style, stile Liberty, style 1900... pretengué ser quelcom més que un nou estil per constituir un moviment que intentava pensar des de l'art la societat moderna i els nous mètodes de producció industrial. Es tractava de redefinir el significat i la naturalesa de l'obra d'art. La bellesa i l'armonia havien de formar part de la vida quotidiana de la gent i s'havia de trencar amb la divisió entre les arts en majúscula (pintura i escultura) i les arts aplicades (joieria, ceràmica, mobles, vitralls, disseny gràfic, forja, etc.) per integrar-les en un tot armònic. L'arquitectura, per això, permetia una fusió quasi bé ideal de totes aquestes arts en uns edificis que quasi bé eren considerats organismes vius. |
||
L'impressionisme, el neoimpresionisme i el postimpressionisme | |||
Per poder començar amb l'impressionisme us pot anar bé una introducció teòrica que conté també algun comentari d'obres: Però, si domineu una mica l'anglès, una web excel·lent amb activitats preparades per al professor i, sobretot, una molt bona experiència impressionista amb un tour virtual molt didàctic el trobareu a: Per veure anàlisis d'algunes pintures impressionistes, i d'altres èpoques, en format flash i ideals per projectar a classe: |
|||
Programació de l'activitat | |||
![]() |
|
||
El modernisme | |||
Segurament una de les webs més completes sobre Gaudí i el modernisme en general i que us pot servir per començar: Una bona unitat interactiva per treballar de manera integrada des de diverses àrees de l'ESO el modernisme: Podeu veure una síntesi del tema i una mostra de treballs escolars a: Podeu accedir també a una bona col·lecció de fotografies sobre el modernisme: L'ArtCyclopedia segur que us ajuda a acabar de cercar els recursos que trobem a mancar: |
|||
Programació de l'activitat | |||
![]() |
|
||
![]() |
Un modest exemple de com es pot fer una bona feina amb les TIC és aquest powerpoint amb imatges de Van Gogh i música de Don McLean que circula per la xarxa: |
||
Informació complementària | |||
![]() |
Sobre l'impressionisme també podeu veure:
Sobre el modernisme també podeu trobar recursos interessants a:
| ||
![]() |
|||