Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  La Revolució soviètica i l'expansió dels feixismes. La guerra civil espanyola.
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és el de suggerir-vos algunes activitats per treballar amb el vostre alumnat sobre dos dels fets que han marcat més clarament el segle XX: la Revolució Soviètica i els feixismes.

De fet ambdós donarien per dedicar-hi un curs sencer i segur que no n'esgotaríem les possibilitats d'anàlisi ni de reflexió; per tant, en aquesta pràctica només us podrem donar algunes pistes però quedarà en les vostres mans la pòssibilitat quasi bé innumerable d'ampliar-los i donar-los-hi altres enfocaments o aproximacions.

La pràctica es troba dins del currículum de 4t d'ESO i de Batxillerat.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Quan en la pràctica anterior parlàvem de conseqüències de la Primera Guerra Mundial omitíem expressament el que tractarem aquí. La Revolució Soviètica no es pot explicar del tot sense incidir en com el desenvolupament de la guerra en el front oriental europeu va accelerar o precipitar un procés revolucionari que ja venia de lluny i que agafava les seves arrels en el moviment obrer organitzat que sorgí de la Revolució Industrial del segle XIX però que sense la guerra i el complet esfondrament del règim zarista que provocà, potser no s'hauria produït o potser hauria estat d'una altra manera o en un altre moment.

Els feixismes i el seu ascens al poder en diversos països europeus tampoc s'expliquen sense entendre la situació en què quedà Europa després de la guerra i la contrareacció que en les classes dominants provocà el sorgiment d'un nou model econòmic, polític i social com el que representava la naixent Unió Soviètica.

   
  La Revolució Soviètica
   
 

La Revolució Soviètica de 1917 representà la concreció, imperfecta si es vol, d'uns ideals revolucionaris que situaven el moviment obrer i el conjunt de les classes populars com a subjectes històrics i la possibilitat de crear un sistema social que superés el capitalisme salvatge dels primers temps construint un nou tipus de societat sense explotadors i explotats. Això n'explica la seva mitificació en una part important del moviment obrer malgrat que de bon principi es van començar a manifestar contradiccions serioses que avui ja sabem que, a part d'un gran sofriment humà, van acabar en un estrepitós fracàs. Amb tot, ni el desenvolupament de la Segona Guerra Mundial ni allò que hem anomenat el període de guerra freda i la conseqüent política de blocs es poden explicar sense la Unió Soviètica. També el desenvolupament d'un capitalisme amb trets socials, la descolonització i els moviments d'alliberament, la socialdemocracia, etc. són deutores ni que sigui "malgré lui" d'aquesta nova realitat.

No és aquí el lloc de fer un balanç de la Revolució Soviètica però comprendre-la i analitzar-ne els seus errors potser sí que ens pot ajudar a situar-la en el seu lloc just i també a continuar lluitant pels ideals frustats que la varen fonamentar. La nostra societat actual no és pas un model de justícia social i no tothom creu que amb el sistema capitalista (ara anomenat economia de mercat) s'hagi acabat la història ni els somnis d'emancipació humana. Potser dels camins errats també se'n poden treure ensenyaments?

La veritat és que malgrat la seva importància no hem sabut trobar gaires recursos realment atractius i didàctics per a l'ús a l'aula d'aquest tema i els que hem trobat són fonamentalment en anglès o francès. Malgrat tot, són suficients per poder treballar-lo de diverses maneres.

Podríem començar per referenciar-vos alguns llocs on poder cercar informació i, per tant, preparar exercicis de recerca d'informació (no oblideu que des de l'edu365 teniu accés a l'Enciclopedia Britannica, a la Catalana, a l'Enciclonet):

La revolució russa del 1917

Amb una bona ampliació sobre l'estat tsarista i la revolució de 1905:

La Rúsia dels tsars i la revolució del 1905

També podeu recórrer a:

Buxaweb: La revolució russa

O també aquestes:

Kairos: La Revolución Rusa

Protagonistas de la historia: La Revolución Rusa

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessitareu un ordinador per a cada alumne tant per a l'activitat d'ESO com per a la de Batxillerat, amb connexió a Internet i algun paquet ofimàtic.
  • Metodologia:
    L'activitat a fer serà la mateixa per a l'alumnat d'ESO i de Batxillerat, tot i que cal esperar-ne graus d'aprofundiment diferents. L'alumnat haurà de fer un document en format text sobre les causes i conseqüències de la Revolució Soviètica de 1917 tot fent servir com a fonts d'informació les webs referenciades més amunt. Teniu un test autocorrectiu útil per a l'ESO al Buxaweb.
  • Temporització:
    Ambdues activitats es poden fer en una hora. Pot fer-se també com a treball a casa.
  • Avaluació:
    Ambdues activitats s'avaluaran mitjançant la presentació de la feina feta per cada alumne en un document en format text i per la seva actitud i hàbits de treball a l'aula.

   
  Els feixismes
   
 

El sorgiment dels feixismes i la seva arribada al poder en molts països europeus de l'època d'entreguerres- com Itàlia, Alemanya, Espanya, Portugal, Hongria, Polònia, Croàcia...- té diverses causes, però les principals van lligades a temes que acabem de veure: la Primera Guerra Mundial i les seves conseqüències desiguals, la puixança del moviment obrer i el pes del mite soviètic en aquest, la crisi d'unes democràcies liberals que no donaven resposta als nous problemes econòmics i socials i, sobretot, la reacció de les classes conservadores per evitar qualsevol alteració del seu estatus que les portà a recolzar els moviments nacional-populistes que els feixismes representaven per tal de mantenir els seus privilegis.

El nacionalisme xenofob i expansionista, l'exaltació del líder, l'irracionalisme, l'enquadrament de les masses, l'autoritarisme i el totalitarisme, l'ús de la violència i la repressió com a armes polítiques, el militarisme...són factors comuns a tots els moviments feixistes que agafarien caràcters diversos segons la realitat de cada país. Malgrat que la majoria d'ells sortirien derrotats de la Segona Guerra Mundial -no tots, recordem Espanya i Portugal- la seva ideologia encara conforma moviments polítics actuals, amb més o menys pes en diversos països.

Per treballar el tema, podeu començar, igual que amb el tema anterior, amb webs informatives:

La Itàlia feixista (1922-1939) El nacionalsocialisme alemany

Buxaweb: Els feixismes

Buxaweb: El feixisme italià (1922-1943) Buxaweb: El nazisme alemany (1933-1945)

Disposeu d'una bona unitat didàctica interactiva, en anglès, sobre l'ascens de Hitler al poder, amb un bon pla de treball, ampliacions i jocs:

The rise of Hitler

Si voleu veure la pervivència d'ideologies feixistes en l'actualitat només cal anar a aquesta web:

Resistencia Aria

Podeu veure'n una mica les seves manifestacions actuals a l'Estat Espanyol en un bon estudi de Mariano Mariano Sánchez Soler a:

Ensayos sobre la violencia...

Podeu recolzar les vostres explicacions a classe amb:

Fascismos.Periodo de entreguerras. Materiales didácticos

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessitareu un ordinador per a cada dos alumnes tant per a l'activitat d'ESO com per a la de Batxillerat, amb connexió a Internet i algun paquet ofimàtic.
  • Metodologia:
    Per a l'ESO fareu la unitat didàctica "The rise of Hitler" que en estar en anglès pot propiciar convertir-la en una activitat conjunta amb l'àrea de Llengua Anglesa. La unitat ja conté una programació i guia completa. Amb l'alumnat de Batxillerat us suggerim un treball més complex: anar a la web de Resistencia aria i fer-los analitzar quin és el contingut ideològic del text de la pàgina inicial i fer-ne una valoració crítica. Finalment, poden llegir l'article "El hombre de la violencia radical" que els pot ajudar a entendre la situació actual. És un bon text per fer-los fer una anàlisi de quins són els components ideològics del neofeixisme.
  • Temporització:
    L'activitat de l'ESO es pot fer en una hora. L'activitat de Batxillerat necessita almenys dues hores per tal de fer un col·loqui final sobre el neofeixisme.
  • Avaluació:
    Ambdues activitats s'avaluaran mitjançant la presentació de la feina feta per cada alumne en un document en format text i per la seva actitud i hàbits de treball a l'aula.

   
  La guerra civil espanyola (1936-1939)
   
 

La guerra civil espanyola ha estat objecte de milers d'estudis procedents de tot el món, també a la xarxa, segurament perquè fou l'inici del combat entre els dos grans corrents que hem tractat en aquest tema: el comunisme i els feixismes. Hi ha qui l'ha considerat la primera batalla de la Segona Guerra Mundial. El cert és que allò que havia d'estar un nou cop militar, com tants d'altres en la història espanyola, es convertí en una llarga guerra civil amb una repercusió internacional enorme. Les grans potències feixistes s'alinearen clarament al costat dels "nacionales" mentre el règim legítim només rebé l'ajut de la Unió Soviètica i la no intervenció de les grans democràcies liberals. La mobilització popular que portà a Espanya milers de voluntaris per lluitar a les anomenades Brigades Internacionals no aconseguí equilibrar la "neutralitat" de les grans potències democràtiques.

Com a conseqüència del seu resultat s'establí a Espanya un règim feixista nacional-catòlic que aconseguiria sobreviure fins a la mort natural del dictador el 1975. No es pot entendre l'Espanya actual sense conèixer aquesta història i sense comprendre les implicacions que suposa el fet que la dictadura franquista no fou mai anorreada sinó que aconseguí sobreviure fins a la desaparició física de Francisco Franco que, fins i tot, fou qui nomenà com a successor l'actual rei Juan Carlos I.

És força difícil fer una selecció, per la gran quantitat de material, i optarem per donar algunes webs amb informació històrica general i algunes que aporten enfocaments interessants o novedosos.

Per tenir una informació de base el Buxaweb ens pot treure, una vegada més, del pas:

Buxaweb: La guerra civil espanyola (1936-1939)

Buxaweb: La guerra civil a Cataunya (1936-1939)

Una bona web per atansar-nos a les vivències dels nens de la guerra:

Els nens de la guerra

Una excel.lent web en anglès:

About the Spanish Civil War

Sobre el cartellisme durant la guerra civil:

Cartells de la guerra civil

Per fer una aproximació diferent a la guerra us donem dues referències a les cançons d'ambdós bàndols:

España es mi canción: canciones anteriores al Frente de Juventudes

Altavoz del frente: canciones republicanas de la guerra civil española

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessitareu un ordinador per a cada alumne tant per a l'activitat d'ESO com per a la de Batxillerat, amb connexió a Internet i algun paquet ofimàtic.Per a la de batxillerat necessitareu que l'ordinador tingui tarja de so, algun reproductor com el RealPlayer, Windows Media Player o el Winamp, i auriculars. Si voleu passar alguna pel·lícula us anirà bé un canó de projecció connectat a un ordinador amb lector de DVD.
  • Metodologia:
    Per a l'ESO fareu servir la web "Els nens de la guerra". Els hi fareu visitar l'exposició virtual que hi ha i hauran de fer un resum en format text d'allò que s'hi diu afegint-hi algun dibuix de nens i nenes d'aquella guerra explicant la seva tria. Amb l'alumnat de Batxillerat us podeu plantejar fer-los fer un estudi del cartellisme d'ambdós bandols i dels seus himnes i cançons. Es tractaria que triessin tres cartells de cada bàndol i n'expliquessin tant la seva estètica com el missatge que transmeten, i dues cançons o himnes de cada bàndol i n'analitzessin el contingut de les lletres. No cal dir que amb les referències que hi ha més amunt i també a peu de pàgina es poden fer moltes altres activitats, però hem tractat de fer-hi una aproximació diferent a l'habitual. Ambdues activitats es podrien encarregar com a feina a fer a casa per completar les explicacions del tema fetes a classe. Teniu un test autocorrectiu sobre la guerra civil a Catalunya al Buxaweb.
  • Temporització:
    Les dues activitats es poden fer tranquil·lament en un parell d'hores.
  • Avaluació:
    Les activitats s'avaluaran mitjançant la presentació de la feina feta per cada alumne en un document en format text i per la seva actitud i hàbits de treball a l'aula.

   
   
Atenció!

Podeu fer una anàlisi de la propaganda nazi antijueva amb dos curts que trobareu a: http://www.nazi-lauck-nsdapao.com/ i que ja us hem baixat aquí:

El cinema ha tractat en moltíssimes oportunitats l'ascens dels feixismes. Algunes pel.lícules amb les quals podríeu fer un cine-fòrum serien:

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Sobre la revolució soviètica també podeu trobar material per preparar activitats a:

Sobre els feixismes, també podeu consultar:

Algunes pàgines sobre la guerra civil espanyola:

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i... nom del curs a secundària