Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Ciutat i urbanització
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és el d'introduir-nos en el fenòmen, que s'inicià a Europa amb la revolució industrial. Del progressiu assentament de la major part de la població en grans nuclis urbans i el conseqüent abandonament del món rural. Això ha anat portant a una progressiva urbanització del món i a la creació d'una tipologia diversa de ciutats que sens dubte avui constituexen el lloc principal de residència de la major part de la població i de concentració del poder polític i econòmic.

En allò que anomenem països subdesenvolupats o en vies de desenvolupament el fenomen és més recent però segurament també més virulent i ha vingut molt determinat per les conseqüències del procés colonitzador i neocolonitzador que ha provocat grans desequilibris.

Comprendre la realitat d'aquest procés urbanitzador en l'actualitat i les possibles línies d'evolució és una altra manera d'aproximar-nos al món en el qual ens toca viure.

La practica forma part del currículum del segon cicle de l'ESO i el Batxillerat.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Parlar de les ciutats i la progresiva urbanització del món suposa en primer lloc intentar comprendre el fenòmen urbà en tota la seva complexitat i la diversitat de tipologies de ciutat a què ha donat lloc. En segon lloc, però ni molt menys menys important, també entendre les conseqüències socials d'un fet que encara està produint-se i que implica unes problemàtiques socials i ambientals l'abast de les quals encara és difícil de preveure completament.

Si durant la major part de la història de la humanitat podem parlar d'una societat fonamentalment rural, almenys des de la revolució neolítica, avui ja estem plenament inserts en una societat urbana que abasta cada vegada més a tota la població mundial.

En aquesta pràctica intentarem treballar els conceptes fonamentals per entendre el tema, la situació actual i la seva problemàtica i les perspectives de futur. Sense poder abastar completament el tema però esperem que donant-vos prou elements com perquè vosaltres mateixos ho pugueu ampliar segons els vostres propis criteris i necessitats.

   
  El paisatge urbà i les ciutats
   
 

Per treballar el tema podem començar amb una unitat didàctica completa per a tercer d'ESO sobre el paisatge urbà que conté informació, exemples, exercicis i autoavaluació per a cadascun dels cinc temes que desenvolupa: la ciutat i les seves funcions, naixament i evolució de les ciutats, el plànol urbà, la regió urbana i diferents paisatges urbans

El paisaje urbano

Si hi voleu dedicar més temps podeu fer servir un projecte pedagògic de les Nacions Unides: "Ciudades de hoy, ciudades del mañana" que conté sis completes unitats que permeten graus d'aprofundiment diferents, jocs i un projecte de treball sobre la ciutat ideal:

Ciudades de hoy, ciudades del mañana

Podem complementar la informació amb una excel·lent web amb mapes interactius sobre les principals aglomeracions urbanes del món:

The principal agglomerations of the word

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessitareu un ordinador per a cada grup d'alumnes (grups de dos per a l'activitat d'ESO i de tres a cinc per a la de Batxillerat), amb connexió a Internet i algun paquet ofimàtic. També necessitareu tenir instal·lat el RealPlayer si voleu veure els vídeos referenciats més avall.
  • Metodologia:
    Per a l'ESO fareu servir la unitat didàctica sobre paisatges urbans que conté cinc temes perfectament diferenciats i que fent una explicació prèvia per part del professor/a es pot fer per part de l'alumnat de forma autònoma. Amb l'alumnat de Batxillerat podeu fer el projecte de les Nacions Unides que ja està descrit i programat. Cada grup de Batxillerat farà una de les unitats. Ambdues activitats es poden complementar emprant la web sobre les principals aglomeracions urbanes del món fent una fitxa recull i una comparació amb la situació del 1950 i la prevista el 2015.
  • Temporització:
    L'activitat de l'ESO es pot fer en un mínim de cinc sessions d'una hora. La de Batxillerat necessitarà moltes hores si la voleu fer completa (almenys tres hores de treball individual i tres més de posada en comú que es pot fer amb una presentació multimèdia). Ambdues són susceptibles de ser encarregades a l'alumnat per fer-les a casa totalment o en part com a activitats de reforç o ampliació del tema.
  • Avaluació:
    Les dues activitats s'avaluaran mitjançant la presentació de la feina feta pels grups d'alumnes i per la seva actitud i hàbits de treball a l'aula.
   
  Ciutats i demografia
   
 

Per aproximar-vos a la problemàtica actual del creixement demogràfic i la urbanització podeu recórrer a la web de la Fundació de les Nacions Unides sobre la Població (UNFPA):

UNFPA: estado de la población mundial 2004

Especialment l'apartat dedicat a migració i urbanització:

UNFPA: estado de la población mundial 2004

Podeu complementar i emmarcar la informació amb aquests tres interactius de la cadena pública de televisió del EE.UU:

Word balance Word balance

Word balance Word balance

   
Imatges en moviment
Podeu preparar altres activitats o complementar-ne d'altres amb aquests vídeos digitals que us inserim:
   
 

O aquests: Viure als suburbis: viure a Desio, Viure als suburbis: Jarrettsville, La immigració:Fouzia, d'un dia a l'altre o La immigració: una casa nova.

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari:
    Necessitareu un ordinador per a cada grup d'alumnes (grups de dos), amb connexió a Internet i algun paquet ofimàtic. També necessitareu tenir instal·lat el RealPlayer si voleu veure els vídeos referenciats més amunt.
  • Metodologia:
    Per a l'ESO l'activitat consistirà en fer-los fer les activitats interactives de la cadena pública de televisió dels Estats Units i presentar un resum de les principals dades que n'han tret amb un document en format text. Es poden fer les quatre o només alguna depenent del temps o bé plantejar-nos dues de prioritàries i les altres dues com a optatives per a l'alumnat més avançat o com a deures per fer a casa (si hi ha problemes de comprensió de l'anglès podeu ajudar-vos amb un traductor automàtic, per exemple el translendium o encara millor, fer l'activitat com una activitat conjunta amb l'àrea d'anglès). Amb l'alumnat de Batxillerat podeu fer la lectura del text de l'UNFPA sobre migració i urbanització o els textos sobre un futur urbà i els pobres urbans i fer-los fer un resum i un comentari crític en un document en format text.
  • Temporització:
    Les dues activitats, tant la d'ESO com la de Batxillerat, es poden fer en una sessió de dues hores. S'hauria d'afegir una altra hora si feu una posada en comú amb tota la classe. Ambdues són susceptibles de ser encarregades a l'alumnat per fer-les a casa totalment o en part com a activitats de reforç o ampliació del tema.
  • Avaluació:
    les activitats s'avaluaran mitjançant la presentació del document en format text que ha de fer l'alumnat i per la seva actitud i hàbits de treball a l'aula.
   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Altres fonts de recursos sobre el tema:

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i... nom del curs a secundària