![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ciutat i urbanització | |
L'objectiu d'aquesta pràctica és el d'introduir-nos en el fenòmen, que s'inicià a Europa amb la revolució industrial. Del progressiu assentament de la major part de la població en grans nuclis urbans i el conseqüent abandonament del món rural. Això ha anat portant a una progressiva urbanització del món i a la creació d'una tipologia diversa de ciutats que sens dubte avui constituexen el lloc principal de residència de la major part de la població i de concentració del poder polític i econòmic. En allò que anomenem països subdesenvolupats o en vies de desenvolupament el fenomen és més recent però segurament també més virulent i ha vingut molt determinat per les conseqüències del procés colonitzador i neocolonitzador que ha provocat grans desequilibris. Comprendre la realitat d'aquest procés urbanitzador en l'actualitat i les possibles línies d'evolució és una altra manera d'aproximar-nos al món en el qual ens toca viure. La practica forma part del currículum del segon cicle de l'ESO i el Batxillerat. |
|
Desenvolupament de la pràctica | |
![]() |
Parlar de les ciutats i la progresiva urbanització del món suposa en primer lloc intentar comprendre el fenòmen urbà en tota la seva complexitat i la diversitat de tipologies de ciutat a què ha donat lloc. En segon lloc, però ni molt menys menys important, també entendre les conseqüències socials d'un fet que encara està produint-se i que implica unes problemàtiques socials i ambientals l'abast de les quals encara és difícil de preveure completament. Si durant la major part de la història de la humanitat podem parlar d'una societat fonamentalment rural, almenys des de la revolució neolítica, avui ja estem plenament inserts en una societat urbana que abasta cada vegada més a tota la població mundial. En aquesta pràctica intentarem treballar els conceptes fonamentals per entendre el tema, la situació actual i la seva problemàtica i les perspectives de futur. Sense poder abastar completament el tema però esperem que donant-vos prou elements com perquè vosaltres mateixos ho pugueu ampliar segons els vostres propis criteris i necessitats. |
El paisatge urbà i les ciutats | |
Per treballar el tema podem començar amb una unitat didàctica completa per a tercer d'ESO sobre el paisatge urbà que conté informació, exemples, exercicis i autoavaluació per a cadascun dels cinc temes que desenvolupa: la ciutat i les seves funcions, naixament i evolució de les ciutats, el plànol urbà, la regió urbana i diferents paisatges urbans Si hi voleu dedicar més temps podeu fer servir un projecte pedagògic de les Nacions Unides: "Ciudades de hoy, ciudades del mañana" que conté sis completes unitats que permeten graus d'aprofundiment diferents, jocs i un projecte de treball sobre la ciutat ideal: Podem complementar la informació amb una excel·lent web amb mapes interactius sobre les principals aglomeracions urbanes del món: |
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
|
Ciutats i demografia | |
Per aproximar-vos a la problemàtica actual del creixement demogràfic i la urbanització podeu recórrer a la web de la Fundació de les Nacions Unides sobre la Població (UNFPA): Especialment l'apartat dedicat a migració i urbanització: Podeu complementar i emmarcar la informació amb aquests tres interactius de la cadena pública de televisió del EE.UU: |
|
![]() |
Podeu preparar altres activitats o complementar-ne d'altres amb aquests vídeos digitals que us inserim:
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
|
Informació complementària | |
![]() |
Altres fonts de recursos sobre el tema:
|
![]() |
|