Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Exercici
 
   
  Cantem
   
 

Teledmus és un recull de cançons d'Europa classificades per països i per paraules amb una descripció acurada de les característiques de cada una. Estan presentades en diferents formats a fi de facilitar-ne l'ús. http://www.xtec.cat/rtee/cat/teledmus/index.htm

  • Fitxers del MusicTime 3.0 (*.mus): Necessiteu la versió d'aquest programa de Passport Designs per veure'ls. http://www.gvox.com/

  • Fitxers MIDI (*.mid): Podeu interpretar-los amb el Media Player del Windows o qualsevol programa que suporti aquest format.

  • Fitxers Write (*.wri): Podeu llegir-los amb el Write o el WordPad del Windows.

 
Teledmus
   

El repertori de cançons us permet accedir amb immediatesa a un seguit de peces en català per ser interpretades amb un acompanyament instrumental.
L'adaptació per a l'alumnat nouvingut es pot fer seleccionant la cançó adequada segons els interessos de cada moment. Prèviament a la interpretació, es pot fer una preparació sobre el text escrit a la pantalla o sobre paper. http://www.xtec.cat/~pcamprub/cant_coral/cantar.html

   
Desenvolupament de la pràctica 1.1
   
Pràctica 1. Aneu a la pàgina de Teledmus http://www.xtec.cat/rtee/cat/teledmus/index.htm i premeu sobre
 
Cançons populars d'Europa
 

Feu una consulta per països i us apareixerà un mapa d'Europa interactiu. Clicant a cada país, s'accedeix a les seves cançons.

 
Mapa d'Europa
   
 

2. Cliqueu sobre Espanya i us apareixerà una llista amb les cançons d'aquest país agrupades per comunitats.

   
 

3. Trieu Baixant de la font del gat: aneu a una pàgina amb una anàlisi de la cançó.

Analisi font del gat

   
 

4. Premeu sobre Partitura i lletra i aconseguireu la cançó al monitor.

 
Baixant de la font del gat
   
 

5. Per escoltar-la, podeu prémer sobre la icona de MIDI i s'obrirà el reproductor que tingueu assignat al vostre ordinador. L'altra possibilitat és descarregar-vos el fitxer .mus prement sobre la icona de MusicTime i, posteriorment, obrir aquest fitxer amb el programa. Aquesta segona opció requereix tenir instal·lat el MusicTime.

 
musictime
midi
   
  Programació de l'activitat
   

Programació

 

 

 

 

Aprendre cançons d'altres països i en altres llengües és una bona manera de conèixer altres cultures i una bona eina de socialització. A l'aula d'acollida, segur que hi ha alumnes que tenen com a llengua materna la d'alguna d'aquestes cançons. Això pot fer que ells esdevinguin els protagonistes i ensenyin als altres la manera de pronunciar les cançons i el significat del vocabulari.

Material. Heu de tenir la lletra en paper, ja que treballareu el text paraula per paraula, i és necessari que els alumnes puguin fer-hi anotacions. Fitxa de treball fitxa1.

 

  Desenvolupament de la pràctica 1.2
   
Pràctica

1. Aneu a http://www.xtec.cat/~pcamprub/cant_coral/cantar.html. Heu d'instal·lar el connector de Harmony per poder visualitzar correctament les partitures i la lletra en línia.
Trieu una cançó de la llista, per exemple: Don Pepet.

 
 

2. Cliqueu a Play per escoltar la cançó i seguir la partitura. Experimenteu totes les possibilitats de la barra de comandaments.

 
Don Pepet
 

 

3. Aquí trieu Lyrics: desapareixerà la partitura i apareixerà la lletra de la cançó. Amb el zoom, podeu canviar la mida de la lletra. Ja podeu escoltar la música seguint el text simultàniament.

 
capçalera lyrics
   
 

4. Sing (de singer) és una opció que permet que l'ordinador faci de cantant, un cantant virtual que intenta seguir la lletra. El programa està preparat per cantar en vàries llengües, però no en català, de manera que la transcripció fonètica que fa del text no coincideix amb la nostra. Podeu provar com sona però no ho podeu posar d'exemple per als alumnes nouvinguts, a qui encara confondreu.

 
Capçalera, sing
   
  5. Podeu desar les cançons al vostre disc. S'ha d'estar alerta, ja que tenen la mateixa extensió .mus que les del MusicTime i convé no confondre-les; es pot tenir una carpeta diferent per als fitxers cada programa. Premeu a Save i senyaleu la ubicació on la voleu desar.
 
save
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Cantar cançons per aprendre una llengua nova és una de les activitats més bones i gratificants que es poden fer. En aquest cas, us interessa que l'alumne/a aprengui vocabulari i que perdi la por a expressar-se en la seva llengua nova. Cantant ho aconseguireu des del primer moment, encara que només sigui per imitació. L'activitat s'ha de programar per treballar prèviament el text: s'ha d'explicar cada una de les paraules i situar-les en el context. També s'ha de treballar la dicció concreta i treballar per imitació. L'avantatge de tenir la cançó en línia és l'autonomia que permet una vegada s'ha fet aquest treball previ.

  • Material. Cal tenir la cançó en suport paper, fitxa de treball fitxa1, i un glossari amb el vocabulari que us interessa que retinguin. Es pot elaborar un cançoner amb les cançons apreses i fer alguns treballs de llengua sobre aquests textos. Per exemple, la substitució d'espais buits per la paraula corresponent, fitxa de treball fitxa2.

  • Temps. L'activitat s'ha de fer amb una explicació breu i es pot fer cada dia al començament o al final de la classe, durant uns 15 minuts. A cada sessió, afegiu-hi cançons noves, de manera que, al final de curs, l'alumnat tingui un repertori molt ampli. Sempre es pot tornar sobre cançons ja apreses pel sol fet de gaudir-ne o per reforçar-ne el coneixement. S'ha de plantejar com una activitat divertida i gratificant.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Les tessitures de les cançons no sempre permeten una interpretació còmoda, sobretot per als nens a aquesta edat, podeu fer transposicions amb un simple clic. Cal explicar-los el mecanisme a fi que, quan cantin individualment, puguin canviar la tonalitat i adequar la música a la seva veu. Es tracta de disfrutar cantant.

   
  Com transportar
 

Podeu pujar o baixar de mig to en mig to prement sobre capçalera transportar: això permet que, quan canteu en grup, feu canvis que siguin imperceptibles pels cantaires.

 
  Altres cançons
 

Una vegada instal·lat el connector, podeu accedir a moltíssimes cançons, algunes a les pàgines següents:

Centre coral: pàgina dedicada al cant coral a Catalunya amb moltes cançons en diferents formats, activitats relacionades i una llista de correu molt activa. http://centrecoral.org/editorharmony.htm

Myriad: pàgina dels creadors del Harmony. Us podeu descarregar el programa, el connector i altres recursos musicals. Està escrita en francès i en anglès. Hi ha un apartat amb composicions dels usuaris d'aquest programa i col·leccions de música de tots els estils. http://www.myriad-online.com/en/resources/tunes.htm

   
 
Amunt
XTEC Internet i la música a secundària