Amb aquesta pràctica es pretén donar a conèixer què són els blocs i mostrar diferents utilitzacions didàctiques dels mateixos.
La neoloteca de www.termcat.cat, en dóna la definició següent:
Bloc: Pàgina web, generalment de caràcter personal i poc institucional, amb una estructura cronològica que s’actualitza regularment i que presenta informació o opinions sobre temes diversos.
Si anem a la Viquipèdia trobem la següent definició:
En informàtica, un bloc (informalment també weblog, blog, dip -diari personal interactiu- o bitàcola) és un espai personal d’escriptura a Internet. Una mena de diari en línia, un lloc web que una persona utilitza per a escriure periòdicament, en el qual tota l’escriptura i l’estil s’utilitza via web.
Aquestes dues definicions permeten entendre que un bloc és un espai a Internet on es pot escriure lliurement: opinions, informacions, temes... També està clar a la idea de “diari personal” s’hi afegeix el mot “interactiu”: és a dir es defineix el bloc com a espai personal d’escriptura que pot interactuar amb altres persones.
A partir de la paraula ‘bloc’ (’blog’) han sorgit noves paraules:
Els blocs esdevenen una nova eina i una nova manera de comunicar-se: escriptura-lectura-resposta-escriptura.... Qui diu que avui en dia no s’escriu ni es llegeix?
A més a més no representen cap dificultat tècnica per publicar continguts a la web.
Tot fa pensar que tots aquests ingredients (manca de dificultat, facilitat per escriure, escriure per interactuar...) poden ser molts bons recursos per utilitzar a les escoles.
Principalment l’ús educatiu dels blocs a primària es centra en el que Narcís Vives ha anomenat escriptura en xarxa:
“El procés no s’acaba amb la publicació del post.. Aquest gènere d’escriptura en xarxa continua després de la publicació, amb els comentaris que puguin fer els lectors amb els quals l’autor del post interactua.”
“De la redacció clàssica que només era llegida pel professor, passem a un entorn de publicació en xarxa on els alumnes escriuen sobre els temes que els interessen (la mà esquerra del/la profe és important ) i poden llegir (veure, escoltar…) les intervencions dels altres.”
D’aquesta manera, a partir de la idea que els blocs fan que la escriptura esdevingui interacció i comunicació podem classificar els blocs segons les seves finalitats i segons siguin individuals o col.lectius.
Cliqueu a sobre de la imatge per tal de veure aquest mapa conceptual. Es mostren 12 possibilitats didàctiques diferents amb els seus respectius exemples.
Navegueu per tots els enllaços d’aquest mapa conceptual per tal de conèixer diferents possibilitats didàctiques dels blocs.
Observeu amb atenció aquesta vídeo de Rachel Boy, una mestra de New Zealand, és prou clar per entendre l’ús educatiu dels blocs. Explica les raons de per què utilitzar els blocs amb frases i imatges: