D204: Ús i dinamització de Moodle

Mòdul 4: La comunicació

Pràctica 5

Taula de continguts

L'enquesta

El mòdul d’enquestes proporciona un conjunt d’instruments verificats que s’han mostrat útils per avaluar i estimular l’aprenentatge en contexts d’aprenentatge en línia. Són enquestes formalitzades i estàndards amb una sèrie tancada de preguntes i opcions que no es poden modificar.

Amb aquest mòdul no es poden realitzar enquestes de contingut arbitrari entre els estudiants. El seu propòsit és avaluar el procés d’ensenyament. El professorat pot usar-les per recopilar dades de l’alumnat que el pugui ajudar a aprendre tant sobre la classe com sobre l’ensenyament.

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica 1

Crear una enquesta


  1. Amb el menú d’edició activat, afegiu l’activitat EnquestaEnquesta

  2. Ompliu el formulari i escolliu el tipus d’enquesta que voleu crear en el menú desplegable. El COLLES comprèn 24 elements agrupats en 6 escales, cada una de les quals ajuda a formular una pregunta clau sobre la qualitat de l’entorn d’aprenentatge en línia:
    • Rellevància: com és d’important l’aprenentatge en línia per a la pràctica professional dels estudiants?
    • Pensament reflexiu: estimula l’aprenentatge en línia el pensament crític reflexiu en els estudiants?
    • Interactivitat: en quina mesura s’impliquen els estudiants en el diàleg educatiu en línia?
    • Suport tutorial: en quina mesura l’acció tutorial facilita a l’alumnat la participació en l’aprenentatge en línia?
    • Suport entre iguals: el suport proporcionat pels altres estudiants, és sensible i estimulant?
    • Interpretació: alumnat i professorat, tenen una apreciació correcta de l’altre a través de la comunicació en línia?<

Colles

Pràctica 2

Assignació i/o creació de rols


Igual que a la resta d’activitats, assignareu els rols als usuaris de l’enquesta, un cop creada.

  1. Actualitzeu l’enquesta i premeu la pestanya RolsRols

  2. Trieu l’opció del rol que voleu assignar i afegiu els/les usuaris/àriesAssignar rols

  3. Podeu determinar excepcions en algun dels rols, si cliqueu la pestanya ExcepcionsExcepcions

    Canvieu algun paràmetre del rol Visitant i observeu quina repercussió té per a aquest grup.

Pràctica 3

Veure els resultats de les enquestes


  1. Com a professor o administrador, obriu l’enquesta que voleu analitzar. Visualitzareu els següents enllaços a les finestres:analitzar l'enquesta
  2. La finestra Resum mostra un resum de les enquestes COLLES i ATTLS.resum
  3. A la finestra Escales veieu les gràfiques de l’enquesta per grups de preguntes.escales
  4. A la finestra Preguntes podeu veure una llista de les preguntes ordenada per alumnes.
  5. A la finestra Usuaris/àries veieu una anàlisi per estudiant si cliqueu en el seu enllaç.
  6. Podeu descarregar els resultats de l’enquesta des de la darrera finestra de Descàrrega. Podeu escollir fer-ho en un full de càlcul o en un document de text.

Suggeriments metodològics

COLLES - Constructivist On-Line Learning Environment Survey (Enquesta en Línia sobre Entorn Constructivista d’Aprenentatge en Línia)

Una nova teoria del coneixement apunta a la visió dinàmica de l’aprenentatge: es tracta del constructivisme social, que considera l’estudiant com un conceptualizador actiu dins l’ambient d’aprenentatge social interactiu. Constructivisme social és una epistemologia, o una via de coneixement, en la qual els estudiants col·laboren reflexivament per construir nou enteniment, especialment dins el context de la interrogació mútua basada en la seva experiència.

Perquè es doni aquesta col·laboració és vital el desenvolupament de la capacitat de comunicació, és a dir, l’habilitat d’integrar-se a diàleg obert i crític amb els companys i professors. Aquest diàleg es caracteritza per una orientació emfàtica cap a construir enteniment recíproc i per una actitud crítica davant els supòsits que s’amaguen sota els exàmens.

El COLLES s’ha dissenyat per possibilitar que el professorat pugui avaluar la seva capacitat d’explotar la capacitat interactiva d’internet per integrar estudiants a un ambient de pràctiques educatives dinàmiques. (Aquesta informació s’ha adaptat de la pàgina del COLLES. Si ho desitgeu, pot trobar més informació a: http://surveylearning.com/colles/)

ATTLS - Attitudes to Thinking and Learning Survey (Enquesta d’Actituds cap al Pensament i l’Aprenentatge)

La teoria de les ‘formes de conèixer’, originària del camp de la investigació de gènere (Belenky [et al.], 1986) ofereix una eina per examinar la qualitat del discurs dins un ambient de col·laboració.

L’Enquesta d’Actituds cap al Pensament i l’Aprenentatge (ATTLS) és un instrument desenvolupat per Galiotti [et al]. (1999) per mesurar el grau en què una persona és una ‘coneixedora connectada’ (CK, per les seves sigles en anglès) o ‘coneixedora desconnectada’ (SK). Les persones amb un CK més alt tendeixen a gaudir més de l’aprenentatge, i sovint cooperen més, són més empàtiques i tenen més inclinació a construir sobre idees alienes, mentre que aquelles amb SK més alts tendeixen a prendre una actitud d’aprenentatge més crítica i argumentativa.

Diferents estudis han mostrat que aquests dos estils d’aprenentatge són independents un de l’altre (Galotti [et al.], 1999; Galotti [et al.], 2001). A més, només són reflexos d’actituds cap a l’aprenentatge, però no de la capacitat per aprendre ni del nivell intel·lectual.