D204: Ús i dinamització de Moodle

Mòdul 4: La comunicació

Pràctica 1

Taula de continguts

El fòrum

Martin Dougiamas, el creador de Moodle, és un ferm defensor del constructivisme. Està convençut que l’aprenent construeix el coneixement sobre la base de la posada en comú amb altres persones amb qui contrasta les pròpies idees i que, a través del diàleg, arriba a aprendre.

Per això, quan va dissenyar Moodle, l’activitat primera i principal que hi va incloure va ser els fòrums de discussió. Sorprèn com és de fàcil, per al professorat, crear aquest tipus d’activitat que darrere té una gran complexitat tècnica. I aquesta facilitat permet donar als fòrums molts més usos dels que es podien preveure en un principi.

Un fòrum serveix per compartir opinions. Quan un participant inicia un tema les seves idees queden exposades a la resta de participants, els quals poden respondre’l. Els visitants següents tenen, aleshores, l’opció de respondre a la primera intervenció o bé de continuar el debat responent a respostes anteriors. D’aquesta manera un debat pot articular-se en diferents fils de conversa.

A part d’aquest ús bàsic, podeu donar a un fòrum altres funcions. Podeu fer-lo servir per a les presentacions dels participants en un curs, perquè cadascú aporti el seu punt de vista i el reforci amb un fitxer adjunt, per debatre temes, per plantejar dubtes, per donar informació o explicar les novetats, etcètera.

Fòrum

Tots els cursos creen un fòrum de forma predefinida, el “Fòrum de notícies” que apareix al bloc temàtic 0 de la columna central.

Fòrum de Notícies

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica 1

Inserció d’una activitat de tipus Fòrum


  1. Activeu l’edició del curs clicant Activa edició de la part superior dreta de la pàgina.
  2. Escolliu el punt on voleu inserir el fòrum: a la part comuna del curs, o bé a la setmana o tema corresponent.
  3. Aneu al menú Afegeix una activitat i desplegueu-lo.

    Afegir un fòrum

  4. Trieu Fòrum; s’obre el formulari d’edició i configuració del fòrum. Comenceu donant-li un nom:

    Nomenar el fòrum

  5. Trieu el tipus de fòrum entre:

    tipus

    • Fòrum estàndard per a ús general: és un fòrum obert en el qual tothom pot iniciar un tema nou en qualsevol moment.
    • Un debat simple: és un sol tema, tot en una pàgina. Útil per a debats breus i enfocats, com ara un fòrum setmanal sobre un tema concret.
    • Cada persona envia un debat: Cada persona pot enviar exactament un tema de debat (i tothom pot enviar-hi respostes). Aquest tipus de fòrum és útil quan es vol que cada estudiant iniciï un debat, es presenti o faci una intervenció personal a la qual tothom pugui respondre.
    • Fòrum de preguntes i respostes: El fòrum de preguntes i respostes exigeix que els estudiants enviïn les seves intervencions abans de veure les dels altres estudiants. Després de la intervenció inicial, els estudiants poden veure i respondre els altres debats. Aquest tret permet l’oportunitat d’intervencions inicials iguals a tot l’alumnat, i així fomentar el pensament original i independent.

  6. Escriviu la Introducció al fòrum amb el tema que voleu que es debati o la feina que s’hagi de fer. Podeu donar format a aquest text a través de les icones.
  7. Heu de decidir si imposeu la subscripció al fòrum.

    subscripció

    Quan un/a usuari/ària està subscrit a un fòrum, rep un missatge de correu electrònic cada vegada que algú hi fa una intervenció. Per això, imposar la subscripció significa que Moodle enviarà, de forma automàtica, aquests missatges. Si no la imposeu, el/la usuari/ària podrà triar si vol o no vol rebre aquests missatges de correu. Pot ser útil en fòrums de llarga durada, de dubtes, etc. No és aconsellable quan els participants no tenen adreça de correu vàlida o bé no l’obren amb regularitat.
  8. Més interessant és, potser, activar el seguiment de missatges llegits perquè quan un/a usuari/ària entri al curs veurà al costat del nom del fòrum el nombre de missatges no llegits.

    seguiment

    D’aquesta manera, podrà llegir-los o, si pensa que no li interessen gaire, marcar-los com a llegits.
  9. Decidiu quina serà la mida màxima dels fitxers adjunts. La recomanació és que no superin els 500 Kb, que és la mida normal d’un fitxer optimitzat. Si el fitxer és més gran no es pot adjuntar i caldrà rebaixar la qualitat de les imatges a format GIF o utilitzar un processador de textos que no “engreixi” artificialment els fitxers, com ara l’OpenOffice Writer.
  10. Ja només resta decidir si voleu que les intervencions siguin valorades.

    valoració

    Un fòrum és una activitat educativa com una altra, on podeu definir criteris per fer les intervencions: nombre mínim de paraules, claredat expositiva, ortografia, sintaxi, etc. Aleshores, i en funció d’aquest criteris de valoració, podeu donar, com a professorat, una puntuació que es pot mostrar a tothom o només a la persona interessada. O podeu deixar que siguin els mateixos participants els que es puntuïn entre ells. També podeu fer que les valoracions es tanquin un determinat dia, encara que el fòrum resti. Les possibilitats són moltes i variades.
  11. Finalment, trieu si feu visible o no el fòrum en el mateix moment de la creació i premeu el botó Desa els canvis. Ja teniu el fòrum preparat.

Per iniciar un debat, premeu el botó Afegeix un nou tema de debat i se us obrirà el formulari d’edició.

Recordeu que podeu formatar el text d’un missatge, i que si hi adjunteu un fitxer d’imatge es mostrarà en pantalla (els fitxers de text adjunts es mostren amb una icona i podeu obrir-los amb un doble clic).

Pràctica 2

Gestió del fòrum: Els privilegis del professorat


Els fòrums de Moodle s’organitzen per fils de debat. Hi ha dues finestres, una amb la llista de debats, i una altra per a cada debat. A la finestra de la llista dels debats que visualitza el professorat hi ha tres elements que no apareixen en la finestra dels usuaris:

gestió

Quan es clica sobre el títol d’un debat apareixen en la finestra les següents funcions:

Pràctica 3

Per fer aquesta pràctica consulteu la pràctica 7 d’aquest mateix mòdul.

Assignació de rols


Per accedir als rols, heu de tenir creada l’activitat.

  1. Cliqueu-laactivitat

    i premeu el botó d’actualitzar el mòdul.

    Actualitzar el fòrum

  2. Cliqueu la pestanya Rolsrols

  3. Per defecte hi ha creats 5 rols: Administrador, Creadors de Cursos, Professors, Professors sense permís d’edició, Estudiant i Visitantrols

  4. Primer assigneu el rol de professor. Cliqueu sobre professor. S’obre una finestra amb dos apartats. Un amb els usuaris potencials i un altre amb els existentsusuaris per assignar

    Escolliu aquells als quals voleu assignar el rol de professor i cliqueu sobre la fletxa que indica la direcció cap a l’apartat usuaris existentsassignar rols

  5. A continuació assigneu el rol dels alumnes. Podeu escollir el rol a assignar desplegant el menú i seguint el mateix procediment anteriorrol a assignar
  6. Si volu modificar algun rol predefinit premeu la pestanya excepcionsexcepcions

    Es desplegarà un menú en el qual podeu modificar aquelles característiques que us interessin del rol que hàgiu escollitExcepcions
  7. Les característiques a escollir són:
    • Heretar: si no es defineix un permís, llavors el permís de l’habilitat és heretada d’un context que és més general que el del context actual.
    • Permetre i Denegar es cancel·len una amb l’altra si es fixa la mateixa habilitat en el mateix nivell de context. Si això ocorre, us referiu al nivell de context previ per determinar el permís de l’habilitat.
    • Prohibir: si fixeu prohibir en una habilitat, significa que l’habilitat no podrà ser anul·lada. Prohibir sempre guanya i crea un alt permanent.
  8. Modifiqueu algun paràmetre del rol de Visitant i comproveu l’efecte que causa en aquest fòrum.

Suggeriments metodològics

Fòrum d’ús general:

Fòrum en què cada usuari/ària inicia un únic debat:

Fòrum de debat senzill:

Fòrum de novetats: