Martin Dougiamas, el creador de Moodle, és un ferm defensor del
constructivisme. Està convençut que l’aprenent construeix el
coneixement sobre la base de la posada en comú amb altres persones amb
qui contrasta les pròpies idees i que, a través del diàleg, arriba a
aprendre.
Per això, quan va dissenyar Moodle, l’activitat primera i principal
que hi va incloure va ser els fòrums de discussió. Sorprèn com és de
fàcil, per al professorat, crear aquest tipus d’activitat que darrere
té una gran complexitat tècnica. I aquesta facilitat permet donar als
fòrums molts més usos dels que es podien preveure en un principi.
Un fòrum serveix per compartir opinions. Quan un participant inicia
un tema les seves idees queden exposades a la resta de participants,
els quals poden respondre’l. Els visitants següents tenen, aleshores,
l’opció de respondre a la primera intervenció o bé de continuar el
debat responent a respostes anteriors. D’aquesta manera un debat pot
articular-se en diferents fils de conversa.
A part d’aquest ús bàsic, podeu donar a un fòrum altres funcions.
Podeu fer-lo servir per a les presentacions dels participants en un
curs, perquè cadascú aporti el seu punt de vista i el reforci amb un
fitxer adjunt, per debatre temes, per plantejar dubtes, per donar
informació o explicar les novetats, etcètera.
Tots els cursos creen un fòrum de forma predefinida, el “Fòrum de notícies” que apareix al bloc temàtic 0 de la columna central.
Aquest fòrum es crea automàticament en crear un curs nou.
Per defecte, només el professorat hi pot publicar missatges.
Els darrers missatges publicats
apareixen en el bloc “Novetats”, si està activat, amb la qual cosa
aquest fòrum fa també de tauler d’anuncis.
Tothom hi està subscrit i tothom rebrà còpia dels missatges per correu electrònic.
Inserció d’una activitat de tipus Fòrum
Activeu l’edició del curs clicant Activa edició de la part superior dreta de la pàgina.
Escolliu el punt on voleu inserir el fòrum: a la part comuna del curs, o bé a la setmana o tema corresponent.
Aneu al menú
Afegeix una activitat i desplegueu-lo.
Trieu
Fòrum; s’obre el formulari d’edició i configuració del fòrum. Comenceu donant-li un nom:

Trieu el tipus de fòrum entre:

Fòrum estàndard per a ús general: és un fòrum obert en el qual tothom pot iniciar un tema nou en qualsevol moment.
Un debat simple: és un sol tema, tot en una pàgina. Útil per a debats breus i enfocats, com ara un fòrum setmanal sobre un tema concret.
Cada persona envia un debat:
Cada persona pot enviar exactament un tema de debat (i tothom pot
enviar-hi respostes). Aquest tipus de fòrum és útil quan es vol que
cada estudiant iniciï un debat, es presenti o faci una intervenció
personal a la qual tothom pugui respondre.
Fòrum de preguntes i respostes:
El fòrum de preguntes i respostes exigeix que els estudiants enviïn les
seves intervencions abans de veure les dels altres estudiants. Després
de la intervenció inicial, els estudiants poden veure i respondre els
altres debats. Aquest tret permet l’oportunitat d’intervencions
inicials iguals a tot l’alumnat, i així fomentar el pensament original
i independent.
Escriviu la Introducció al fòrum amb el tema que voleu que es debati o la feina que s’hagi de fer. Podeu donar format a aquest text a través de les icones.
Heu de decidir si imposeu la subscripció al fòrum.

Quan
un/a usuari/ària està subscrit a un fòrum, rep un missatge de correu
electrònic cada vegada que algú hi fa una intervenció. Per això,
imposar la subscripció significa que Moodle enviarà, de forma
automàtica, aquests missatges. Si no la imposeu, el/la usuari/ària
podrà triar si vol o no vol rebre aquests missatges de correu. Pot ser
útil en fòrums de llarga durada, de dubtes, etc. No és aconsellable
quan els participants no tenen adreça de correu vàlida o bé no l’obren
amb regularitat.
Més interessant és, potser, activar
el seguiment de missatges llegits perquè quan un/a usuari/ària entri al
curs veurà al costat del nom del fòrum el nombre de missatges no
llegits.

D’aquesta manera, podrà llegir-los o, si pensa que no li interessen gaire, marcar-los com a llegits.
Decidiu quina serà la mida màxima
dels fitxers adjunts. La recomanació és que no superin els 500 Kb, que
és la mida normal d’un fitxer optimitzat. Si el fitxer és més gran no
es pot adjuntar i caldrà rebaixar la qualitat de les imatges a format
GIF o utilitzar un processador de textos que no “engreixi” artificialment els fitxers, com ara l’OpenOffice Writer.
Ja només resta decidir si voleu que les intervencions siguin valorades.

Un
fòrum és una activitat educativa com una altra, on podeu definir
criteris per fer les intervencions: nombre mínim de paraules, claredat
expositiva, ortografia, sintaxi, etc. Aleshores, i en funció d’aquest
criteris de valoració, podeu donar, com a professorat, una puntuació
que es pot mostrar a tothom o només a la persona interessada. O podeu
deixar que siguin els mateixos participants els que es puntuïn entre
ells. També podeu fer que les valoracions es tanquin un determinat dia,
encara que el fòrum resti. Les possibilitats són moltes i variades.
Finalment, trieu si feu visible o no el fòrum en el mateix moment de la creació i premeu el botó Desa els canvis. Ja teniu el fòrum preparat.
Per iniciar un debat, premeu el botó Afegeix un nou tema de debat i se us obrirà el formulari d’edició.
Recordeu que podeu formatar el text d’un missatge, i que si hi adjunteu
un fitxer d’imatge es mostrarà en pantalla (els fitxers de text adjunts
es mostren amb una icona i podeu obrir-los amb un doble clic).
Gestió del fòrum: Els privilegis del professorat
Els fòrums de Moodle s’organitzen per fils de debat. Hi ha dues
finestres, una amb la llista de debats, i una altra per a cada debat. A
la finestra de la llista dels debats que visualitza el professorat hi
ha tres elements que no apareixen en la finestra dels usuaris:

Actualiza aquest fòrum: en la barra de navegació, a dalt. Permet canviar i editar tots els paràmetres de configuració del fòrum en qualsevol moment.
Forçar la subscripció:
equival al paràmetre de configuració corresponent. Pot subscriure
tothom al fòrum obligatòriament. Si no està activat apareix un altre
element, Mostrar/editar els subscriptors, que permet la gestió dels subscriptors (altes i baixes).
Quan es clica sobre el títol d’un debat apareixen en la finestra les següents funcions:
Moure el debat: apareix un desplegable dels llocs on es pot ubicar aquest debat

Suprimir: el
professorat té el privilegi d’esborrar un missatge del fòrum, tot i que
ja hagi superat el temps permès d’edició (30 minuts).

Es
recomana NO suprimir missatges que ja hagin rebut resposta, ja que
aquesta quedaria penjada al buit. Penseu que un fòrum és un registre
escrit, i com a tal, s’ha de respectar.
Qualificar: Si
s’ha activat aquesta opció en els paràmetres del fòrum (recordeu que es
poden crear escales específiques per a cada activitat des de la pàgina
principal de Moodle), apareix un desplegable amb la qualificació. Podeu
determinar si podrà qualificar tothom o només el professorat.

Per fer aquesta pràctica consulteu la pràctica 7 d’aquest mateix mòdul.
Assignació de rols
Per accedir als rols, heu de tenir creada l’activitat.
Cliqueu-la

i premeu el botó d’actualitzar el mòdul.

Cliqueu la pestanya
Rols
Per defecte hi ha creats 5 rols:
Administrador, Creadors de Cursos, Professors, Professors sense permís
d’edició, Estudiant i Visitant

Primer assigneu el rol de professor. Cliqueu sobre
professor. S’obre una finestra amb dos apartats. Un amb els usuaris potencials i un altre amb els existents

Escolliu aquells als quals voleu assignar el rol de professor i cliqueu sobre la fletxa que indica la direcció cap a l’apartat
usuaris existents
A continuació assigneu el rol dels
alumnes. Podeu escollir el rol a assignar desplegant el menú i seguint
el mateix procediment anterior

Si volu modificar algun rol predefinit premeu la pestanya
excepcions“

Es desplegarà un menú en el qual podeu modificar aquelles característiques que us interessin del rol que hàgiu escollit

Les característiques a escollir són:
Heretar: si no es
defineix un permís, llavors el permís de l’habilitat és heretada d’un
context que és més general que el del context actual.
Permetre i Denegar
es cancel·len una amb l’altra si es fixa la mateixa habilitat en el
mateix nivell de context. Si això ocorre, us referiu al nivell de
context previ per determinar el permís de l’habilitat.
Prohibir: si fixeu prohibir en una habilitat, significa que l’habilitat no podrà ser anul·lada. Prohibir sempre guanya i crea un alt permanent.
Modifiqueu algun paràmetre del rol de Visitant i comproveu l’efecte que causa en aquest fòrum.