Un xat és una conversa que es manté per escrit i de la qual queda la transcripció. A diferència del fòrum, on es poden deixar les opinions en qualsevol moment mentre sigui obert, el xat és una activitat síncrona, és a dir, exigeix que els participants estiguin tots connectats en el mateix moment. Això té avantatges, per exemple la immediatesa, i inconvenients, per exemple costa de trobar el moment que vagi bé a tothom perrealitzar-lo.
Cal aleshores que el professorat valori l’oportunitat d’incloure aquest tipus d’activitat i si vol assignar-li uns criteris de participació, de moderació o una qualificació.
Un xat pot ser una excel·lent oportunitat de treballar en grup si, per exemple, es preparen prèviament les preguntes que es faran a una persona convidada al curs.
Les possibilitats que brinda són moltes i variades, i el fet de tenir un registre escrit de tot allò que s’ha dit pot permetre l’oportunitat d’analitzar el llenguatge utilitzat, expressions, idees, etc.
Inserció d’un xat
El xat ja s’ha inclòs al curs.
Assignació i/o creació de rols
Participar en el xat
El xat és una de les activitats que porten més persones a usar internet amb finalitats socials. Tingueu-ho present per marcar els criteris de participació en un xat educatiu.
Pot ser un recurs útil per a un grup reduït d’usuaris, grups de treball que han de discutir temes a distància, convidar un/a expert/a per parlar d’un tema d’interès, prendre decisions puntuals, resoldre dubtes senzills, i també una eina per qualificar la forma d’intervenir, el llenguatge que s’hi usa, etcètera.
La clau d’un bon xat és la moderació. És necessari establir unes normes bàsiques. Un suggeriment normatiu pot ser aquest:
Moderador/a:
Normes en les intervencions dels usuaris: