D200: Estratègies TIC per a l'ESO

Mòdul 6: Aplicacions didàctiques amb Moodle

Pràctica 8

Taula de continguts

Exemples de plans de treball, crèdits de síntesi i unitats didàctiques amb moodle

Com hem anat veient durant el desenvolupament de les diferents pràctiques, el moodle ens ofereix moltes possibilitats i es pot adaptar perfectament a diferents tipus d’ensenyament i aprenentatge, tot i que com ja hem comentat està dissenyat principalment per facilitar el treball basat en estratègies de constructivisme social.

En aquesta pràctica i abans de l’exercici final, us volem mostrar alguns exemples de cursos realitzats amb moodle, que es poden prendre com a models de pràctiques molt diferents.

Plans de treball

Els plans de treball són unes activitats específiques sobre una matèria determinada que l’alumnat ha de realitzar de manera individual i autònoma.

Aquestes activitats es poden organitzar per nivells de dificultat de manera que el professorat pot assignar als diferents alumnes d’una classe activitats adaptades al seu estadi específic d’aprenentatge.

L’objectiu principal d’aquest tipus d’activitats o de disseny és donar autonomia a l’alumne/a perquè pugui anar al seu ritme de treball desenvolupant les seves capacitats vers els continguts específics de la matèria que es treballa.

L’alumne/a pot anar aprenent de manera autònoma ja que

Aquest és un exemple de pla de treball amb el moodle sobre les fraccions:

http://www.jverdaguer.org/aula/course/view.php?id=18

També el curs pot ser utilitzat com a llibre de text digitalitzat on totes les explicacions dels temes d’una matèria es trobin digitalitzades per facilitar també l’estudi individual com a l’exemple següent. Tot i que és molt teòric, té una qualitat multimèdia superior a la del llibre de text tradicional i estarà disponible per a qualsevol dubte que es pugui presentar a l’alumne/a. L’experimentació i manipulació digital dels exemples per part de l’alumne/a facilita la comprensió dels continguts que es treballen:

http://web.educastur.princast.es/cursos/moodleaviles/mod/resource/index.php?id=42

En aquest altre exemple de pla de treball podem observar diferents fitxes de treball, una per a cada sessió i cada fitxa conté activitats com la de l’exemple.

Aquest recurs pot ajudar en l’organització de la classe. Per exemple, mentre que una part de la classe fa aquestes fitxes, una altra part pot dedicar-se a uns jocs matemàtics de manera que el/la professor/a, en no haver d’estar pendent de corregir els resultats que van fent els alumnes, pot estar donant suport a les estratègies que es donen en el joc matemàtic:

Exemple de pla de treball

Fitxes fetes amb flash

Crèdits de síntesi, projectes de treball i unitats didàctiques

El moodle pot ser una eina molt adient per realitzar crèdits de síntesi, projectes de treball interdisciplinaris i crear materials de manera cooperativa a més de compartir documents.

Mireu aquests exemples!

Treballen activitats de diferents àrees sota un eix comú que fa de lligam entre elles, concretament una història novel·lada.

http://www.jverdaguer.org/aula/course/view.php?id=10

http://www.jverdaguer.org/aula/course/view.php?id=76

Les unitats didàctiques o de programació corresponen bàsicament a una sola àrea i desenvolupen tant la part teòrica com propostes d’activitats d’aprenentatge i d’avaluació per a l’alumnat, ja sigui amb activitats individuals, en petits grups o en gran grup, i també poden incloure activitats cooperatives.

Aquí en teniu alguns exemples:

http://www.hhcarmelitas.com/moodle/course/view.php?id=8

Aquí teniu un altre exemple amb diferents activitats d’una unitat didàctica ordenades per nivell i per continguts de l’àrea d’anglès:

Activitats anglès

o aquest altre de Física i Química:

IES Pravia

http://www.iespravia.com/moodle/

Els projectes de treball poden tenir en el moodle una gran ajuda per tal d’afavorir la comunicació entre els components, la seva interacció i la creació de documents de manera cooperativa.

Com hem vist el moodle pot tenir moltes utilitats educatives i pot ser una eina de treball que facilita l’estructura, recursos i activitats per al disseny i plantejament curricular que el professorat ha de fer dins les aules.

Al mòdul següent, us un presentarem model d’organització de grups i cursos a partir d’un entorn moodle que fa xarxa entre centre: el Kampus de les Aules Obertes.