Per poder crear un text o una pàgina web, cal entrar al moodle i activar l’edició segons les indicacions de la pràctica 1.
Una vegada hem entrat en mode edició trobem dos desplegables dins de cada tema o setmana, un correspon als recursos i l’altre a les activitats:
Fent clic sobre la fletxa del desplegable, trobareu tots els recursos disponibles. Cada recurs quan es crea s’identifica amb una icona corresponent.
Moodle permet utilitzar diferents tipus de recursos, de manera que podeu inserir en els vostres cursos pràcticament qualsevol mena de contingut web.
Aquests són els recursos que podem trobar-hi. A les properes pràctiques en farem servir alguns:
Pàgina de text
Aquest tipus de recurs és una simple pàgina escrita amb text. Estan disponibles diversos tipus de formatatge per ajudar-vos a convertir el text en pàgines web d’aspecte atractiu.
Pàgina web
Aquesta mena de recurs fa molt senzill desenvolupar una pàgina web completa dins de moodle. La pàgina s’emmagatzema a la base de dades, no en un fitxer, i teniu molta llibertat per fer pràcticament qualsevol cosa que vulgueu amb l’HTML, inclòs l’ús de Javascript.
Fitxers i pàgines web
Aquest tipus de recurs us permet enllaçar qualsevol pàgina web o qualsevol tipus de fitxer del web. També us permet enllaçar qualsevol pàgina o fitxer que hàgiu penjat a l’àrea de fitxers del curs des del vostre ordinador. Les pàgines web simplement es visualtizen, mentre que els fitxers multimèdia poden ser processats d’una manera més intel·ligent i es poden incrustar dins d’una pàgina. Per exemple, els fitxers mp3 es visualitzen per mitjà d’un reproductor en temps real integrat, igual que els fitxers de vídeo o les animacions Flash. Hi ha moltes opcions per visualitzar els continguts en finestres emergents, marcs, etc. Si el recurs és una aplicació web o un altre tipus de contingut capaç d’acceptar paràmetres, podeu triar d’enviar informació al recurs, com ara el nom de l’usuari, l’adreça de correu, en quin curs es troba, etc.
Directori
El recurs directori pot visualitzar un directori complet (amb els seus subdirectoris) de l’àrea de fitxers del curs. Els estudiants poden navegar per aquest directori i veure’n tots els fitxers.
Paquets de continguts IMS
Aquest tipus de recurs us permet desplegar paquets ajustats a les especificacions IMS Content Packaging. Hi ha moltes opcions de visualització del contingut en finestres emergents, marcs, etc. També podeu decidir molts aspectes pel que fa al desplegament del paquet: taula de continguts, botons de navegació...
Etiquetes
Les etiquetes són una mica diferents dels altres recursos, perquè són text i imatges que s’incrusten directament a la pàgina del curs entre els enllaços de les altres activitats.
Fent clic sobre la fletxa del desplegable trobareu totes les activitats disponibles. Cada activitat quan es crea s’identifica amb una icona corresponent.
Consulta:
La consulta és una activitat molt senzilla: el professor planteja una
pregunta i especifica una sèrie de respostes entre les quals es pot
triar. Pot ser útil com a enquesta ràpida per estimular la reflexió
sobre un tema, per deixar que la classe voti sobre diferents
alternatives del curs, o perquè l’estudiant faci constar que està
d’acord o no sobre alguna proposta.
Diaris:
Aquest mòdul és una activitat de reflexió molt important. El professor
demana a l’estudiant que reflexioni sobre un tema concret, i
l’estudiant pot editar i polir la seva resposta durant un cert temps.
Aquesta resposta és privada i només la pot veure el/ professor/a, que
pot oferir retroacció i pot qualificar cada entrada del diari. En
general, és bona idea tenir una activitat de diari cada setmana.
Enquestes:
El mòdul d’enquestes proporciona un cert nombre d’instruments
d’investigació que han demostrat ser útils per estimular i avaluar en
entorns virtuals d’aprenentatge. El professor pot usar-los per recollir
dades dels estudiants que l’ajudaran a conèixer la seva classe i a
reflexionar sobre la seva tasca d’ensenyant.
Etiquetes:
Aquesta no és realment una activitat: és una activitat “falsa” que us
permet inserir text i imatges, a la pàgina del curs, entre les altres
activitats.
Fòrums:
Aquesta activitat pot ser la més important: és aquí on té lloc la major
part del debat. Els fòrums es poden estructurar de diferents maneres i
poden incloure una valoració de cada missatge per parts dels companys.
Els missatges es poden visualitzar en diferents formats i poden
incloure fitxers adjunts. Quan se subscriuen a un fòrum, els
participants reben una còpia de cada missatge per correu electrònic.
El/la professor/a pot imposar la subscripció a tot el seu alumnat si
així ho desitja.
Glossari:
Aquesta activitat permet als participants crear i mantenir una llista
de definicions, com un diccionari. Les entrades es poden cercar o
explorar en diferents formats. El glossari també permet que el
professorat exporti entrades d’un glossari a un altre (el principal)
dins del mateix curs. Finalment, és possible crear enllaços automàtics
a aquestes entrades des de qualsevol part del curs.
Llibres:
Un llibre és un material d’estudi senzill. Està configurat per
diferents pàgines que els alumnes poden anar seguint de manera
autònoma.
Qüestionaris:
Aquest mòdul permet al professorat dissenyar i definir qüestionaris a
base de preguntes d’opcions múltiples, de vertader o fals i de resposta
breu. Aquestes preguntes es mantenen en una base de dades classificades
per categories i es poden reutilitzar dins del mateix curs o fins i tot
en diferents cursos. Els qüestionaris poden admetre múltiples intents.
Cada intent es puntua automàticament i el professor pot decidir si
proporciona retroacció a l’estudiant o mostra les respostes correctes.
Aquest mòdul permet també posar qualificacions.
Recursos:
Els recursos són contingut, informació que el/la professor/a vol
incorporar al curs. Es pot tractar de fitxers preparats i penjats al
servidor del curs, pàgines editades directament dins de moodle o
pàgines web externes que es fan aparèixer com a part del curs.
Paquets SCORM: Un paquet SCORM
és un farcell de material web empaquetat d’una manera que segueix
l’estàndard SCORM d’objectes d’aprenentatge. Aquests paquets poden
incloure pàgines web, gràfics, programes Javascript, presentacions
Flash i qualsevol altra cosa que funcioni en un navegador web. El mòdul
SCORM permet carregar fàcilment qualsevol paquet SCORM estàndard i
convertir-lo en part d’un curs.
Taller:
Un taller és una activitat d’avaluació entre iguals amb una enorme
varietat d’opcions. Permet que els i les participants avaluïn els
projectes dels altres, així com projectes d’exemple, de moltes maneres.
També coordina la recollida i distribució d’aquestes avaluacions de
diferents formes.
Tasques:
Les tasques permeten al professorat especificar una feina que requereix
que els estudiants preparin un contingut digital (en qualsevol format)
i el trametin penjant-lo al servidor. Exemples de tasques podrien ser
treballs, projectes, informes, etc. Aquest mòdul inclou la possibilitat
de qualificar.
Wikis: Un wiki
permet crear documents col·lectivament per mitjà d’un navegador web,
usant un llenguatge d’etiquetes senzill. La velocitat de creació i
actualització de pàgines és un dels aspectes definitoris de la
tecnologia wiki. Generalment, les modificacions s’accepten sense
revisió prèvia, i la majoria de wikis estan oberts al públic en general
o almenys a totes les persones que tenen accés al servidor. El mòdul
wiki de moodle capacita els participants per treballar plegats en
pàgines web, afegir-hi contingut, ampliar-lo i modificar-lo. Les
versions anteriors no se suprimeixen mai i es poden recuperar.
Xats:
El mòdul de xat permet als participants tenir discussions sincròniques
en temps real a través del web. És una forma útil d’aconseguir un
millor coneixement dels altres i del tema sotmès a discussió. La manera
d’usar una sala de xat és bastant diferent dels fòrums asíncrons. El
mòdul de xat ofereix diverses possibilitats de gestió i de revisió de
les discussions realitzades.
Aquest és un dels recursos més senzills: cal des del mode d’edició obrir el desplegable d’afegir recurs i fer clic sobre l’opció compon una pàgina de text.
Us apareixerà una pàgina com la següent:
Al rectangle corresponent al Nom heu d’escriure el nom o títol que doneu al text. Aquest serà el que us apareixerà després al curs sobre el qual l’alumnat haurà de fer clic per accedir-hi.
Seguidament, trobem un altre rectangle per poder escriure-hi si es creu convenient un breu resum del text que trobarem a continuació. Per poder editar el text correctament tenim unes icones que ho faciliten.
Finalment, trobem un tercer rectangle on hem d’escriure el text que es vol afegir. Podem copiar (Control C) i enganxar (Control V) directament qualsevol text des d’un altre editor de text.
Sota aquest tercer rectangle trobem diferents opcions que permeten configurar la finestra que s’obrirà quan l’alumnat faci clic sobre el text que heu escrit al rectangle Nom i on sortirà la informació o text que heu escrit al tercer rectangle. Podeu fer que sigui una finestra nova, que s’obri a la mateixa, establir-ne les mides, fer-la visible o no als estudiants (aquesta opció també la podreu modificar més endavant)...
En acabar, feu clic sobre el botó Desa els canvis i s’obrirà automàticament el text que heu creat. Podeu tornar al mode edició del curs fent clic sobre el nom del curs que figura a la franja superior del moodle(segons vam indicar a la pràctica 1). Si voleu tornar a editar el text creat, podeu fer clic sobre el botó Actualitza aquest recurs situat també a la franja superior al mateix lloc on abans sortia el botó Activa edició.
Per crear una pàgina web des del mode edició s’ha de desplegar el menú dels recursos i fer clic sobre l’opció Compon una pàgina web. Sortirà una pàgina molt semblant a la d’edició de text:
Com podeu veure té un format molt semblant a la del text, en aquest cas també s’hi poden afegir imatges, vincles, taules... fent servir les icones corresponents.
En acabar d’omplir els rectangles corresponents i les opcions de la finestra on s’obrirà, s’ha de fer clic per tal de desar la pàgina al botó Desa els canvis.
Un cop desats, podreu veure els recursos creats dins del tema corresponent:
Les icones que apareixen al costat del Nom serveixen per: