La gran varietat de comportaments lingüístics amb nivells diferents
de coneixement del llenguatge (competència lingüística), fa que hi hagi
diferents programes d’intervenció.
Cada un d’aquests programes descriu comportaments i necessitats lingüístiques diferents.
Els programes estan agrupats en quatre, segons la necessitat de l’alumnat:
Programa d’estimulació global:
per a alumnes que tenen un coneixement limitat de l’entorn, ja sigui
perquè han tingut poques experiències o perquè el seu ritme de
desenvolupament és més lent. Hi ha relació entre el desenvolupament
cognitiu i el llenguatge, el contingut del llenguatge s’adequa al grau
de coneixement que tenen del món. A nivell de forma, els alumnes tenen
dificultats d’utilitzar oracions complexes (relacions de causa-efecte,
conseqüència o condicionalitat,...).
Programa d’estimulació global del llenguatge dins l’aula i/o en petit grup:
per a alumnes que mostren intencions i habilitats comunicatives i
disposen d’un codi oral, si bé el seu desenvolupament lingüístic és
retardat amb referència als companys de la seva mateixa edat. Són nens
que han practicat poc el llenguatge o que se’ls ha demanat poc i, per
tant, han fet construccions lingüístiques poc elaborades. No és un
problema específic de llenguatge, sinó que és l’entorn que no els n’ha
facilitat el desenvolupament. Necessiten uns bons interlocutors que
facilitin la interacció, que posin paraules o oracions a allò que
coneixen i aprenen; és a dir, donar un context social significatiu per
utilitzar les habilitats lingüístiques.
—-