En la planificació de la tasca educativa comporta determinar el
tipus d’abordatge que es farà a partir de la valoració comunicativa i
lingüística.
S’ha d’observar quin comportament lingüístic (CL) té l’alumne en qüestió i a partir de la seva descripció es desenvoluparia el tipus de programa d’intervenció.
Què és el comportament lingüístic ? És l’ús que fa l’alumne del codi lingüístic per expressar-se i/o comunicar les seves intencions. A partir d’aquest ús, es descriu una gamma de 8 comportaments lingüístics.
Els CL són els següents:
CL A: Alumnes que no manifesten les seves intencions comunicatives o tenen dificultats greus per fer-ho.
CL B: Alumnes que manifesten intencions comunicatives només amb un gest o lingüísticament amb una o dues paraules.
CL C: Alumnes que manifesten intencions comunicatives amb frases d’almenys tres paraules, però pocs elements morfosintàctics.
CL D: Alumnes que
manifesten intencions comunicatives amb frases de tres paraules,
mantenint l’estructura correcta, amb la presència dels elements
morfosintàctics bàsics, si bé amb errors.
CL E: Alumnes que
manifesten intencions comunicatives amb frases de 4 elements o més, amb
bona estructura sintàctica en les oracions simples i amb alguns errors
en les oracions complexes.
CL F: Alumnes amb parla molt inintel·ligible i amb processos molt retardats o desviats.
CL G: Alumnes amb parla molt retardada per l’edat, però no desviada.
CL H: Alumnes amb
un llenguatge caracteritzat per l’ús de paraules concretes, referents a
entitats observables, accions i atributs amb pocs termes temporals i
espacials.
CL I: Alumne amb poques habilitats conversacionals.
—-