D138: Logopèdia i TIC

Mòdul 1: Introducció: L'ús del llenguatge a l'escola (Marta Vinardell)

Pràctica 2: Els blocs d'intervenció en el llenguatge

En aquest tercer capítol del llibre parla dels blocs d’intervenció en el llenguatge que pretén ser una guia a l’hora de dur a terme el procés d’ensenyament i aprenentatge de la llengua, respecte a les necessitats dels alumnes, partint del seu nivell de competència lingüística reflectida en el com fa servir el llenguatge i el seu comportament.

A l’hora d’incidir en l’aprenentatge o adquisició del llenguatge, s’ha de valorar tres variables:

D’aquesta manera, podrem decidir el tipus de resposta que caldrà donar pel que fa a l’atenció a les necessitats lingüístiques i/o comunicatives.

Aquestes necessitats s’agrupen en blocs (n’hi ha 7), que són els conjunts de necessitats comunicatives i lingüístiques que aconsellen un determinat tipus de recurs, emplaçament, i activitats per prestar-hi atenció.

Els blocs són:

Cadascun d’aquests blocs comporta un programa específic d’intervenció (vegeu apartat dels programes d’intervenció), amb una resposta educativa. De cada bloc té diferents estratègies que són adeqüades i efectives a l’hora de plantejar la intervenció educativa, ajustant-se a les necessitats de l’alumne.

La resposta educativa es donarà des del CREDA si afecten els blocs 3, 6 i 7 o bé des del centre docent quan afecten els blocs 1, 2, 4 i 5.

Pràctica

Observeu els blocs de les pàgines 42-45 i centreu-vos en la vostra tasca educativa assumint que treballeu en el CREDA o bé en un centre docent. Si sou logopedes d’un CREDA us heu de centrar en els blocs 3, 6 i 7; i les que sou MALLs ho heu de fer en els blocs 1, 2, 4 i 5.

Per sintetitzar els blocs que us corresponguin, heu de continuar el quadre començat a l’exercici 1 del mateix mòdul. Podeu utilitzar el mateix format i amplieu-lo amb els següents apartats: bloc, aspecte lingüístic, tipus de programa a portar a terme i àmbit d’informació (centre o CREDA).

En aquest apartat, podeu comentar les vostres impressions sobre la vostra intervenció en cada bloc.