D109: WebQuest: una metodologia per treballar amb Internet a l'aula

Mòdul 3: La tasca

Pràctica 5

L’objectiu d’aquesta pràctica és descriure diverses estratègies de treball cooperatiu.

Les tasques d’una WebQuest impliquen sempre un treball cooperatiu, amb apartats de treball de responsabilitat individual. Cal, doncs, tenir molta cura a organitzar els grups de treball per aconseguir una bona entesa entre ells.

Característiques del treball cooperatiu (*)

El treball en grup no sempre és un treball cooperatiu. Per garantir que el treball sigui autènticament cooperatiu, cal que tingui tot un seguit de característiques per aconseguir els objectius següents:

El professor/a hi té un paper molt destacat, diferent del convencional, però imprescindible ja que el professor/a passa de ser qui transmet per ser qui organitza, facilita, crea l’entorn més favorable per a l’aprenentatge, i, per tant, ha de:

Per desenvolupar aquest rol nou de manera eficaç, al professor/a li caldrà saber molt bé com organitzar els grups, com dissenyar les sessions de treball i com diagnosticar i resoldre els problemes que sorgeixin. (*)

Cinc elements del funcionament cooperatiu (*)

1. Interdependència positiva. El docent ha de proposar una tasca clara i un objectiu de grup. Els alumnes han de tenir molt clar que els esforços de cada un no només el beneficien a ell, sinó a tots.

2. Responsabilitat individual i de grup. Cada membre és responsable de la part del treball que li correspon. Ningú no pot aprofitar-se del treball dels altres. La responsabilitat individual quan s’avalua el rendiment de cada un i els resultats de l’ avaluació són transmesos al grup i a l’individu per determinar qui necessita més ajuda, suport i ànims per dur a terme la tasca. El grup ha de reforçar cada un dels seus membres.

3. Interacció estimuladora. Es important que treballin cara a cara compartint recursos i donant-se suport, felicitant-se cada un per anar promovent l’ aprenentatge dels altres.

4. Pràctiques interpersonals i grupals imprescindibles. A més a més dels continguts, han d’aprendre aquestes practiques: saber com exercir la direcció, com prendre decisions, com crear un clima de confiança, com comunicar-se i com tractar conflictes. En definitiva, han de sentir-se motivats. El professor/a els ha d’ensenyar les pràctiques de treball en equip amb la mateixa seriositat i precisió com els ensenya els continguts escolars.

5. Avaluació grupal. El grup ha de determinar quines accions dels seus membres són positives i negatives, i prendre decisions de quines accions cal conservar i potenciar i quines modificar.

El grup és més que la suma de les seves parts i tots treballen millor que si ho fessin sols.
El model JIGSAW d'Elliot Aronson

Una estratègia molt interessant per millorar el treball cooperatiu és el desenvolupat per Aronson, que consisteix a fer treballar en alguns moments els alumnes segons els rols que han adoptat añguns especialistes, per després tornar al seu grup d’origen, on han d’explicar els seus coneixements nous com a especialistes. Tot el grup, amb les diverses opinions ben fonamentades, pot arribar a conclusions i a acords molt més interessants. Vegeu el quadre següent:

SITUACIÓ INICIAL
Es formen els grups de treball i cada alumne/a tria representar un personatge diferent (historiador, arqueòleg, periodista, detectiu, fotògraf, empresari, etc.).
Formació del grup inicial
GRUPS D’EXPERTS
En un moment del procés, els alumnes formen grups diferents, es reuneixen tots els especialistes junts i fan les seves recerques ajudant-se i compartint la informació.
Formació del grup d'experts
SITUACIÓ FINAL
Els experts retornen al seu grup inicial, però ara tots tenen més informació sobre el treball que han de fer, informació diferent o vista des d’un punt de vista diferent, i tots poden parlar amb més coneixement del tema.
Entre tots probablement arribaran a unes conclusions més riques i completes.
Cadascú al seu grup d'origen...

Exemple: WebQuest "Van viure una Guerra", de C.Barba

Van viure una guerra

Aneu a l’activitat 3 de l’apartat del procés i veureu un exemple del jigsaw d’Aronson. Per fer aquesta activitat, es demana als alumnes d’agrupar-se de diferents maneres. Segons els seus rols: els periodistes, els historiadors i els professor d’art, i posar en comú allò que han anat fet individualment per compartir-ho i discutir els resultats de les recerques de cada un. Després, s’han de reagrupar com a la primera activitat conjunta per acabar el treball o producte final.

Més documents sobre el treball cooperatiu:

Durant les Primeres Jornades sobre WebQuest, 10 i 11 de març 2006, el grup de discussió sobre treball cooperatiu coordinat per Jordi Adell i Iolanda Bernabé va arribar a les conclusions següents sobre els components i els avantatges de l’aprenentatge cooperatiu per millorar les WebQuests:

Components de l'aprenentatge cooperatiu per a millorar les nostres WebQuests (PDF)

Avantatges de l'aprenentatge cooperatiu per a millorar les nostres WebQuests (PDF)

Bibliografia

(*) Traduït al català i adaptat de l’obra de Johnson D.W., Johnson R.T i Holubec E.J., El aprendizaje coopetarivo en el aula, Paidos Educador. Buenos Aires. 1999

Per saber-ne més:

http://www.jigsaw.org/

http://antalya.uab.es/ice/aprenentatgeentreiguals/index_archivos/Page963.htm

http://www.xtec.cat/~rgrau

http://upc.edu/rima/grups/giac/