L’objectiu d’aquesta pràctica és conèixer les habilitats cognitives superiors.
Des de 1948, un grup d’educadors van assumir la tasca de classificar els objectius educatius. Van proposar desenvolupar un sistema de classificació en tres aspectes: el cognitiu, l’afectiu i el psicomotor. El treball de l’apartat cognitiu es va acabar el 1956 i, normalment, se l’ha anomenat la Taxonomia de Bloom. La idea central d’aquesta taxonomia és allò que els educadors han de voler que els alumnes sàpiguen, és a dir, són els objectius educacionals. Tenen una estructura jeràrquica que va dels aspectes més simples i concrets als més complexs i abstractes.
Quan els mestres programen, han de tenir en compte aquests nivells i, mitjançant les diferents activitats, han d’anar avançant de nivell fins a aconseguir els nivells més alts.
Per tant, en redactar l’apartat de la tasca d’una WebQuest, heu de tenir aquests objectius ben presents, bens clars. Vegeu la piràmide següent:
És útil tenir una llista de verbs per descriure les accions que els vostres alumnes han de fer, us ajuda a saber en tot moment quin objectiu podeu assolir, quin nivell d’abstracció o de complexitat els esteu demanant... Vegeu el quadre següent:
OBJECTIU COGNITIU | VERBS PER REDACTAR LES ACCIONS QUE VOLEU QUE ELS ALUMNES FACIN | |
---|---|---|
AVALUAR Capacitat de fer judicis crítics | * comparar * concloure * contrastar * decidir | * definir * jutjar * justificar * valorar |
SINTETITZAR Capacitat de crear una cosa nova aplicant les habilitats i els coneixements adquirits | * crear * categoritzar * elaborar hipòtesis * generar | * integrar * inventar * reorganitzar * validar |
ANALITZAR Capacitat de descompondre el tot en les seves parts i solucionar problemes | * discriminar * distingir * il·lustrar * limitar | * precisar * prioritzar * separar * subdividir |
APLICAR Capacitat d’aplicar les destreses adquirides a situcions noves | * construir * determinar * establir * produir | * solucionar * transferir * demostrar * contribuir |
COMPRENDRE Capacitat de presentar la informació d’una manera diferent | * classificar * convertir * descriure * explicar | * generalitzar * donar exemples * il·lustrar * parafrasejar |
AQUIRIR CONEIXEMENTS Capacitat de recordar una informació apresa | * enumerar * identificar * etiquetar * reproduir | * seleccionar * fer llistes * fer cartells * anomenar |