Enrera
Guia
Mitjans de comunicació i educació a primària
 
 

La finalitat d'aquest curs és apropar al professorat en el coneixement dels mitjans de comunicació i donar un ventall de recursos per tal que es puguin treballar a l'aula. Es desenvolupen, doncs, els temes i conceptes clau i bàsics per un apropament al món dels MC (mitjans de comunicació). Tot això des d'un punt de vista comunicatiu i crític, que aporti elements de reflexió i anàlisi per treballar una recepció autònoma i el més objectiva possible, dels continguts i missatges que es reben a través seu.

Eles centres educatius no podem donar l'esquena als mitjans de comunicació dins de l'aula si volem educar els nostres joves donant-los habilitats perquè es puguin desenvolupar en el món actual. Cal adquirir doncs, consciència crítica de la necessitat ineludible del seu tractament didàctic, fonamentalment des de dues vessants: la del seu estudi com a mitjans, analitzant la seva naturalesa i llenguatge, i la del seu aprofitament com a recurs didàctic per treballar molts aspectes de pràcticament totes les àrees del currículum.

Els mitjans no són ni bons ni dolents. N'és el seu ús i la manera de veure'ls el que ens pot portar a deixar els nostres valors i les nostres opinions a les seves mans. I l'única manera que es treballin seriosament els mitjans a l'aula, passa perquè el professorat els conegui, sàpiga quines són les seves estratègies i pugui compartir-les amb els seus alumnes, sense deixar mai de banda que cada individu rep i entén els missatges d'una manera particular.

Els objectius del curs són:

  • Introduir els conceptes bàsics que configuren el que entenem per mitjans de comunicació.
  • Diferenciar les principals estratègies comunicatives utilitzades pels mitjans.
  • Analitzar els principals trets dels llenguatges propis dels mitjans de comunicació.
  • Analitzar i valorar el paper de les audiències i de la seva participació en el peculiar procés comunicatiu que s'estableix entre elles i els mitjans.
  • Oferir orientacions, estratègies i propostes didàctiques per treballar els mitjans a l'aula.
   
 
Format
   
 

Per a seguir aquest curs podeu optar entre:

  • Anar consultant on line els diferents mòduls.
  • Descarregar tot el curs en format HTML, fent clic als disquets que es troben a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-lo executant nomdelfitxer.exe. Després podreu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense necessitat d'estar connectats a Internet.
   
  Estructura
   

La durada del curs és de 36 hores, distribuïdes en 30 hores per als mòduls i 6 hores per a la realització del projecte. Els mòduls són:

  • Mòdul 1: Aspectes bàsics dels mitjans de comunicació.
  • Mòdul 2:Estratègies comunicatives dels mitjans de comunicació
  • Mòdul 3:Els llenguatges dels mitjans de comunicació.
  • Mòdul 4: Les audiències.
  • Mòdul 5: Recursos didàctics per treballar amb els mitjans de comunicació.
 
Per realitzar aquest curs es requereixen uns coneixements i destreses bàsiques en el domini de l'entorn Windows. És a dir, convé estar familiaritzat amb l'ús d'operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per internet, visualitzar vídeos, enviar correu electrònic...
 
 
Amunt
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones utilitzades són:
   
 
Informació
Informació bàsica . Contingut clau de la pràctica al voltant del qual giren les activitats que es puguin proposar.
Pràctica
Activitats optatives. Treball que l'alumnat pot realitzar seguint les propostes. Aquestes activitats són de lliure realització i no afecten a la superació del curs.
Activitats obligatòries. Treball que l'alumnat ha de realitzar seguint les propostes. Aquestes activitats, segons siguin, s'han d'enviar al tutor del curs o bé penjar al fòrum a través de l'Educampus.
Informació. Documentació complementària sobre el contingut que s'està tractant a la pràctica.
Flash/ Vídeo...

Imatges en moviment. Ens trobem davant d'una animació en format vídeo, pel·lícula Flash...

Àudio. Ens trobem davant d'un document sonor: una entrevista, un fragment radiofònic, un fragment musical...
   
  Els elements de navegació són:
   
 
1
Permet accedir a qualsevol mòdul o bloc.
1
Ens indica el bloc actiu en el qual estem treballant.
Enrera
Permet retornar al nivell anterior.
Exercicis
Permet accedir als exercicis del mòdul activat.
Amunt
Permet el retorn a l'inici del bloc consultat.
Guia
Permet accedir a la guia del curs.
Descàrrega
Permet la descàrrega de xxx.
Impressió
Permet la impressió de xxxx.
 
  Tutoria
   
 
A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui per correu electrònic. Per aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant en base a les activitats.
   
  Lliurament de les activitats
   
 

Les activitats obligatòries s'hauran de realitzar i entregar en els terminis que es marca al calendari.

Hi ha tres tipus d'activitats obligatòries:

a) Les que es basen en la realització de senzills treballs que s'han d'entregar al tutor/a a través del correu de l'Educampus. Són un total de 4 activitats.

M1: al Bloc 4
M2: al Bloc 4
M3: al Bloc 5
M4: al Bloc 4

b) Les que suposen participar al fòrum en els temes proposats al llarg del curs. Cada tema té una carpeta assignada. Són un total de cinc temes. Al calendari s'especifiquen les dates orientatives de participació a cada tema (perquè tots/es puguem coincidir en les nostres participacions i debatre punts de vista), tot i que restaran oberts al llarg del curs perquè els/les alumnes puguim fer-hi aportacions quan vulguin.

Mòdul 1: al Bloc 2. Carpeta del fòrum a l'Educampus: Definicions
Mòdul 2: al Bloc 6. Carpeta del fòrum a l'Educampus: Objectivitat
Mòdul 3: al Bloc 6. Carpeta del fòrum a l'Educampus: Fonts d'informació
Mòdul 4: al Bloc 2. Carpeta del fòrum a l'Educampus: M'agrada
Mòdul 5: al Bloc 5. Carpeta del fòrum a l'Educampus: Currículum

c) Les que conviden a reflexionar sobre els continguts bàsics que s'haurien de treballar als diferents nivells d'ensenyament obligatori pel que en l'educació en mitjans respecta. Són quatre, una per a cada un dels quatre primers mòduls.

 

   
  Projecte
   
  Lligat als continguts del curs en general, però de manera específica als del mòdul cinquè on es troba ubicat.
   
  Calendari
   
  Vegeu el calendari de l'activitat.
   
 

   
 

Realització del projecte: al finalitzar el mòdul 5

Entrega del projecte: dimarts, dia xx de xxxx de 200X

   
 
Amunt