|
||||||||||||||||
| Bloc |
|
Activitats |
||||||||||||||
| El mite de l'objectivitat | |||||||||||
|
L'objectiu d'aquest bloc és aportar elements de reflexió sobre els diferents nivells de càrrega ideològica i d'interessos que qualsevol mitjà de comunicació conté. |
|||||||||||
| Desenvolupament del bloc | |||||||||||
| Els mitjans, la veu dels seus amos? | |||||||||||
Sempre
s’ha
dit que les funcions dels mitjans de comunicació són
ensenyar, entretenir i informar. Aquestes tres funcions no han estat
mai del tot certes. Se n'hi hauria d'incloure dues més
que moltes vegades condicionen i marquen les anteriors: Una és el fer
de canal publicitari; l'altra és difondre les idees i les creences de les persones
o entitats que controlen els mitjans. Aquestes dues últimes funcions
solen marcar la presència
i els continguts de les altres. "El Pentágono crea una agencia para 'intoxicar' a la prensa mundial" "Bush desautoriza la oficina del Pentágono para 'intoxicar' a la prensa" "El Pentágono quiere pagar a periodistas para mejorar su imagen en el mundo" Si una cadena està en un país catòlic tindrà tendència a defensar uns valors de caire judeo- cristià. En canvi, en un país de religió musulmana els valors i els continguts dependran en bona part de les creences de la majoria. No s’accepta en veu alta, però les cadenes que depenen de l’Estat o dels diferents governs de torn estan molt condicionades per aquests. Un altre exemple més proper el tenim en el tractament que s'acostuma a donar a la monarquia espanyola. Al programa radiofònic "España en directo" es va sentir aquest document, que després el programa "Alguna pregunta més?" de Catalunya Ràdio va comentar.
Un bon exemple el tenim en la condemna que va patir TVE
per la vaga general del 14 de juny de 2002.
No fa gaire es va colar una imatge de Rajoy en un vídeo sobre Iraq. Un altre exempe: al mundial de Mèxic, quan Butragueño va fer un gol, va sortir la frase Vota al PSOE.
|
|||||||||||
Quan es tracta d’empreses privades, normalment es plantegen dos objectius: en primer lloc, fer una inversió econòmica que reporti beneficis als seus creadors; en segon lloc, mantenir una línia ideològica que estigui d’acord amb els propietaris i que atregui l’atenció dels ciutadans i ciutadanes, i finalment fer propaganda d’altres empreses en les quals aquests propietaris tenen interessos. A partir d'aquí es pot deduir que les funcions esmentades al principi no són les més importants, si més no no són les úniques. L’èxit econòmic passa per tenir una audiència important i fidel que atregui els anunciants. Actualment això s’assegura en bona part emetent continguts que copsin l’audiència. Si es fa un repàs d’aquests continguts per la majoria dels mitjans de gran difusió, es comprova que només apareixen en programes de cuina i bricolatge; la informació es dóna tenint més en compte els interessos del mitjà en qüestió més que no pas els fets, i que sobretot entretenen amb grans dosis d’espectacle on es barreja violència, sexe i xafarderies. A tall d'exemple, ens podem
quedar amb una reflexió d’un ex-director d’Antena 3 (Nieto):
“El meu treball consisteix a obrir finestres
de publicitat cada 15 minuts. I mentrestant ficar programes perquè els
teleespectadors no se’n vagin”. |
|||||||||||
|
Les
imatges són un bon reclam i una manera senzilla i eficaç de
fer arribar un determinat missatge, sense donar importància
a la seva autenticitat i/o manipulació. Podem
anar d'enganys per temes sense importància, com ara la foto reial
de la felicitació de Nadal del 2005, que és un muntatge. Es va
decidir així, segons sembla, perquè era impossible ajuntar tots
els néts del rei.
Un altre exemple el tenim en la fotografia del senyor Fraga en les últimes eleccions gallegues.
Penja les teves aportacions al fòrum del curs de l'educampus a la carpeta Objectivitat, per tal de compartir-les amb la resta de companys i companyes de curs. |
||||||||||
|
Documents de consulta:
|
|||||||||||