Enrera
Mòdul 2
Mitjans de comunicació i educació a primària
  Bloc
1
2
3
4
5
   
Activitats
Exercicis
 
 
  ESTRATÈGIES COMUNICATIVES DELS MITJANS DE COMUNICACIÓ
   
 
Aquest mòdul se centra en la comunicació impresa, audiovisual i digital dels mitjans, les seves transparències i perversions. Es veurà com es fabrica una notícia, el procés de realització que cal fer i els recursos tècnics i humans que necessita. També es veurà com es converteix la realitat en un producte mediàtic, rendible i sempre espectacular. S'analitzarà què és la representació en el llenguatge dels mitjans, com exerceixen una gran influència els tòpics, estereotips i models socials i culturals que estableixen els mitjans, començant per la televisió i reproduïts en la resta. Finalment s'intentarà dir per què no existeix l'objectivitat informativa, i també comprovar que la informació és bàsicament entreteniment.
   
  Objectius
 

 

 
  • Analitzar els principals trets comunicatius dels mitjans de comunicació
  • Reconèixer la importància dels punts de vista i de la ideologia dels mitjans en la construcció de la informació.
  • Analitzar alguns dels recursos que utilitzen els mitjans per reproduir la realitat i arribar al seu públic.
  • Analitzar els principals elements que utilitzen els mitjans per representar la realitat.
  • Establir els elements que se situen entre els mitjans i l'audiència.
  • Reflexionar sobre l'objectivitat i els mitjans de comunicació.
   
  Continguts
   
 
  • Elements que intervenen en el procés de comunicació amb els mitjans.
  • Els punts de vista dels mitjans.
  • Els recursos dels mitjans: els estereotips i models socials. El discurs narratiu.
  • La representació de la realitat. La ficció, els xous d'impacte (reality shows), la violència i el sexe com a reclams.
  • La mediació. Diferents nivells de mediació. La figura del mediador.
  • Ideologia, interessos i objectivitat en els mitjans de comunicació.
   
  Bibliografia
   
 
  • PÉREZ TORNERO, J.M. (ed.). (2000): Comunicación y educación en la sociedad de la información. Paidós Comunicación, Barcelona.
  • GABELAS, J.; CARBONELL, J.; GURPEGUI, C. (2001): Pantallas y violencia. Colección Moonfleet. Ediciones Tierra.
  • ACEVEDO, J. (1981): Para hacer historietas. Popular, Madrid.
  • GONZÁLEZ I MONGE, F. (1989): En el dial de mi pupitre: las ondas, herramienta educativa. Gustavo Gili, Barcelona.
  • SHOHAT,E; STAM,R. (2002): Multiculturalismo, cine y medios de comunicación. Paidós Comunicación, Barcelona.

SHOHAT, E; STAM, R. (2002): Multiculturalismo, cine y medios de comunicación. Paidós Comunicación, Barcelona.

Els autors llancen una ferma sospita sobre el discurs eurocèntric que embolica múltiples tòpics i estereotips, des de la representació de les minories ètniques fins a la visió de la història d'Occident. Rastregen i analitzen amb detall com els mitjans acostumen a pensar des de la superioritat de l'home blanc europeu, establint un discurs esbiaixat i uniforme. Aquesta obra planteja una nova visió del multiculturalisme, revisant els productes mediàtics, els seus gèneres, formats i programes.