|
||||||||||||||||
| Bloc |
|
Activitats
|
||||||||||||||
| Les bases dels llenguatges dels mitjans | ||||||
|
L'objectiu d'aquest bloc és reflexionar sobre els principals trets comunicatius dels mitjans de comunicació. |
||||||
| Desenvolupament del bloc | ||||||
El llenguatge, tant el verbal com el no verbal, no és només un instrument de comunicació interpersonal. També és un mitjà de representació del món. Aquesta representació requereix una descodificació en les seves “formes i fons”, significants i significats. Quan un infant aprèn el llenguatge, no aprèn solament unes paraules i uns significats, també aprèn determinats significats culturals que aquests signes transmeten. El marc de la representació mediàtica permet la selecció, combinació i comentaris d'esdeveniments. Es crea històries i personatges utilitzant un ampli ventall de recursos, com ara el tractament de la veracitat, per exemple procurant que el que es narra sembli verídic emfatitzant les imatges; la utilització intencionada de les presències i absències, que s''hi inclouen i subratllen, que s'ignoren o s'exclouen; l'ús d'estereotips en els grups socials, situacions i personatges... Identificar el nivell de representació de qualsevol missatge/producte mediàtic implica trencar l'aparent naturalitat del mitjà. Implica també qüestionar-se presentacions del tipus “així són les coses, així us les hem explicat”.
|
||||||
|
|
El procés de comunicació. Elements | |||||
Els mitjans no són finestres
obertes ni reflexos del món, encara que a vegades ho sembli. Els mitjans se serveixen d'uns recursos
tècnics i humans que, a partir d'uns interessos i de la cerca de beneficis
econòmics, guionitzen, seleccionen i editen la realitat per
servir-la al seu públic i audiència amb els mitjans,
suports, formats de què disposen i en el moment oportú.
Què entenem
per... Emissor: persona o grup de persones que preparen el missatge.
Missatge : un grup de símbols, signes i codis que estan estructurats segons unes regles precises.
Receptor: persona o personas que reben el missatge.
| ||||||
|
||||||