![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ones | |
Visita a una web sobre el moviment ondulatori | |
En aquesta pràctica tractareu el tema de les ones i la llum. És un tema que apareix tant en el currículum d'ESO com en el de batxillerat amb uns objectius i continguts adequats, en cada cas, als diferents nivells educatius. A l'ESO es pot tractar com a part d'un crèdit comú o com un crèdit variable, i a 2n de Batxillerat apareix en la programació de la matèria de física. Ho fareu a través dels continguts de les animacions Flash d'una pàgina web en castellà titulada Ondas i de la qual n'és autor Luis Ignacio García, professor de l’IES Juan A. Suanzes d’Avilés. En aquesta pàgina, les animacions flash permeten visualitzar fenòmens i simular experiències de manera que la seva aplicació a l'aula facilita la introducció dels conceptes bàsics i la interpretació del moviment ondulatori. També pot servir com a revisió del tema abans d' una prova i en la preparació de treballs i de pràctiques de laboratori. |
|
Desenvolupament de la pràctica | |
![]() |
1. Accés a la pàgina Ondas |
Necessitareu un ordinador amb connexió a Internet i amb el plug-in del Flash instal·lat. Per visionar bé les animacions es recomana treballar amb una resolució de pantalla de 800 x 600. Cal anar a l'adreça següent: Deseu l'adreça a la secció de preferits del vostre navegador. |
|
![]() |
2. Estructura de la pàgina |
En obrir la pàgina us trobareu amb la imatge següent de la portada de la web:
|
|
Podeu veure els apartats que té la unitat:
Des de la portada es pot accedir directament a cadascun d'aquests apartats o a la unitat completa per seguir-la d'acord amb l'ordre que proposa l'autor. La web disposa d'una guia per a l'alumnat i una altra per al professorat en format pdf, que es poden descarregar. La guia de l'alumnat indica els continguts que es tracten a la unitat i les instruccions per fer funcionar correctament els simuladors. La guia per al professorat presenta els objectius i continguts generals de la unitat i de cadascuna de les activitats. Feu-hi una ullada.
|
|
![]() |
3. Visita als apartats de la unitat |
Us proposem visitar alguns apartats de la unitat. Comencereu per Conceptos iniciales, un dels apartats de presentació de continguts. |
|
![]() |
|
Pols d'una ona
|
|
Hi ha definicions i una animació del Flash descriptiva. A la part inferior dreta de la pantalla, el botó de Seguir permet avançar per tota la unitat. Si aneu avançant, veureu que per estudiar amb detall les característiques d’una ona, la visualitzareu en un monitor graduat que fa les funcions d’oscil·loscopi.
|
|
![]() |
|
Visualitzador d'ones
|
|
Avançant per la unitat, arribareu a l'apartat Parámetros de una onda:
|
|
![]() |
|
Paràmetres d'una ona La imatge anterior mostra la pantalla que obtindreu en activar l'opció Longitud de onda. Podeu observar que per a cada paràmetre es desplega una finestra amb la definió i un dibuix explicatiu. Des de la mateixa pàgina podeu accedir al primer laboratori, que us proposa cinc experiències.
Feu les experiències que us proposa. Disposareu d'un regle i un cronòmetre virtuals per fer mesures.
|
|
Al llarg de la unitat trobareu dos laboratoris més: un per treballar el fenomen de la reflexió i l'altre per al de refracció. En aquests dos laboratoris també podreu interactuar amb l'entorn per fer les experiències i prendre mesures.
|
|
A l’apartat d’enllaços es poden trobar pàgines dedicades a la llum, applets de f ísica i també
|
|
Per acabar la unitat teniu l'apartat Autoavaluación. |
|
L’autoavaluació consta de dos tipus de qüestionaris: els del tipus A, més senzills, i els del tipus B, més complexos. Per a cada tipus trobareu dos qüestionaris: un de conceptes bàsics i un altre dedicat a la reflexió i a la refracció. |
|
![]() |
|
Autoavaluació |
|
![]() |
Programació de l'activitat |
|
|
|
|
Informació complementària | |
![]() |
Alguns enllaços per treballar les ones i la llum |
|
|
![]() |
|