Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Ones
  Visita a una web sobre el moviment ondulatori
   

En aquesta pràctica tractareu el tema de les ones i la llum. És un tema que apareix tant en el currículum d'ESO com en el de batxillerat amb uns objectius i continguts adequats, en cada cas, als diferents nivells educatius. A l'ESO es pot tractar com a part d'un crèdit comú o com un crèdit variable, i a 2n de Batxillerat apareix en la programació de la matèria de física.

Ho fareu a través dels continguts de les animacions Flash d'una pàgina web en castellà titulada Ondas i de la qual n'és autor Luis Ignacio García, professor de l’IES Juan A. Suanzes d’Avilés.

En aquesta pàgina, les animacions flash permeten visualitzar fenòmens i simular experiències de manera que la seva aplicació a l'aula facilita la introducció dels conceptes bàsics i la interpretació del moviment ondulatori. També pot servir com a revisió del tema abans d' una prova i en la preparació de treballs i de pràctiques de laboratori.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
1. Accés a la pàgina Ondas
   
 

Necessitareu un ordinador amb connexió a Internet i amb el plug-in del Flash instal·lat. Per visionar bé les animacions es recomana treballar amb una resolució de pantalla de 800 x 600.

Cal anar a l'adreça següent:
http://web.educastur.princast.es/ies/juananto/FisyQ/MovOnd/index.htm

Deseu l'adreça a la secció de preferits del vostre navegador.

   
Pràctica
2. Estructura de la pàgina
   
 

En obrir la pàgina us trobareu amb la imatge següent de la portada de la web:

Portada de Ondas
Pantalla d'inici

 

 

Podeu veure els apartats que té la unitat:

  • Nou apartats per a la presentació i desenvolupament de continguts
  • Tres laboratoris virtuals
  • Enllaços a pàgines d'interès
  • Qüestionaris d'autoavaluació

Des de la portada es pot accedir directament a cadascun d'aquests apartats o a la unitat completa per seguir-la d'acord amb l'ordre que proposa l'autor.

La web disposa d'una guia per a l'alumnat i una altra per al professorat en format pdf, que es poden descarregar. La guia de l'alumnat indica els continguts que es tracten a la unitat i les instruccions per fer funcionar correctament els simuladors. La guia per al professorat presenta els objectius i continguts generals de la unitat i de cadascuna de les activitats. Feu-hi una ullada.

 

   
Pràctica
3. Visita als apartats de la unitat
   
 

Us proposem visitar alguns apartats de la unitat.

Comencereu per Conceptos iniciales, un dels apartats de presentació de continguts.
Arribareu a aquesta pantalla:

  Pols d'una ona
 

Pols d'una ona

 

 

Hi ha definicions i una animació del Flash descriptiva. A la part inferior dreta de la pantalla, el botó de Seguir permet avançar per tota la unitat.

Si aneu avançant, veureu que per estudiar amb detall les característiques d’una ona, la visualitzareu en un monitor graduat que fa les funcions d’oscil·loscopi.

 

  visualitzador d'ones
 
Visualitzador d'ones

 

Avançant per la unitat, arribareu a l'apartat Parámetros de una onda:

 

  Paràmetres d'una ona
 

Paràmetres d'una ona

La imatge anterior mostra la pantalla que obtindreu en activar l'opció Longitud de onda. Podeu observar que per a cada paràmetre es desplega una finestra amb la definió i un dibuix explicatiu.

Des de la mateixa pàgina podeu accedir al primer laboratori, que us proposa cinc experiències.

Primer laboratori
Laboratorio I

Feu les experiències que us proposa. Disposareu d'un regle i un cronòmetre virtuals per fer mesures.

 

 

Al llarg de la unitat trobareu dos laboratoris més: un per treballar el fenomen de la reflexió i l'altre per al de refracció. En aquests dos laboratoris també podreu interactuar amb l'entorn per fer les experiències i prendre mesures.

 

 

A l’apartat d’enllaços es poden trobar pàgines dedicades a la llum, applets de f ísica i també
un apartat de webquests.

 

 
Per acabar la unitat teniu l'apartat Autoavaluación.
 

L’autoavaluació consta de dos tipus de qüestionaris: els del tipus A, més senzills, i els del tipus B, més complexos. Per a cada tipus trobareu dos qüestionaris: un de conceptes bàsics i un altre dedicat a la reflexió i a la refracció.

  Autoavaluació
 

Autoavaluació

   
Programació de l'activitat
 

 

 
  • Requeriments de maquinari i de programari
    Ordinadors per cada 2 alumnes amb connexió a Internet i amb el plug-in del Flash instal·lat. Per a una resolució òptima s’ha de treballar amb una resolució de 800 x 600. Es necessitarà també un procesador de textos, un programa de dibuix i la calculadora del sistema operatiu.
  • Metodologia
    L’alumnat va a l’aula d’ordinadors, on es col·loquen en grups de dos i treballen en
    primer lloc els conceptes teòrics. Posteriorment, es poden treballar amb pràctiques anant als laboratoris virtuals. Ffinalment, hi ha l’autoavaluació. L’alumnat confeccionarà mitjançant el processador de textos un dossier amb una explicació dels conceptes teòrics treballats (segons el nivell :ESO o batxillerat). Aquest document hauria d’incloure les captures de pantalla adients dels resultats obtinguts del treball amb el laboratori virtual, o bé contemplar-los amb una taula de dades.
  • Material per a l'alumnat
    No es podrà fer en una sola sessió. L ’alumnat haurà de guardar els seus treballs en el
    servidor o bé en un disquet que guardarà el professor/a. Pot necessitar els estris per prendre apunts.
  • Avaluació
    Es valorarà el dossier i la participació i actitud a l’aula.
  • Temporització
    Segons el que es vulgui treballar, poden fer-se entre dues i sis sessions.
   
  Informació complementària
Atenció!
Alguns enllaços per treballar les ones i la llum

 

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i la física i química a secundària