|
|
|
L'efecte fotoelèctric |
|
Laboratoris virtuals de física |
|
|
|
Hi ha experiències de física que no es poden reproduir en els laboratoris dels centres de secundària i, en aquests casos, resulten molt útils els laboratoris virtuals de física, portals amb applets del Java que permeten simular molts processos físics. És el cas, per exemple, de l'efecte fotoelèctric.
En aquesta pràctica us proposem reproduir, interpretar i analitzar experiències sobre l'efecte fotoelèctric amb dos applets del Java d'un laboratori virtual, en concret, el curs interactiu de física en castellà, Física con ordenador, d'Ángel Franco. La pàgina principal és la següent:
http://www.sc.ehu.es/sbweb/fisica/default.htm
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
1. Accés a la pàgina sobre l'efecte fotoelèctric de Física con ordenador |
|
|
|
Recordeu que per poder treballar amb els applets heu de tenir instal·lat a la vostra màquina el plug-in del Java de la casa Sun.
Hi podeu accedir des de la pàgina principal de Física con ordenador, http://www.sc.ehu.es/sbweb/fisica/default.htm
fent el recorregut següent:
Mecánica cuántica | Experiencias relevantes | El efecto fotoeléctrico
També hi podeu accedir directament, si coneixeu l'adreça de la pàgina sobre l'efecte fotoelèctric:
http://www.sc.ehu.es/sbweb/fisica/cuantica/fotoelectrico/fotoelectrico.htm |
|
|
|
2. Una visita a la pàgina |
|
|
|
La pàgina té distribuïts els continguts en tres apartats:
- Descripció: explicació sobre l'efecte fotoelèctric i sobre com, quan i per què es produeix.
- Activitats: en aquest apartat hi trobareu un applet que reprodueix les condicions de laboratori i permet fer l’experiment, instruccions per fer la pràctica i una taula de valors amb longituds d'ona de les radiacions disponibles.
- Resultats: en aquest apartat trobareu un altre applet que, recollint els resultats obtinguts a l'experiment anterior, fa una representació gràfica que permet calcular la constant de Planck i el treball d'extracció per a un metall.
Els objectius de les activitats proposades a la pàgina són:
- Observar el fenomen de l'efecte fotoelèctric.
- Comprovar les característiques essencials de l'efecte fotoelèctric.
- Calcular l'energia o el treball d'extracció.
- Calcular la constant de Planck.
Feu una mirada a la pàgina completa i ja podeu començar a experimentar. |
|
|
|
3. L'efecte fotoelèctric |
|
|
|
L'objectiu d'aquest apartat és observer el fenomen de l'efecte fotoelèctric i comprovar-ne experimentalment les característiques essencials.
L'applet en què fareu l'experiment té l'aspecte següent:

Imatge de l'applet per simular l'efecte fotoelèctric
Observeu que permet:
- Triar el tipus de metall amb què experimentareu l'efecte fotoelèctric.
- Introduir la longitud d’ona (en angstrom
) de la radiació que enviareu sobre la placa metàl·lica; només es poden utilitzar les longituds d'ona que es donen a la taula de valors.
- Seleccionar la intensitat de la radiació.
- Modificar la diferència de potencial entre les plaques.
Per defecte, el metall seleccionat és el cesi, la radiació té una longitud d’ona 4026 , la intensitat de la radiació és 1 i la diferència de potencial és d'1,35 V.
Premeu el botó Fotón i observeu què passa. El fotó, en incidir sobre el metall, arranca un electró, però aquest no arriba a l’altra placa, no té suficient energia per travessar el camp elèctric i, en conseqüència, l’amperímetre no marca res. De moment, però, ja heu pogut observar l'efecte fotoelèctric, és a dir, l'alliberament d'electrons d'una placa metàl·lica per acció d'una radiació.
|
|
Ara comprovareu una de les lleis experimentals que caracteritzen aquest fenomen: l’efecte fotoelèctric només es produeix a partir d’una determinada freqüència de la radiació incident o freqüència llindar, que té un valor característic per a cada metall.
- Sense modificar la diferència de potencial incrementeu la longitud d’ona de la radiació incident; poseu, per exemple, 5876
, i observeu què passa.
És el resultat esperat?
- Sí. Fixeu-vos que com més gran és la longitud d’ona, menor és la freqüència, i per tant, el fotó incident serà menys energètic (energia del fotó E = h · f); en conseqüència, el fenomen es produeix, però els electrons emesos per la placa tenen menys energia que abans. Si seguiu augmentant la longitud d'ona, arribareu a un valor per al qual l’efecte fotoelèctric deixarà de produir-se. És el que passa per a 6563
, per exemple.
- Feu proves sense modificar la intensitat ni la diferència de potencial, a veure si trobeu el valor de la freqüència llindar per al cesi.
- Si el que feu és disminuir la longitud d'ona, trobareu que, en augmentar la freqüència de la radiació, els fotons són més energètics i que, a més de produir-se l'efecte fotoelèctric, l'electró arrancat té més energia cinètica. Si l'electró aconsegueix travessar el camp elèctric, l'amperímetre marcarà el pas del corrent elèctric.
Experimenteu, ara, la segona propietat de l’efecte fotoelèctric. Heu de comprovar que l'emissió d'electrons per la placa metàl·lica és proporcional a la intensitat de la radiació incident. En conseqüència, la intensitat del corrent elèctric originat també serà proporcional a la intensitat de la radiació.
- Sense canviar de metall i sense modificar la diferència de potencial, aneu-ho provant amb les mateixes longituds d'ona d'abans però fent que la intensitat de les radiacions sigui més gran.
- Poseu, per exemple, 6563
com a longitud d’ona incident, ja que abans heu vist que per aquesta longitud d’ona no es produïa l’efecte. Incrementeu la intensitat de la llum; podeu posar 2, 3, 4 i 5 i observeu que en cap cas es produeix l’efecte fotoelèctric, la qual cosa demostra que la teoria ondulatòria de la llum no permet explicar aquest efecte.
- En canvi, si treballeu amb una longitud d’ona menor, per la qual sí que sabeu que es produeix l’efecte, i augmenteu la intensitat de la llum, el que succeirà és que augmentarà el nombre d’electrons extrets i per tant augmentarà el corrent fotoelectrònic i l’amperímetre marcarà més. Proveu-ho i observeu tots els electrons que arriben a l’altra costat i com canvia el comportament de l'amperímetre.
Quan es produeix l'efecte fotoelèctric, l'energia E del fotó que incideix en la placa és igual a la suma de l'energia Wo necessària per arrancar un electró de la placa i l'energia cinètica Ec que adquireix:
E = Wo + Ec
h · f = Wo + Ec
Torneu a les condicions inicials i ara heu d'aconseguir que, per a diferents longituds d'ona, l'electró emès per la placa per efecte fotoelèctric travessi el camp elèctric. Ho aconseguireu disminuint la diferència de potencial entre plaques. Proveu-ho.
|
|
|
|
4. Recollida de dades |
|
|
|
En aquest apartat treballareu tal com es proposa a la pàgina que esteu visitant amb l'objectiu de recollir les dades necessàries per calcular el valor del treball d'extracció per a un metall i el valor de la constant de Planck.
- Com que cal treballar amb un metall determinat, podeu continuar amb el cesi, i per a una longitud d’ona donada, anar variant la diferència de potencial fins a trobar el seu potencial de frenada Vo, per al qual es complirà que: Ec = e · Vo
L'equació del balanç energètic quedarà: hf = Wo + eVo
- S'ha de treballar amb longituds d'ona per a les quals es produeix l'efecte fotoelèctric.
- S'ha d'aconseguir trobar, en cada cas, la diferència de potencial límit per a la qual l’electró no pot travessar el camp elèctric i que, per tant, l’amperímetre no marqui res.
- Es pot fer, tal com s'indica a la pàgina, per excés o per defecte i cada vegada que es troba el Vo per a una longitud d'ona, cal prémer el botó datos.
Nosaltres hem treballat per defecte (anotant el darrer potencial, amb dues xifres decimals, per al qual l’electró arriba a l'altra placa) i hem obtingut els valors següents:
Longitud d'ona (  ) |
Diferència de potencial (V) |
4026 |
1.19 |
3889 |
1.30 |
5876 |
0.22 |
5016 |
0.58 |
4221 |
1.06 |
|
|
|
|
5. Representació del gràfic Vo/f i realització dels càlculs |
|
|
|
Una vegada posades les dades en el primer applet, cal prémer el botó Enviar perquè vagin al següent applet. Aquest s’encarrega, prement el botó Calcular, de fer una representació gràfica voltatge-freqüència.
El valor del pendent de la recta a serveix per calcular la constant de Planck, i el valor de l'ordenada a l'origen b permet calcular l’energia necessària per arrencar els electrons del metall.
El gràfic resultant és el següent: |
|
Gràfic voltatge-freqüència
|
|
Cal tenir en compte que la magnitud en ordenades és el potencial de frenada Vo (en volts) i que els valors representats en abscisses corresponen a freqüències (en hertz) i s'han de multiplicar per 1014. Per tant, els valors calculats per aquest segon applet són en realitat:
- pendent de la recta: a = 0,415 · 10-14 V·s
- ordenada a l'origen : b = - 1,9 V
L'equació de la recta obtinguda és: Vo = a · f + b
Si es compara amb l'equació energètica de l'electró emès és: eVo = hf -Wo
S'observa que el pendent de la recta és: a = h / e
L'ordenada a l'origen és: b = - Wo / e
Fent càlculs, i tenint en compte que la càrrega de l'electró és 1,6 · 10-19 C, en el nostre cas hem obtingut:
- Constant de Planck:
h = a · e = 0,415 · 10-14 V·s · 1,6 · 10-19 C = 6,64 · 10-34 J·s
- Treball d'extracció per al cesi:
Wo = - b · e = 1,9 V · 1,6 · 10-19 C = 3,04 · 10-19 J
Com podeu apreciar, és un bon resultat.
Si voleu, podeu provar-ho vosaltres amb un altre metall.
|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Requeriments de maquinari i de programari
Un ordinador per cada dos alumnes amb connexió a Internet i amb el Java de la casa Sun instal·lat. Un processador de textos i un programa de dibuix.
- Metodologia
Prèviament, l’alumnat ha de conèixer l’efecte fotoelèctric i els seus trets principals. L’alumnat treballarà a l’aula d’ordinadors en grups de dos. Elaborarà un informe amb el processador de textos, on constarà una descripció teòrica de l’efecte fotoelèctric, així com els resultats de la pràctica, amb les captures de pantalla corresponents.
- Material per a l'alumnat:
L'informe es confeccionarà amb el processador de textos, les imatges amb el programa de dibuix i els càlculs la calculadora del sistema operatiu.
- Avaluació
Es valorarà el dossier i la participació i l'actitud a l’aula.
- Temporització
Dues sessions de classe, una per fer l'experiència i els càlculs i l'altra per confeccionar l'informe.
|
|
|
|
Informació complementària |
|
|
 |
Altres enllaços per treballar la física de batxillerat amb applets:
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|