Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Moviment rectilini uniforme (MRU)
  Un applet del Java
   

L’objectiu d’aquesta pràctica és treballar el moviment rectilini uniforme a través d'un applet del Java.
L'applet es titula Moviment rectilini i el trobareu a l'adreça:
http://www.xtec.es/~ocasella/applets/movrect/appletsol.htm
El seu autor és Tavi Casellas, professor de física i química de l'IES-SEP Montilivi de Girona, que va elaborar una col·lecció d'applets de física durant una llicència d'estudis el curs 2004-2005.

Observareu que l'applet permet simular dos moviments rectilinis, l' MRU i l'MRUA. En aquesta pràctica, però, ens centrarem en el primer, ja que la nostra proposta és aplicar l'applet en l'estudi del moviment a 1r cicle d'ESO.

 

  Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
1. Accés a l'applet
   

En primer lloc, assegureu-vos que teniu instal·lat a l’ordinador de treball el plug-in del Java, tal com s'ha indicat en el primer mòdul del curs.

Podeu accedir a l'applet des de la pàgina personal de l'autor:
http://www.xtec.es/~ocasella/
Seguiu la ruta següent:

Applets | Cinemàtica - Moviment rectilini

També hi podeu accedir des del portal edu365.com seguint el camí següent:

Alumnes - ESO | Ciències de la naturalesa | Enllaços d'interès | Moviment rectilini

Deseu l'adreça en els preferits del vostre navegador o recordeu la ruta per accedir-hi a través de l'edu365.

   
Pràctica
2. Funcionament de l'applet
   
 

En obrir l'applet trobareu una pantalla com aquesta:


Imatge inicial de l'applet moviment rectilini


Observeu que es tracta d'un simulador per al moviment d'un cotxe.
Des del punt de vista gràfic, l'applet:

  • Reprodueix, a la part inferior de la pantalla, la trajectòria del mòbil sobre l'eix de la posició, com si aquest eix fos la carretera recta sobre la qual es desplaça.
  • Construeix el gràfic posició-temps (x,t), el gràfic velocitat-temps (v,t) i el gràfic acceleració-temps (a,t) en el centre de la pantalla.

Des del punt de vista numèric, l'applet permet:

  • Introduir els valors inicials de posició (x), velocitat (v) i acceleració (a) a la barra superior.
  • Obtenir els valors instantanis de temps (t), posició (x), velocitat (v) i acceleració (a) a la barra de la part inferior.

 

 

A la part superior de la pantalla, al desplegalble Tria una configuració, elegiu l'opció MRU v > 0, activeu les opcions velocitat (Vel.), posició (Pos.) i trajectòria a la barra superior i introduïu el valor 10 com a valor de la velocitat inicial v0. Observeu que el simulador treballa amb unitats del SI.

Condicions inicials
Condicions inicials de treball

Feu clic a Inici. Deixeu que l'applet acabi la simulació i obtindreu una pantalla com aquesta:

MRU (v= 10 m/s)
Gràfic obtingut per a un MRU i una velocitat de 10 m/s

Les zones en blau donen el valors del desplaçament del mòbil.

La doble fletxa vermella doble fletxa permet desplaçar-se pels gràfics i determinar el valor de les magnituds cinemàtiques en cada punt.

Les icones control valor divisions ordenades permeten controlar el valor de les divisions dels eixos d'ordenades. Un clic sobre la icona augmenta el valor en fa augmentar el valor, un clic sobre la icona disminueix en fa disminuir el valor, un clic sobre la icona recupera valor per defecte en fa recuperar el valor establert per defecte.

   
Pràctica
3. Obtenció de dades i interpretació dels gràfics
   
 

L'applet Moviment rectilini permet simular el moviment d'un mòbil sense problemes de fricció ni els errors de mesura de la posició i del temps que es poden produir en una pràctica de laboratori. En tenir en compte el caràcter vectorial de les magnituds cinemàtiques i assignar valor positius i negatius a les seves components segons els correspongui, aquest applet permet treballar els gràfics i interpretar el moviment descrit en cada cas pel mòbil. Per tots aquests motius, aquest simulador pot ser una eina molt útil en l'estudi del moviment i en concret en el de l'MRU.

Una proposta per interpretar els gràfics i comprendre el caràcter positiu i negatiu de la velocitat la trobareu en aquest document. Descarregueu-lo i intenteu fer-ne els exercicis.

 

   
  Programació de l'activitat
 
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari
    Ordinadors amb connexió a Internet i amb el Java de la casa Sun instal·lat. També es necessitarà un processador de textos i un programa de dibuix.
  • Metodologia
    És una pràctica per treballar la interpretació de gràfics i el caràcter vectorial de les magnituds cinemàtiques de posició i velocitat. Els alumnes treballaran en grups de dos a l’aula d’informàtica. Utilitzaran l'applet per obtenir les dades que es demanen als exercicis proposats en el document, i el processador de textos per afegir les respostes. Si han d'integrar imatges, utilitzaran el programa de dibuix. Al final desaran el document amb el seu nom o l'imprimiran, a petició del professor/a.
    Un cop lliurat el document per part dels grups d'alumnes, es farà una posada en comú sobre els conceptes treballats.
  • Material per a l'alumnat
    El document MRU. Exercicis amb l'applet Moviment Rectilini.
  • Avaluació
    Es valorarà el document elaborat, la participació i l'actitud a l’aula.
  • Temporització
    Dues sessions de classe.

 

 
  Informació complementària
 
Informació complementària

Altres enllaços per treballar el tema del moviment rectilini uniforme

  • Títol: El moviment (apartat d'Experimenta!, material d'Internet a l'aula que ja s'ha presentat al mòdul 2. Tracta la representació gràfica del moviment rectilini i uniforme. Per accedir-hi des d’un lloc que no sigui un centre d’educació públic de Catalunya, es necessita un identificador d’usuari XTEC o edu365 amb la contrasenya corresponent.
    Idioma: Català
    Adreça web: http://www.edu365.com/aulanet/experimenta/univers.htm?273004189

  • Títol: Cinemàtica (col·lecció amb informació, problemes i exercicis d’autoavaluació dedicada al moviment rectilini uniforme)
    Autors: Joan Aragonés i Jordi Carvajal
    Idioma: Català
    Adreça web: http://www.edu365.com/eso/muds/ciencies/problemes/cinematica1/cinematica.htm

    Títol: Movimiento uniforme: tabla de valores y gráfico s/t (applet vàlid per al cas que únicament es plantegin moviments amb velocitat positiva)
    Autor: C. Palacios
    Idioma: Castellà
    Adreça: http://newton.cnice.mec.es/4eso/mru/rect12.htm?0&1

   
Informació complementària
Més informació sobre la col·lecció d'applets de Tavi Casellas
   
 

Els applets d'aquesta col·lecció van ser elaborats pel seu autor en una llicència d'estudis retribuïda concedida del Departament d'Educació el curs 2004-2005 i conté diversos simuladors sobre cinemàtica, dinàmica, electricitat, gravitació i ones. S'hi pot accedir des de la pàgina personal de l'autor:
http://www.xtec.es/~ocasella/
També podeu fer-ho des de l'adreça:
http://www.fislab.net/

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i la física i química a secundària