![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Introducció | |||||||||||||||||||
La finalitat d'aquest curs és la de proporcionar informació al professorat de física i química d'educació secundària (ESO i batxillerat) sobre recursos que ofereixen Internet i les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), i que donen suport a la tasca docent en aquesta àrea. Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d'informació de tot tipus. A la xarxa n'hi ha de molt bo que possibilita el treball a l'aula: de tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, multimèdia, en diversos formats (HTML, FLASH, PDF...) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també material elaborat per professorat amb experiència i excel·lència docents. A través d'Internet és possible descarregar programes per utilitzar amb els alumnes, eines per crear materials o, senzillament, disposar d'informació per preparar classes, exercicis o proves escrites amb qualitat excel·lent. Aquesta abundància demana saber trobar i seleccionar el material adient per a la programació d'aula. Internet és un mitjà que exigeix una cerca activa i una valoració crítica del que s'hi troba. Per això, cal una mica de tècnica per utilitzar els cercadors, autodisciplina per emmagatzemar sistemàticament la informació obtinguda i per no perdre's en navegacions poc productives. De bon començament hem d'agrair a tots els autors i les autores de material educatiu de física i química publicat de forma desinteressada a Internet, la seva generositat i el treball ben fet: sense ells i elles aquest curs no es podria fer realitat.
|
|||||||||||||||||||
Objectius | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Estructura | |||||||||||||||||||
El curs està estructurat en 6 mòduls i projecte final. La durada és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per a cada mòdul, i 9 hores per a la realització del projecte. El disseny d'un curs com aquest planteja, sobre la seva estructura, el dilema següent:
Si l'opció escollida hagués estat la primera, hauríem elaborat mòduls que portarien títols com "Quaderns virtuals", "Full de càlcul", "WebQuest", "JClic"...; mòduls que probablement necessitarien d'un curs sencer i que, de fet, ja són objecte de l'oferta formativa del Departament d'Educació i Universitats. Malgrat presentar recursos creats amb aquests programes, el nostre propòsit és oferir un curs per a usuaris de recursos TIC, no per a creadors de recursos TIC. Per les raons anteriors, centrar els continguts dels mòduls en el currículum de la matèria ens ha semblat el més adient: a cada mòdul es presentaran recursos diversos que tindran un nexe temàtic comú. Per dur a terme els objectius del curs (que s'han redactat en l'apartat anterior), s'analitzaran els continguts d'Internet i de les TIC que es poden aplicar als diversos àmbits curriculars, concretant-ho de manera diferenciada per al primer i segon cicles d'ESO i el batxillerat. Podeu consultar els currículums de física i química d'ESO i batxillerat clicant sobre els enllaços següents: Vist el plantejament del curs, els mòduls són els següents:
Cada mòdul té 4 pràctiques i 4 exercicis. Tant en les pràctiques com en els exercicis es presenten recursos que es troben a Internet i es proposa l'aplicació de recursos TIC per la seva aplicació a l'aula. Tenint en compte que l'educació secundària, ESO i batxillerat, té una durada de 6 anys i que és un fet que entre el professorat es donen molts casos d'especialització, les 4 pràctiques i els 4 exercicis de cada mòdul a partir del 1r els trobareu especialitzats per nivells de la forma següent:
Aleshores, els alumnes del curs només haureu de fer 3 pràctiques i lliurar 3 exercicis atenent a l'especialització que tingueu cadascun de vosaltres, si és el cas. Per exemple, a un professor/a especialitzat en 1r cicle d'ESO se li aconsella que faci les pràctiques i exercicis 1), 2) i 4), a un professor especialitzat en batxillerat, les pràctiques i exercicis 2), 3) i 4), etc. Qualsevol altra combinació d'aquests 4 elements agafats de 3 en 3 serà acceptada, i, si algú vol fer les 4 pràctiques i/o lliurar els 4 exercicis del mòdul, per descomptat que també ho pot fer.
| |||||||||||||||||||
Format | |||||||||||||||||||
Per a seguir aquest curs podeu optar entre:
|
|||||||||||||||||||
Mapa de les pràctiques i exercicis | |||||||||||||||||||
Podeu 'accedir als continguts del curs mitjançant:
|
|||||||||||||||||||
Requeriments | |||||||||||||||||||
Els materials d'aquest curs poden ser visualitzats amb les versions actualitzades dels navegadors Internet Explorer i Mozilla Firefox (eines disponibles al CD-ROM Materials de Formació i a l'aplicatiu CDweb). Per fer aquest curs cal estar familiaritzat amb operacions
com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar
programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic... i
es requereixen uns coneixements i unes destreses bàsiques en el
domini d'eines ofimàtiques. Al llarg de les pràctiques,
podreu accedir al mòdul
de suport amb un recopilatori de coneixements sobre eines informàtiques
bàsiques fent clic a la icona
|
|||||||||||||||||||
Icones i elements de navegació | |||||||||||||||||||
Les icones utilitzades són: | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Els elements de navegació són: | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Tutoria | |||||||||||||||||||
A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat formularà les consultes i preguntes que calgui mitjançant l'aplicatiu Educampus Formació (http://edu365.com/educampus). Per aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant basant-se en els exercicis.
|
|||||||||||||||||||
LLiurament d'exercicis | |||||||||||||||||||
En la data prevista, caldrà enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul, comprimits perquè ocupin el mínim espai possible, i utilitzant també l'aplicatiu Educampus Formació (http://edu365.com/educampus).
|
|||||||||||||||||||
Projecte | |||||||||||||||||||
El projecte de treball és l'element amb el qual es conclou el curs. Té la finalitat que l'alumne/a apliqui els coneixements apresos als mòduls de forma autònoma. És indispensable per a superar el curs. El projecte consistirà a fer la programació d'unes 10 sessions d'una hora de classe cadascuna, que es duran a terme a l'aula d'informàtica i amb el canó de projecció, i que tindran a veure amb el currículum de física i química d'ESO o de batxillerat. Aquestes 10 sessions hauran de tenir una certa unitat temàtica, però no hauran de ser necessàriament consecutives. Per exemple, es poden programar com a activitats complementàries dins el context general de les activitats trimestrals o anuals d'un curs de física i química per a ESO o batxillerat. També es podran programar 10 sessions esteses al llarg de tot un cicle o etapa amb la justificació corresponent i d'acord amb el tutor/a. Només caldrà fer la programació de les activitats o classes fetes a l'aula d'informàtica i amb el canó de projecció, és a dir, si les 10 sessions s'alternen amb altres classes o activitats, no caldrà fer la programació d'aquestes últimes, encara que s'hi pot afegir alguna referència per fer-se una idea global de la proposta. La programació es podrà lliurar en qualsevol format informàtic (document de text en format Word, OpenOffice, PDF..., conjunt de documents HTML, presentació en PowerPoint o en OpenOffice, pel·lícula de Flash...).
|
|||||||||||||||||||
Calendari | |||||||||||||||||||
Vegeu calendari de l'activitat. | |||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||