Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Dinàmica. Massa i pes
  Una miniunitat didàctica (MUD) i una col·lecció d'exercicis i problemes
   

En aquesta pràctica us presentem alguns recursos que es poden trobar al portal edu365.com i que poden ser interessants per a l'alumnat de segon cicle d'ESO.

En primer lloc, treballareu una miniunitat didàctica (MUD) de física titulada Massa i pes
http://www.edu365.com/eso/muds/ciencies/massa_pes/index.htm

Aquesta MUD pot ser un bon material per tractar els conceptes de massa i pes a través de simulacions. Els seus autors són Joan Garín, Ramon Grau, Cristina Rafecas i Montserrat Sánchez, professors i professores de ciències de la naturalesa de secundària en diferents instituts d'educació secundària de Barcelona.

En segon lloc, veureu una col·lecció d'exercicis i problemes dedicada a la dinàmica i una altra dedicada a la cinemàtica del moviment rectilini uniformement accelerat (MRUA).
http://www.edu365.com/eso/muds/ciencies/problemes/dinamica2/index.htm
http://www.edu365.com/eso/muds/ciencies/problemes/cinematica2/index.htm

Aquestes col·leccions proposen exercicis i problemes de diferent grau de dificultat, es poden treballar tant des de l'aula com des de casa i poden ser un bon ajut per reforçar i ampliar el que es fa a classe i atendre els diferents ritmes d'aprenentatge dels alumnes. Els autors d'aquestes dues col·leccions són Joan Aragonés i Jordi Carvajal, professors de física i química d'educació secundària.

 

 

Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
1. Accés a la MUD Massa i pes
   
 

Des de la web del portal edu365.com:

Alumnes – ESO | Ciències de la naturalesa | Miniunitas didàctiques | Massa i pes

   
Pràctica
2. Estructura i contingut de la MUD
   
 

Aquesta MUD consta de quatre apartats informatius:

  • Massa m
  • Pes Fg
  • Fg = m · g
  • I a la LLuna?

Cada un d'aquests apartats conté una animació interactiva feta amb el Flash i informació textual amb algunes paraules clau que porten a un glossari.

Imatge de la MUD Massa i pes

Entreu a cada un d'aquests apartats i aneu seguint les instruccions que es donen.

La pàgina de la MUD també dóna accés a altres apartats:

avalua't

L'avalua't és una proposta amb exercicis d'autoavaluació.
En el cas d'aquesta MUD, consiteix en un seguit d'exercicis d'elecció de la resposta correcta amb mecanismes d'autocorrecció. Els exercicis estan plantejats de manera que l'alumne/a per respondre'ls ha d'haver comprès el que s'ha explicat i el que ha fet als apartats d'informació.
Proveu de respondre i d'imprimir el resultat.

practica

El practica és una proposta de treball per finalitzar la MUD.
En el cas d'aquesta MUD, en aquest apartat es proposen quatre problemes numèrics que disposen de mecanismes d'autocorrecció.
Proveu-los de fer.

pregunta

Un enllaç al servei de consultoria de l'edu365. És un servei que funciona tots els dies de l'any per a usuaris/àries de l'edu365. Les consultes es responen en un termini màxim de 48 hores. Un bon ajut per a la preparació de treballs, resolució de dubtes...

imprimeix
Cada pàgina de la MUD es pot imprimir fent un clic en aquesta icona.
glossari Un enllaç al glossari de la MUD.
   
Pràctica
3. Accés a la col·lecció de problemes de dinàmica

 

S'hi pot accedir a través del portal web edu365:

Alumnes – ESO | Ciències de la naturalesa | Exercicis i problemes | 2n cicle - Dinàmica

 

Pràctica
4. Estructura i contingut de la col·lecció
   
 

Un cop hi accediu, trobareu una pantalla com la de la imatge:

Exercicis i problemes: Dināmica

Primera pàgina de la col·lecció de Dinàmica

 

  Aquesta imatge recull una part de la pàgina inicial. Observeu que consta d’una breu introducció teòrica i l'exemple, un exercici interactiu. Al final de la pàgina trobareu dues opcions: anar a l'apartat d'Enunciats o a l'apartat d'Autoavaluació.
 

 

Enunciats
L'apartat Enunciats conté una conjunt d'exercicis i problemes. Entreu-hi i us trobareu amb la pàgina següent:

 

 

Enunciat d'un problema

Model d'enunciat de problema

 

 

La imatge d'un arbre menys o més pintat de verd indica el grau de dificultat del problema. A sota de l’enunciat apareixen dues icones: la primera icona, Resolució, porta a la resolució, pas a pas, del problema; la segona, Solució, obre una finestra amb la solució numèrica.

 

 
Autoavaluació
Si aneu a l'apartat Autoavaluació trobareu exercicis preparats amb mecanismes d'autocorrecció.
Aneu-hi i trobareu una pàgina com aquesta:

Exercici d'autoavaluació
Model d'exercici d'autoavaluació

 

 

L'apartat d'autoavaluació consta d’un qüestionari amb 10 preguntes, on cadascuna té tres possibles solucions. D’aquestes, només una és correcta. Si no s’encerta la resposta, i un cop premut el botó Comprova, s'obre una finestra on es dóna una pista que pot servir per apropar-se a la solució.

5. Accés, estructura i contingut de la col·lecció de cinemàtica
   
 

Aneu també a la col.lecció de problemes de cinemàtica per a l'alumnat de 2n cicle. Hi podeu accedir des de la web de l'edu365.com per la ruta següent:

Alumnes - ESO | Ciències de la naturalesa | Exercicis i problemes | 2n cicle - Cinemàtica: MRUA

Observeu l'estructura de la col·lecció i veureu que coincideix en tots els apartats amb l'anterior de dinàmica. Pel que fa als continguts, veureu que són els del currículum de 2n cicle d'ESO.

   
  Programació de les activitats
 

 

Programació

MUD

  • Requeriments de maquinari i de programari
    Ordinador per cada dos alumnes amb connexió a Internet i amb el plug-in del Flash instal·lat.
  • Metodologia
    L'activitat està pensada per introduir el tema sense entrar al laboratori. L’alumnat va a l’aula d’informàtica i treballa en grups de dos. Al final de la part informativa, cal fer una posada en comú. A continuació, ja es poden fer la resta d'apartats, l'exercici d'autoavaluació i el practica.
  • Material per a l'alumnat
    Poden treballar amb un quadern i amb un bolígraf o directament amb el processador de textos i imprimir les anotacions, així com els diferenents apartats de la MUD. Tot plegat s'incorporarà en el quadern de treball.
  • Avaluació
    Es valorarà la participació i actitud a l’aula i el treball realitzat al quadern de treball.
  • Temporització

    Dues sessions de classe.
 

 

Programació

Exercicis i problemes

 
  • Requeriments de maquinari i de programari
    Ordinador per cada dos alumnes amb connexió a Internet i amb el plug-in del Flash instal·lat.
  • Metodologia
    L'activitat està pensada com un reforç del que es fa a classe. Una part de l'alumnat pot fer els exercicis i problemes més elementals mentre una altra part fa els d'ampliació. L’alumnat va a l’aula d’informàtica i treballa en grups de dos o individualment a casa.
  • Material per a l'alumnat
    Poden treballar amb un quadern i amb un bolígraf i calculadora (es pot utilitzar la calculadora del sistema operatiu).
  • Avaluació
    Es valorarà la participació i l'actitud a l’aula i el lliurament dels exercicis.
  • Temporització
    Dues sessions de classe.
   
  Informació complementària
Informació complementària
Altres enllaços amb recursos de dinàmica
   
 

Altre col·leccions d’exercicis i problemes (Treball i energia. Força gravitatòria):
http://www.edu365.com/eso/muds/ciencies/problemes/index.htm

Altres MUD (Com actuen les forces?, Els sòlids fan pressió, Quan un cos se submergeix en un fluïd):
http://www.edu365.com/eso/muds/ciencies/index.htm

Una altra pàgina de dinàmica de l'editorial sm en castellà i amb animacions Flash la trobareu a:
http://www.librosvivos.net/smtc/homeTC.asp?TemaClave=1182

Materials per a l'ús didàctic de l'aula de noves tecnologies per a les ciències:
http://www.xtec.cat/cdec/actuals/pagines/nntt_fiq.htm

   
Informació complementària
Més informació sobre les MUD
   
 

Totes les MUD de ciències tenen la mateixa estructura que la MUD que heu visitat:

  • Un o més apartats amb informació textual i amb animacions interactives amb el Flash.
  • L'avalua't, un apartat d'autoavaluació amb exercicis d'identificació o relació preparats sempre amb algun mecanisme d'autocorrecció. Aquest apartat pot servir d'avaluació inicial i d'autoavaluació després dels apartats d'informació.
  • El practica, un apartat on es fan diverses propostes de treball en les quals cal aplicar els continguts tractats. Per exemple, cerca, interpretació i anàlisi d'informació en pàgines web, resolució de problemes, realització de pràctiques amb material i productes d'ús domèstic...
  • Un glossari amb el vocabulari propi dels continguts tractats a la MUD.

Les MUD han estat plantejades de manera que els alumnes puguin treballar de forma autònoma i seguint el seu propi ritme d'aprenentatge. Es poden treballar a l'hora de classe i també des de casa.

Els guions de totes les MUD han estat preparats per equips de professors i professores.

Hi podeu accedir des del portal edu365.com:

 

   
Informació complementària
Més informació sobre les col·leccions d'exercicis i problemes de l'edu365
   
 

Cada col·lecció consta d'una presentació teòrica breu, una proposta de deu enunciats de problemes de diferents graus de dificultats i tots acompanyats de la corresponent solució numèrica i resolució pas a pas, i d'una desena d'exercicis d'autoavaluació. Poden ser un bon ajut per al tractament de la diversitat a l'aula: uns alumnes poden fer exercicis de reforç mentre els altres en fan d'ampliació, alhora que poden treballar de manera autònoma.

Hi ha col·leccions d'exercicis i problemes a l'àrea de ciències de la naturalesa:
http://www.edu365.com/eso/muds/ciencies/problemes/index.htm

També a l'àrea de tecnologia:
http://www.edu365.com/eso/muds/tecnologia/problemes/index.htm

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i la física i química a secundāria