![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
Pràctica |
![]() |
|
|
Exercicis
|
|||||||||||
|
Gràfics amb resposta |
Fins ara ja heu anat veient les múltiples possibilitats que ofereixen els gràfics de la Wiris. Ara bé, la combinació d'elements de programació i els recursos gràfics permeten dissenyar gràfics amb resposta i arribar a la construcció succinta de gràfics sofisticats. En aquesta pràctica, començant per l'animació que teniu seguidament, veureu diversos exemples que amb l'ús de comandes condicionals permeten un grau més d'interactivitat: el programa dóna una resposta escrita a l'acció de l'usuari o la usuària. |
|
Una activitat amb resposta en el tauler
gràfic de la Wiris
|
|
![]() |
Consideracions sobre la programació i la realització de gràfics |
Començarem aquesta activitat amb una consideració que ja vam fer en els primers contactes amb la programació. La forma de treballar internament la Wiris fa que les comandes de programació tinguin sempre com a finalitat fer càlculs o construir un objecte. La programació no inclou sentències d'execució, com és ara dibuixa o escriu. Si volem dibuixar un objecte complicat, no podem fer un programa que vagi dibuixant cada part de l'objecte per separat; la idea directriu haurà de ser construir l'objecte per programació i llavors dibuixar-lo amb una sola comanda. En la pràctica següent en veureu exemples. Semblantment, la línia de treball que haurem d'adoptar si volem donar una resposta condicionada a algunes accions de l'usuari o la usuària o a posicions d'elements gràfics serà elaborar el missatge de resposta per programa i finalment escriure'l amb una sola comanda. Imaginem que volem fer una activitat ben senzilla que consisteixi a indicar la posició d'un punt A, mòbil, respecte a una circumferència donada. Em molts altres entorns podríem fer una cosa semblant a aquesta: En canvi, amb la Wiris, el que haurem de fer és definir la resposta que volem que aparegui en pantalla, donant valors a una variable amb := perquè s'actualitzi, i finalment escriure aquesta resposta. Tot seguit, en podeu veure l'esquema. Si cliqueu a la icona de la fletxa, en podreu analitzar el codi i fer l'activitat. |
|
![]() |
Si heu examinat el codi de la pantalla activa anterior, a part de la definició de diversos atributs per a les comandes dibuixa i escriu, us volem fer parar l'atenció en els punts següents:
|
![]() |
Una activitat per a les més petites i els més petits |
En aquest apartat analitzarem el
codi que permet engegar l'activitat que heu pogut veure a l'animació que
il·lustra aquesta pràctica.
És ben clar que si un professor o una professora es plantegen una activitat del caràcter de la que es presenta, de seguida pensaran que no és gens convenient que els nens i les nenes vegin el codi font de la pàgina Wiris, que ben segur que enredaria. Cal recordar llavors que:
|
|
![]()
|
A l'esquerra teniu dues icones. La primera us
permetrà veure i estudiar el codi de la pàgina i conèixer alguns aspectes
nous del treball amb la Wiris; la segona, en canvi, us permetrà engegar
l'activitat com si fóssiu alumnes. En aquest segon cas, com que s'obre automàticament
el tauler gràfic, això pot trigar una estona (en funció, sobretot,
de les prestacions de l'ordinador; independenment que treballeu en local
o en línia amb la Wiris del servidor de la XTEC).
Sobre el codi de la pàgina us volem fer notar:
../d112/d112m4/pantalles/obrepant4-4-2.htm. |
![]() |
Tres suggeriments per aprofundir en el tema |
En aquesta tercera part de la pràctica
(que es pot considerar d'ampliació) comentem tres propostes d'activitat
de gràfics amb resposta. Si en completeu alguna, us servirà com un
dels exercicis d'aquest mòdul i... qui sap si
no poden donar-vos idees, també, com a punt de partença per
al treball de fi de curs.
Les tres propostes que us fem són les següents: |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|