D202: Projectes europeus i les TIC

Mòdul 3: Altres gran xarxes europees de projectes col.laboratius

Pràctica 3

Kidlink

Any en què es va iniciar el projecte1991
Qui pot participar-hi Tots els centres escolars i alumnat fins als 15 anys, tant d’Europa com de la resta del món. Fins ara han participat nens i nenes de més de 140 països.
Àrea Interdisciplinari. Kidlink és molt adient per treballar des de la tutoria, per ensenyar llengües estrangeres o plàstica i per a la integració d’alumnat nouvingut.
Objectius Incloure el màxim d’alumnes possible en un diàleg global.
Duració dels projectes Variable. Els més importants són permanents.
Llengües del portal Anglès, alemany, àrab, castellà, català, danès, eslovè, finlandès, francès, hebreu, islandès, italià, japonès, macedoni, noruec, portuguès, romanès, rus, suec, turc i xinès.
Convoca Kidlink és una organització sense ànim de lucre nascuda a Noruega i dirigida per Odd de Presno.
URL http://www.kidlink.org

Objectius

Kidlink és una organització de voluntaris, sovint professorat o mares i pares, però també alumnes, que vol facilitar la comunicació entre nens i nenes de tot el món de forma gratuïta, per tal que tinguin una experiència directa de realitats i circumstàncies diferents i així esfondrar barreres de comunicació. El projecte està dissenyat perquè els nois i noies puguin participar des de casa seva o des de l’aula.

Kidlink proporciona a l’alumnat interlocutors reals i un propòsit per escriure, i obre la classe a un aprenentatge significatiu que esfondra les barreres de l’aula mitjançant les TIC. La seva llengua principal és l’anglès, encara que molts voluntaris han traduït parts d’aquest projecte a diferents llengües, entre les quals el català i el castellà. Kidlink te una important presència a Hispanoamèrica, on contribueix a la integració d’alumnes en situacions desfavorides.

L’aprenentatge que Kidlink fomenta es centra en l’alumnat, i com a tal promou la independència, l’autonomia i l’aprenentatge per competències. Els nens i nenes fan amics, creen xarxes socials i col·laboren amb companys d’arreu, ja sigui des de l’aula o des de casa.

L’objectiu primordial és que els participants kidlink descobreixin la seva pròpia identitat i alhora aprenguin que hi ha altres realitats. D’aquesta manera poden adquirir una perspectiva més global que els faci adults més savis i responsables i descobrir la diversitat, el valor de la comunicació, l’amistat i el respecte pels altres. És important tenir en compte que les societats on viuen tenen diferents punts de vista sobre temes socials, legals i morals. Parlant entre ells assoleixen una millor comprensió de totes les perspectives d’un tema concret del qual, s’ha de dir, Kidlink no té mai opinió.

Com s'organitza

Per poder formar part de Kidlink, l’alumnat ha de respondre quatre preguntes en el formulari d'inscripció. En aquestes preguntes parlen d’ells mateixos, dels seus objectius personals i les seves aspiracions futures i de com volen que tot això contribueixi a crear un món millor. Les seves respostes es publiquen i a partir d’aquest moment l’alumnat pot començar a participar. Si ho fa des de casa pot començar a treballar des d’"El teu espai", i si ho fan des de la classe, la pàgina d’inici es troba a activitats d'aula, des d’on el professorat pot trobar un gran nombre d’eines pedagògiques.

Al voltant de la primera pregunta, Qui sóc jo? es vertebra el projecte més ambiciós de kidlink. Les seves característiques principals són:

  1. Qui sóc?
  2. On visc?
  3. Quins són els meus drets?
  4. Els meus amics i la meva família
  5. Quines són les meves arrels?
  6. Vacances Virtuals

Els principals projectes Kidlink en castellà són:

¿Quién soy yo?
Tengo un sueño
Haciendo nuestro mundo mejor
Kidart
Mi futuro empleo

En anglès, l’oferta és més variada.

Els coordinadors Kidlink a cada país creen i mantenen activitats diverses. Des de Kidart Itàlia, per exemple, s’ofereix la possibilitat als infants registrats en el projecte de crear postals de felicitació, de les quals la resta de nens i nenes se’n poden beneficiar si volen escriure a les seves amistats.

Eines pedagògiques

Kidlink ofereix alprofessorat i als nens i nenes guies pas a pas per contestar les preguntes kidlink, així com per a dur a terme diferents projectes. Totes estan enllaçades a la pàgina principal de cada projecte.

En el cas de Qui sóc? trobareu una guia didàctica pas a pas en català.

Eines TIC

Kidlink ofereix eines per registrar-se. Un cop inscrits, l’alumnat i el professorat entren a formar part de llistes de correu públiques d’acord amb el projecte en què participen i dels seus interessos. Hi ha unes vuitanta llistes de distribució diferents, principalment en anglès i castellà. Les que existeixen en català són antigues.

Cada activitat Kidlink es basa en llistes de correus pròpies que funcionen sota la direcció d’un líder adult kidlink i l’ajuda de nens voluntaris. També ofereix diferents llistes de correu per coordinar i resoldre dubtes.

Les llistes de correu són públiques, però tenen un log-in-mak que fa impossible de veure l’adreça email del nen o nena que envia un missatge a qui no està registrat en el projecte o en la llista d’accés. Estan moderades per voluntaris que controlen que cap informació sensible dels correus no aparegui publicada.

Per garantir la seguretat, els participants de Kidlink han d’utilitzar el seu nom complet per identificar-se, i així fer palesa la identitat personal, la responsabilitat i el compromís en la participació a les idees de Kidlink. L’ús d’àlies, de sobrenom o de pseudònim no està permès.

Les llistes que us poden ser més útils, són:

Llistes de coordinació
Kidleader-SpanishPlataformes de debat informal sobre kidlink relacionades amb temes d’interès per al professorat i altres adults.
També es poden fer servir per a activitats de coordinació.
Kidleader-CatalàActualment no està gaire activa, però continua oberta
Llistes per al jovent
ResponseDistribució de les respostes a les quatre preguntes de registre necessàries per subscriure’s. No és pròpiament un diàleg.
Kidcafe-SpanishDiàleg individual entre infants i joves, exclusivament. Els adults no tenen dret de participació.
Kidcafe-EscuelaDiàleg des de l’escola entre infants i joves, exclusivament. Els adults no tenen dret de participació.
Kidhelpers-SpanishModeradors voluntaris de les llistes kidcafe-Spanish i kidcafe-Escuela. Cal tenir entre 10 i 15 anys.
Kidproj-Spanish Espai perquè alumnat i docents suggereixin projectes. Suport a cert nombre de projectes a curt i llarg termini.

Quan algú envia un missatge, cada membre de la llista en rep una còpia i el text esdevé part dels arxius de la llista; per tant, no hi ha necessitat que conservin els e-mails rebuts. Kidlink també compta amb xats o Kidcom i una pàgina d’exposició artística virtual on-line anomenada KidSpace, mantinguda per voluntaris d’arreu del món.

Punts fort i febles

Kidlink és una organització sense ànim de lucre a escala mundial gestionada per voluntaris. Això li dóna la seva gran força, i és també causa de les seves mancances.

Es tracta d’un projecte fàcil, ple de color i diversitat on els infants poden aprendre moltes coses de si mateixos i dels altres. Les guies didàctiques per al professorat són prou entenedores. Resulta especialment indicat per a l’alumnat nouvingut (en català) i per aprendre anglès, francès o altres llengües estrangeres.

Kidlink és també una oportunitat molt atractiva perquè les mares i pares s’engresquin en un projecte amb els seus fills que els pot permetre compartir estones amb ells i conèixer millor la seva personalitat i les seves preferències.

Els inconvenients de kidlink tenen a veure amb el seu caràcter gratuït i no institucional. Les traduccions les fan voluntaris, i per aquest motiu moltes parts de la web estan només parcialment traduïdes al català o al castellà. D’altra banda, no totes les pàgines estan prou actualitzades i la navegació no sempre és senzilla.

Exemples

Informació addicional

L’última coordinadora Kidlink a Catalunya va ser la Neus Lorenzo.

Kidklink ha estat guardonat amb els premis “Global Junior Challenge Award” (Itàlia, 2000) i “Global Bangemann Challenge Award” (Suècia, 1999).

També compta amb la recomanació del Departament d’Educació d’Estats Units, a la guia “Teacher’s Guide to International Collaboration on the Internet”.

Si algú està interessat a fer un grup de treball per traduir i actualitzar pàgines en català, pot posar-se en contacte amb el seu formador/a [nsalvado@xtec.net|formador/a]].