D202: Projectes europeus i les TIC

Mòdul 3: Altres gran xarxes europees de projectes col.laboratius

Pràctica 1

Projectes d'European Schoolnet

European Schoolnet (EUN) és una xarxa de xarxes europea amb seu a Brussel·les, creada i finançada per vint-i-vuit ministeris d’educació. La seva finalitat és promoure la col·laboració, la innovació pedagògica i l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en els centres escolars europeus. Acaba de celebrar els seu 10è aniversari.

Els objectius d’EUN abasten tant formar, ajudar, assessorar i donar visibilitat al treball de l’alumnat, professorat i centres, com dur a terme, coordinar i recolzar projectes d’investigació entre responsables de l’àmbit de l’educació, autoritats educatives, experts i formadors. Les activitats d’EUN estan marcades per les necessitats dels seus socis, en col·laboració amb les institucions europees, i giren entorn a:

Tot això, mitjançant portals multilingües. Per tenir més informació feu-hi un clic.

En aquest mòdul ens centrarem en les oportunitats que European Schoolnet ofereix per tal que els centres escolars, professorat i alumnat col·laborin i vegin reconegut el seu treball en l’àmbit europeu, i en aquest sentit parlarem breument de les següents iniciatives:

eTwinning: Agermanament entre centres escolars

Durada de l’acció 2005-2013
Qui pot participar-hi Centres escolars dels països membres de la UE, Noruega i Islàndia, amb o sense alumnes.
Nombre de centres inscrits 25.000 a tot Europa (abril 2007).
Tema Agermanaments escolars a Europa fent servir les TIC.
Premis Anualment es premien els millors projectes inscrits tant a nivell central com nacional.
Llengües del portal 23 llengües oficiales de la Unió Europea i el noruec.
Promogut per Comissió Europea - PAP -Programa Comenius - Mesures d’acompanyament.
URL http://www.etwinning.net

eTwinning s’ha explicat al mòdul 2, i aquí només cal fer-ne esment, atès que European Schoolnet actua com a servei central de suport d’aquesta acció, tot coordinant els serveis nacionals dels països participants. EUN s’ocupa, juntament amb la Comissió Europea, de garantir la coherència de l’acció a escala europea. També ha creat i manté el portal multilingüe, on s’afegeixen continguts, exemples d’ús i material didàctic a mesura que l’acció es desplega. Proporciona també els serveis tècnics necessaris per dissenyar, millorar i vetllar per una sèrie d’eines i serveis en línia a disposició del professorat que les vulgui fer servir. D’aquesta manera possibilita els agermanaments virtuals entre centres, garantint el funcionament d’eines adients i permetent que el professorat participant no necessiti grans coneixements informàtics.

myEurope

Durada del projecte6 anys
Qui pot participar-hi Professorat de tot Europa.
Nombre de centres inscrits Més de 6000.
Tema Ciutadania Europea.
Llengües del portal Anglès, francès i alemany.
Promogut per La Comissió Europea - Direcció general d’Ampliació.
URL http://myeurope.eun.org/
Objectius

Des del seu llançament l’any 2000, myEurope ha tingut com a objectiu ajudar els docents a sensibilitzar l’alumnat de Primària i Secundària sobre temes de ciutadania europea i convivència intercultural. Gràcies a la participació activa de més de 6000 centres escolars i a Internet, la diversitat europea s’integra mitjançant les activitats, propostes i exemples didàctics del portal. La filosofia de MyEurope és que la convivència i l’aprenentatge entre europeus comença als centres escolars. Els continguts del lloc web estan disponibles en tres llengües (alemany, anglès i francès), però compta amb recursos en totes les llengües d’Europa. El portal està dividit en quatre seccions:

Disposa d’una bona guia sobre com fer projectes telemàtics (en diverses llengües, però no en català o castellà) i d’un repositori molt interessant d’objectes d'aprenentatge sobre Europa.

La Primavera d'Europa

Edicions fins avui5
Qui pot participar-hi Tots els centres escolars, tant d’Europa com de la resta del món.
Nombre de centres inscrits en 2006 7501 en total l’any 2006, dels quals 375 espanyols.
Tema Campanya de debats i diàleg en els centres per conèixer millor Europa.
Duració del projecte D’octubre a maig.
Premis Diversos, tant a nivell europeu com nacional.
Llengües del portal Les 23 llengües oficials de la Unió Europea.
Promogut per Comissió Europea - Relacions Institucionals i Comunicació.
URL http://www.springday2007.net
Objectius

La Primavera d’Europa és un esdeveniment anual, impulsat pels ciutadans i les ciutadanes, per fomentar la democràcia i la ciutadania i perquè l’alumnat conegui Europa millor. Està gestionat per European Schoolnet per mandat de la Comissió Europea, i es celebra ininterrompudament des de 2003. L’objectiu de La Primavera d’Europa és que els joves europeus aprenguin i expressin les seves idees i opinions en qüestions europees d’actualitat.

Encara que cada any el tema és diferent, sempre es fomenten els debats i el diàleg sobre i per Europa. Amb aquesta finalitat, el portal ofereix un ampli ventall d’activitats pedagògiques. Sovint, durant La Primavera d’Europa, els centres compten amb la presència i participació d’eurodiputats i altres personalitats d’àmbit local, nacional i europeu.

Com s'organitza

Els centres planifiquen el que volen fer al voltant d’un tema proposat que canvia cada curs. Els darrers temes han estat:

2004: l’Ampliació de la UE 2005: la Constitució europea 2006: el futur d’Europa 2007: el 50è aniversari de la Unió Europea

Els centres poden fer activitats pròpies, o afegir-se a algunes de les que s’ofereixen al portal. A partir del 21 de març (Dia de la Primavera) els centres tenen la possibilitat de descarregar al portal els resums de les seves activitats en qualsevol de les 23 llengües oficials de la Unió Europea.

Per tal de gestionar aquesta iniciativa i ajudar centres i professorat, European Schoolnet assigna un assessor pedagògic per estat membre de la UE o candidat, així com un contacte nacional a cada ministeri.

Eines pedagògiques

Cada curs es publiquen documents al portal amb suggeriments sobre com celebrar La Primavera d’Europa i s’organitzen activitats per engrescar els centres i fer més fàcil la seva participació en La Primavera d’Europa. L’any 2006 es van proposar als centres tres línies temàtiques amb activitats guiades i fonamentades pedagògicament. Aquestes activitats han comptat amb més de 2500 aportacions, i són totes visibles al portal.

Al 2007, les activitats proposades des de Brussel.les són les següents. Per tal d’explicar a l’aula els cinquanta anys de la UE, el coordinador pedagògic espanyol ha proposat la següent presentació.

Eines TIC

La Primavera d’Europa ofereix als centres la possibilitat de:

Punts forts i febles

Un dels punts més forts d’aquesta iniciativa és la seva flexibilitat, que fa que els centres organitzin les seves pròpies activitats, centrades en l’entorn i les necessitats específiques del currículum i dels seus plans anuals. Aquesta flexibilitat permet, a més, que el projecte s’adapti molt bé a d’altres projectes europeus, com per exemple eTwinning o Comenius. Sovint, els centres que participen en projectes escolars Comenius ho fan també a La Primavera d’Europa, i molts dels centres que ara estan fent projectes eTwinning van conèixer aquesta acció a través de les seves activitats “Spring”.

La Primavera d’Europa compta, a més, amb assessors pedagògics a cada país participant, que són professors/es en actiu. Aquests donen a la iniciativa una vessant humana i apropen la realitat del professorat de cada país a Europa i viceversa.

Un altre punt fort de La Primavera d’Europa és el fet que polítics i altres personalitats tornin a les escoles en un dia concret, fomentant una interacció directa entre alumnat i experts. Aquesta característica de la iniciativa facilita que els europarlamentaris s’engresquin a anar als centres escolars i dóna una nova dimensió a les activitats organitzades. Sovint, tant els centres com les personalitats implicades troben extremadament positiu el diàleg que es genera, i repeteixen l’experiència.

Com a punt feble podem dir que La primavera d’Europa ha tingut, a data d’avui, un finançament inestable. Això ha comportat que cada any el portal comences tard, un fet que sovint ha provocat incertesa en el professorat a l’hora de programar les activitats anuals.

Pel que fa a les activitats proposades, els centres poden participar al portal només en anglès, francès i alemany, però això es pot interpretar també com un avantatge, ja que permet la comunicació entre els europeus en les llengües més parlades d’Europa.

Informació addicional

Podeu veure activitats d’edicions anteriors al mateix portal o anar a la pàgina espanyola d’edicions anteriors.

Si voleu veure la valoració de La Primavera d’Europa que va encarregar la Unió Europea per al 2003 (en anglès), aneu aquí.

Resums d'activitats de La Primavera d'Europa 2006 - 20 llengües oficials de la UE\\. Aportacions a l'activitat "La meva proposta per Europa"(2006) - en, fr, de\\. Aportacions a l'activitat "On és Europa"? - en, fr, de\\. Aportacions a l'activitat "Herois locals"- en, fr, de
\\. La feina feta a 2006 per l'IES Thalassa de Mongat. Aportacions de 2007.

Premis eLearning

Edicions fins avui 6
Qui pot participar-hi Centres educatius, institucions educatives i organitzacions de tot Europa del camp de l’educació Primària, Secundària o la Formació de professorat.
Tema Premiar l’excel·lència en l’ús de les TIC per a l’educació.
Lliurament de premis Els premis es fallen a finals del primer trimestre.
Premis Més de 150.000 euros en premis.
Llengües del portal Anglès, francès, alemany, espanyol, italià, polonès i portuguès.
Convoca EUN amb diferents patrocinadors. El patrocinador més important és Young Digital Planet.
URLhttp://elearningawards.eun.org

Els Premis eLearning es van crear l’any 2001 amb la finalitat d’identificar i recompensar els usos exemplars de les TIC en educació. Els seus objectius són ressaltar els valors culturals comuns europeus, reconèixer la creativitat i la professionalitat del professorat i crear una galeria on trobar, any rere any, els millors recursos, les idees que funcionen i les solucions originals en aules on les TIC tenen un paper rellevant.

Els Premis eLearning s’adrecen a centres educatius, institucions educatives i organitzacions de tot Europa del camp de l’educació Primària, Secundària o la Formació de professorat.

Els projectes que volen optar a un premi s’han d’inscriure mitjançant la pàgina web del projecte al llarg del primer trimestre de cada curs. Per a la selecció dels millors cent projectes i les propostes guanyadores, es designa a un grup d’experts en educació de tot Europa que els avalua tenint especialment en compte les produccions incloses, la cooperació en xarxa, les comunitats d’aprenentatge, el contingut, la didàctica, la innovació pedagògica i la seva potencial transferibilitat i sostenibilitat.

Els finalistes són convidats a la cerimònia de lliurament de premis que se celebra cada any en una ciutat europea diferent.

Normes de participació

Poden participar als Premis eLearning escoles, institucions educatives i organitzacions d’Europa que desenvolupin educació Primària, Secundària o Formació de professorat i els docents que hi treballen.

Els projectes creats per un sol professor també poden ser presentats. No obstant això, qualsevol projecte haurà d’estar vinculat a una escola o un altre tipus d’institució de les acceptades a la convocatòria.

Futur Energia – L’energia és el nostre futur

Edicions fins a la data una
Qui pot participar-hi Joves europeus entre 11 i 18 anys a través del seu centre escolar.
Tema Estalvi energètic.
Premis Assistència a la cerimònia de lliurament de premis a Brussel·les.
Llengües del portal Les 23 llengües oficials de la UE.
Promogut per PlasticsEurope.
URLhttp://www.futurenergia.org/
Objectius

Aquest portal és una iniciativa d’European Schoolnet, i PlasticsEurope proposa al jovent fer una reflexió per tal d’optimitzar el consum d’energia.

Com s'organitza

Està destinat a professorat i alumnat entre 11 i 18 anys dels centres escolars dels països membres de la Unió Europea, candidats i països de l’EFTA. Com a recurs pedagògic aquesta iniciativa ofereix la guia Educació Energètica (pdf - 40 pàgines) en vint-i-tres idiomes.

Les activitats disponibles inclouen la possibilitat de participar en xats amb responsables experts (normalment en anglès) i l’activitat El meu tren de l’energia que proposa la creació de textos col·laboratius en vint-i-tres llengües.

Com a resultat de la informació rebuda i les activitats treballades, l’alumnat també pot participar en un concurs, fent arribar creacions artístiques que expressin la seva visió personal sobre l’estalvi energètic i les energies renovables. Per tal de fer això han de dissenyar un pòster i un lema i redactar un text explicatiu en anglès, francès o alemany.

L’alumnat guanyador viatja a Brussel·les al llarg del mes de juny.

Eines pedagògiques

El projecte ofereix un guia pedagògica senzilla i una guia sobre educació energètica de quaranta pàgines en pdf. Les galeries resulten molt visuals i mostren de forma ràpida i senzilla la qualitat de les produccions i del projecte. Futur Energia també organitza xats amb experts.

Eines TIC

El projecte està dissenyat perquè el professorat i l’alumnat puguin pujar les seves produccions des del seu ordinador a la xarxa, mitjançant una interfície molt simple.

Premi desenvolupament per a joves

Edicions fins a la data Una, de quatre previstes.
Qui pot participar-hi Joves europeus entre 16-18 anys a través del seu centre escolar.
Tema El desenvolupament.
Data limit de presentació 15 de setembre de 2006.
Premis Un alumne i un professor finalista i guanyador per país membre de la UE.
- Finalistes: assistència a la Jornades de Desenvolupament a Brussel·les.
- Guanyadors: visita a un país africà acompanyant el Comissari europeu de Desenvolupament i Ajuda Humanitària, Sr.Louis Michel.
Llengües del portal 20 llengües oficials de la UE.
Promogut per Comissió Europea - Oficina de Desenvolupament.
Durada del projecte 4 anys (cada any centrat en un tema diferent).
URL http://www.dyp2006.org
Objectius

El premi desenvolupament per a joves està destinat a alumnat entre 16 i 18 anys dels països membres de la UE. Aquest alumnat pot participar enviant creacions artístiques que posin en relleu la cooperació per al desenvolupament a l’Àfrica. La visió de l’alumnat participant pot contribuir tant a sensibilitzar-se ells mateixos, com als seus companys, professors/es i familiars sobre els problemes dels països en vies de desenvolupament.

El premi s’ha centrat, en la seva primera edició, en els països africans. Aquests s’enfronten a un reptes enormes, particularment la zona subsahariana pel que fa a l’educació, la salut i el medi ambient, ja que al voltant d’un terç dels nens i nenes no assisteixen a l’escola, la SIDA s’ha convertit en la principal causa de mort prematura i s’està produint un greu deteriorament del medi ambient. La UE és un dels protagonistes claus en l’ajuda a la cooperació al desenvolupament per als països africans.

El professorat i l’alumnat guanyador i finalista de cada país van ser convidats a participar a les Primeres Jornades de Desenvolupament que es van celebrar a Brussel·les. A més, els guanyadors van acompanyar el Comissari Europeu Louis Michel a visitar un país africà i van tenir una oportunitat única d’apreciar per ells mateixos la tasca de cooperació al desenvolupament entre Europa i Àfrica.

Com s'organitza

Poden optar al Premi Desenvolupament per a joves tots els centres escolars dels 25 estats membres de la Unió Europea, tenint en compte que:

Totes les aportacions han de constar de dues parts:

La prioritat del concurs el 2006 va ser Àfrica. Els tres temes que calia desenvolupar en les aportacions van ser: l’educació, la salut i el medi ambient. L’alumnat en podia escollir un o combinar tots tres temes.

Les dades del centre escolar i el missatge han d’enviar-se utilitzant el formulari que apareix a la pàgina web. Les aportacions es poden enviar a través de la xarxa utilitzant el mateix formulari, o per correu a l’oficina de l’European Schoolnet a Brussel·les.

El missatge

El missatge ha d’acompanyar la creació artística en forma, per exemple, d’un peu de foto. Pot estar escrit en qualsevol de les 20 llengües oficials de la UE. Si el missatge no està en anglès, francès o alemany, haurà d’adjuntar-se una traducció a qualsevol d’aquestes tres llengües.

El missatge no pot excedir els 100 caràcters en cap de les versions. El missatge ha d’enviar-se a través del formulari d’aquesta pàgina web. També pot estar inclòs en la creació artística.

Eines pedagògiques

No se n’ofereix cap, a excepció de la galeria de guanyadors, on es mostren les produccions presentades.

Eines TIC

El projecte està dissenyat perquè el professorat i l’alumnat puguin pujar les seves produccions des del seu ordinador a la xarxa mitjançant una interfície molt simple.

Punts forts i febles

Es tracta d’un premi molt nou, i amb molts guanyadors, ja que hi ha dos premis per estat membre de la UE. El fet que sigui poc conegut fa que, en principi, sigui més fàcil poder aconseguir-lo, encara que de moment la seva continuïtat depèn potser massa de la voluntat del Comissari, que està molt implicat en aquesta iniciativa.

El que tenim aquí és un premi pensat per al professorat que treballa l’expressió artística a l’aula. Atès que està adreçat a alumnat de Batxillerat, en principi no resulta massa apropiat per a la majoria d’àrees, però no hem d’oblidar-nos de les possibilitats que pot oferir en geografia, els treballs de recerca, o per explicar una història en llengües estrangeres.

Exemples

Anar als projectes premiats el 2006.

Informació addicional

Jornades Europees de Desenvolupament, Brussel·les 13 a 17 de novembre 2006.