D202: Projectes europeus i les TIC

Mòdul 3: Altres gran xarxes europees de projectes col.laboratius

Pràctica 2

 són les sigles que designen la International Education and Resources Network (Xarxa Internacional d’Educació i Recursos). Es tracta d’una organització sense ànim de lucre que, des del 1988, fomenta la realització de projectes telemàtics cooperatius entre centres d’ensenyament d’arreu del món. Més de 20.000 escoles de 115 països han participat en els més de 150 projectes que ha dut a terme.

Objectius

Entre els seus objectius cal destacar el foment de les relacions d’amistat entre professorat i alumnat de diferents comunitats, basades en el respecte i el coneixement mutu.

Els projectes iEARN tenen com a objectiu que l’alumnat:

En cada projecte proposat pel professorat i l’alumnat dins la iEARN ha de plantejar-se la pregunta “Com millorarà aquest projecte la qualitat de vida del planeta?” Aquest és el propòsit que fa d’iEARN una xarxa unida i permet que els participants esdevinguin ciutadans globals que contribueixen a un món millor i cooperen amb els seus iguals del món sencer.

Com s'organitza

Per assolir aquesta fita, iEARN promou l’ús col·laboratiu de les TIC i ofereix a la comunitat educativa un ampli ventall de projectes i recursos. Actualment, l’organització té delegacions en més de cent països que contribueixen amb la seva multiplicitat de cultures a enriquir el contingut de les comunicacions, projectes i activitats. Les diferents delegacions de la iEARN disposen dels seus propis portals des d’on duen a terme una tasca de servei per millorar la qualitat de l’ensenyament. Cada delegació pot crear els seus propis projectes i activitats, i convidar el professorat de la seva àrea, regió, país, llengua, o al món sencer, a participar-hi. Per al professorat de llengües estrangeres, les possibilitats que iEARN ofereix són enormes.

A l’Estat Espanyol, la delegació de la xarxa iEARN s’anomena iEARN-Pangea. Des de Catalunya, a partir de 1989, enllaça les escoles i centres d’Espanya amb la xarxa telemàtica internacional de recursos i educació de la iEARN. En l’àmbit català, hi ha diverses xarxes locals i comarcals vinculades a iEARN-Pangea, com ara Lacenet (al Bages) i Mapnet (a l’Alt Penedès). Podeu veure tots els seus projectes fent-hi un clic.

Per l’interès de cara a possibles projectes cal destacar també la xarxa TELAR a l’Argentina iOrillas a Puerto Rico, amb molts i molts projectes col·laboratius interessants.

Eines pedagògiques

iEARN Ofereix al professorat un excel·lent butlletí de noticies en què es pot veure les moltes activitats que la xarxa desenvolupa a tot el món. Aquest butlletí està disponible en anglès i castellà.

iEARN també ofereix al professorat un catàleg de projectes anual que es pot descarregar en pdf enanglès i castellà, amb més de cent pàgines de projectes en actiu.

El portal central d’iEARN organtiza també cursos en xarxa per a professors i professores.

Alhora, cal fer referència a les possibilitats pedagògiques disponibles a la web d'iEARN-Pangea, en la qual, a més de notícies relacionades amb la telemàtica educativa, hi ha una àmplia selecció d’enllaços i, ben aviat, una revista digital sobre TIC i educació.

Eines TIC

Sovint, el primer contacte amb el coordinador d’un projecte concret, després de la identificació en el portal corresponent o en el catàleg de projectes, es fa per mitjà d’un correu electrònic. Normalment els participants es registren i això els permet accedir a fòrums i altres entorns on la feina del projecte es comparteix.

Alguns projectes mostren les aportacions dels participants a tots els visitants que accedeixen a la seva pàgina (en forma de galeries, reculls, etc.), però això depèn de la naturalesa de l’activitat.

Punts fort i febles

Encara que iEARN és una organització enorme, la seva estructura descentralitzada permet d’una banda que els projectes siguin locals, i així poder adreçar necessitats educatives específiques, i d’una altra que pugui tenir entre els seus objectius fomentar la interculturalitat i el multilingüisme.

Es tracta d’una organització creada i gestionada per docents voluntaris amb l’objectiu de millorar l’educació. Però, amb tot l’atractiu que això suposa, de vegades no disposen de prou suport institucional, la qual cosa pot ser un problema per a la difusió de la seva tasca i també a l’hora de trobar finançament.

Els projectes depenen dels seus coordinadors i aquests no sempre poden arribar a tot, ja que es tracta de docents en exercici. Sovint, els resultats de la feina feta no són visibles més que per al professorat que ha participat en el projecte, i això fa la seva difusió més complexa.

Els projectes d’iEARN tendeixen a tenir pocs participants, la qual cosa suposa un avantatge en molts sentits, ja que s’afavoreix la interacció i el coneixement mutu.

Exemples

Alguns dels projectes amb més tradició dels molts que ha creat iEARN en els seus quasi 20 anys de vida, són:

ProjecteThe Teddy Bear Project
Adreçat aPrimària i ESO.
ConvocaiEARN Argentina.
Llengüeses, en.
ÀreesLlengua castellana, Escriptura creativa, Coneixement del medi, Llengües estrangeres.
DescripcióUn ós de peluix viatja des d’una escola a una altra. Des de la nova escola escriu a casa explicant les seves aventures, els llocs on ha estat i les coses que ha vist i fet. Dirigit inicialment a nois i noies d’escoles de Primària, el projecte va atreure ràpidament l’atenció d’alumnat entusiasta de Secundària.
Aquest projecte també es pot fer en anglès
ProjecteAtles de la diversitat
Adreçat aPrimària, ESO i Batxillerat.
ConvocaiEARN PANGEA - Telar (iEARN Argentina).
Llengüesca, es, pt.
ÀreesLlengua castellana, Llengua catalana, Llengua portuguesa, Educació en valors, interdisciplinari.
DescripcióCreació d’una base de dades multimèdia, o ciutat de la diversitat, amb fotografies, so, vídeo, textos, dibuixos, etc., accessible per Internet. L’objectiu és fer un retrat de la diversitat cultural dels països participants, construït entre tots/es a partir de les vivències i la descripció personal dels estudiants, que caracteritzen la seva pròpia experiència sobre el seu entorn més proper.
ProjecteBitantart
Adreçat aPrimària i ESO.
ConvocaiEARN PANGEA.
Llengüesca, es.
ÀreesCiències naturals, Medi ambient.
DescripcióViatge virtual a l’Antàrtida en companyia d’un equip de científics que han anat investigant aquell territori a bord dels vaixells “Hespèrides” i “Polarstern”. Al llarg de l’expedició l’alumnat descobreix com és el continent i els mars que l’envolten, quins éssers vius s’hi troben, com ens afecta el que passa a l’Antàrtida i com influeix la nostra vida quotidiana en l’ecologia antàrtica.
El viatge està organitzat en sis etapes i per a cadascuna es faciliten activitats, informacions (textos i imatges) i recursos online que poden fer servir alumnes no registrats. A més, hi ha una colla de recursos permanents, com són els enigmes, la consulta als experts, els fòrums i l’espai per a docents. El projecte ofereix un automatisme perquè pugueu penjar les vostres aportacions directament a la web del projecte.
ProjecteUn passeig pel Bages
Adreçat aCicle mitjà de Primària de la comarca del Bages.
ConvocaiEARN PANGEA.
Llengüesca.
ÀreesLlengua catalana, Coneixement del medi.
DescripcióExcel·lent projecte on els nens i nenes del Bages aprenen sobre la seva comarca a partir de sis missatges d’un personatge imaginari, en Salix, que s’ha despertat d’un somni de vint segles provocat pel cop de cap d’un romà.
Els nens i nenes responen en xarxa a les qüestions que en Salix planteja, veuen la seva feina i la dels altres centres penjada a la web, interactuen amb els altres centres inscrits pensant una endevinalla sobre la seva població, participen en xats moderats, disposen d’activitats addicionals, i finalment es troben un dia a Sallent i coneixen en Salix personalment.
Els continguts del projecte estan plenament integrats en el currículum i el professorat disposa d’un questionari per avaluar el projecte.
ProjectePublic Art
Adreçat aPrimària, ESO, Batxillerat.
ConvocaiEARN PANGEA.
Llengüesca, es, en.
ÀreesLlengua catalana i Llengua castellana, Educació visual i plàstica, Ciències socials, Coneixement del medi, Educació artística, Llengües estrangeres, Ciutadania europea.
Descripció
ProjecteEl món dels llibres
Adreçat aPrimària i ESO.
ConvocaiEARN Pangea.
Llengüesca, es.
ÀreesLlengua catalana i literatura catalana i Llengua castellana i literatura.
DescripcióProjecte que posa l’èmfasi en el foment de les habilitats de comprensió lectora i expressió escrita a través de la lectura col·lectiva i un enfocament multidisciplinari. Incorpora la cerca d’informació en xarxa i espais de cooperació virtual.
La seva guia didàctica és força interessant.

Informació addicional

Interessant entrevista a Edwin Gragert, director de la iEARN USA, sobre la col·laboració global entre centres(en anglès).