Enrera Mòdul 3
Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital---
Pràctica 

 
La llum

Ben segur que tots plegats estareu d'acord en què la llum és un factor decisiu en fotografia.
Hi ha diferents tipus d'il·luminació, bàsicament classificats en naturals i artificials.
La majoria de les nostres fotos dependran de la llum natural o de la llum "natural" que hi hagi en un interior.  El flaix incorporat a la càmera aportarà, sovint,  l'únic toc artificial.

Per la rellevància de la llum sembla necessari fer un seguit de comentaris tenint en compte les característiques de la majoria de les càmeres fotogràfiques digitals a l'abast de les nostres butxaques.
Diguem d'entrada que  aquest tipus  de càmeres digitals, com moltes de les càmeres compactes del mercat, mesuren la llum automàticament. El fet de no poder manipular els diafragmes i fixar la llum farà necessari  que ens moguem per l'espai per tal d'aconseguir el millor efecte de llum.

A l'exterior amb sol abundant
Si es pretén que els subjectes fotografiats surtin clars caldrà posar-se d'esquena al sol.
Els colors sortiran brillants per bé que les ombres restaran molt marcades.
De cara a la llum (sol),  la màquina mesurarà la llum directa del sol i els subjectes a fotografia apareixeran foscos.  El resultat obtingut s'anomenacontrallum.
Si ho fem voluntàriament, perfecte. En cas contrari  cal preveure que potser no sortirà el que es pretén.
En posició de contrallum s'obtenen fotografies d' efectes solars de valor estètic per bé que  només es veuran les siluetes de les figures.

A l'exterior en un dia sense sol

Els colors no sortiran tan brillants però a la imatge els subjectes sortiran més clars. Les ombres no seran tan marcades.
Per bé que no hi hagi un sol directe sempre hi haurà una zona més clara des d'on provindrà la llum i per tant caldrà respectar mínimament les mateixes normes que quan hi ha sol

A l'interior

Un interior pot estar il·luminat per llum artificial i per la llum de les finestres. Cal pensar que si fem la foto de cara a la finestra estarem en contrallum i per tant la màquina mesurarà la llum de la finestra.  Els nens o nenes restaran foscos. 
Cal tenir la prevenció de situar-se d'esquena a la finestra i o tancar les finestres del fons de la foto.

Manipular la llum a la càmera digital
Una de les opcions genèriques de les càmeres pel que fa a la llum és la mesura de la llum en un punt i disparar en un altre. És a dir, el disparador d'aquestes càmeres té dues posicions. Una primera en què la màquina fa la mesura de la llum i del focus i una segona en què dispara. Bé. Si  feu el primer pas en una zona més fosca i passeu a una més clara que estigui a una distància semblant aconseguireu augmentar l'exposició i que  una foto de contrallum sigui menys contrastada.  En altres paraules, haureu enganyat la màquina.
Una altra de les opcions que teniu és situar la posició del flaix de forma que es dispari sempre. Això suavitzarà els contrallums si l'objecte no és molt lluny. 
 

L'efecte dimoni
 

Les càmeres digitals comparteixen aquest problema.  Quan es fa un retrat frontal amb flaix els ulls surten amb un reflex vermell que es coneix com l'efecte dimoni. 
El programari que ofereix el fabricant explica com arreglar, a l'ordinador, aquest efecte. 
Per evitar-lo haureu de fer la foto lleugerament de costat de manera que els ulls no retornin a la càmera el reflexe que fan.
Sigui com sigui un dels punts febles de les càmeres digitals és el flaix. 
El millor consell és que feu poques fotos amb flaix, malgrat hi hagi poca llum.

     
.
El treball sobre les capes

Un dels avantatges fonamentals del treball en capes és el fet de poder modificar de forma independent cadascuna de les capes sense afectar les altres.
Quan treballeu, haureu de tenir cura d'estar sobre la capa correcta. La capa sobre la qual s'està  treballant s'anomena capa activa. La teniu assenyalada en blau a la finestra de Capes,canals i camins
Per activar una capa, només cal fer clic damunt una d'elles.

Un cop activada, podeu utilitzar les eines sobre la finestra amb l'arxiu, modificar les dimensions, organitzar-la, deformar-la, aplicar-li un filtre... És a dir, modificar-la com si d'una sola imatge es tractés.

Vegeu un exemple on aplicareu alguna d'aquestes possibilitats.
El treball consistirà a ubicar les imatges dels alumnes sobre les sis cares d'un cub.
Partireu de la figura base que representa el desenvolupament del cub.
Aquí teniu l'arxiu: cub06.jpg

Creeu un fitxer nou de mides 525 x 444 i de fons transparent:

Recupereu el fitxer cub06.jpg. Seleccioneu tot el contingut, copieu-lo i l'enganxeu-lo a l'arxiu nou que heu creat. Recordeu que, per consolidar la capa enganxada, de selecció flotant a capa, cal que creeu una capa nova un cop hagueu enganxat la selecció:


Un cop convertida en capa enganxada (podeu posar el nom que vulgueu), podreu seleccionar el blanc de les cares amb la vareta màgica i esborrar-ne el blanc amb la goma Observareu, més endavant, que, en aquest cas, donades les proporcions dels arxius que se us donarà, aquest pas no cal, ja que les imatges encaixen per si mateixes; però a la majora dels casos en què tracteu una imatge similar, sí seria el cas.
Ara la figura restarà preparada per rebre les imatges dels nens. El fet que les cares siguin transparents us permetrà posar la imatge dels nens darrere cada cara del cub.

Tot és a punt.
Cal que seleccioneu una de les imatges de les cares, seleccioneu el contingut,

copieu-lo (Control + C) i enganxeu-lo dins el cub. Per passar de selecció flotant a capa, afegiu Nova capa).

Aquí teniu les sis imatges de les cares:
Cara 1
Cara 2
Cara 3
Cara 4
Cara 5
Cara 6

És possible que en exemples d'altra mena la imatge de la capa nova sigui encara massa gran per situar-la en una proporció correcta dins una cara. 
Heu de modificar la dimensió de la imatge. S'aplicarà un percentatge de reducció. 

Podeu efectuar el procés de modificació de mida d'una capa per 3 procediments diferents. El més freqüent és Escala la capa del menú de Capa, que us porta a un nou quadre de diàleg:

Cal que no desactiveu la casella de la cadena si voleu mides proporcionals:

Cal repetir que aquest no és el cas, ja que les mides dels fitxers ja són adequades i no cal retocar-les.

Quan tingueu les imatges, podeu canviar l'ordre per posar el cub foradat al davant de tot, és a dir, dalt de tot.

Abans de fusionar les capes (Imatge / Fusiona les capes visibles) podeu fer canvis de darrera hora movent les cares d'una casella a l'altra per cercar la forma més equilibrada.