Enrera Mòdul 1
Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital---
Pràctica 

 
L'art, la poesia, la publicitat, el teorema de Pitàgores, la portada del dijous de la revista del cor i el dilluns al matí a qualsevol portada de diari esportiu fan servir la imatge. Fotografia, fotomuntatge, imatge tridimensional, creació multimèdia....  En tots aquests camps sempre existirà el factor de la creativitat i visió personal per desenvolupar una idea a transmetre. Aquest recurs aporta diferents solucions.

Evidentment, la inventiva també podrà jugar a favor de la plena intencionalitat, conscient o no:

Els principis comunicatius a través de la imatge superen en temps al llenguatge verbal. Van començar fa molt més i, per tant, depèn d'una sèrie de funcions cerebrals més desenvolupades, més assolides al pensament abstracte. Per arribar a equilibrar el desequilibri tan gran existent entre el desenvolupament en el temps entre els dos tipus de llenguatge ha calgut desenvolupar inconscientment normes i estudis, si bé fins a la data resulta difícil competir i contraposar una imatge i una paraula. Mentre les possibilitats d'expressió escrita tenen un nombre fix i limitat de signes (no de significats), les possibilitats visuals presenten una iconografia infinita de components.

L'establiment de relacions entre l'ús del llenguatge i l'ús icònic com a part de l'aprenentatge ha marcat bona part del segle XX en quant a estudis relacionats. Des de diferents territoris s'han aportat solucions i visions diferents. La semiologia, la semiòtica i altres disciplines propugnen diferents marcs teòrics, tant en l'aprenentatge visual com en el purament verbal, i intenten establir punts de contacte.

Si bé poden establir-se notables analogies i diferències, algunes de les qüestions que destaquen unànimement entre estudiosos del tema són les següents:

La potència del llenguatge verbal destaca en el seu poder evocatiu diferenciador en cada persona  i context, mentre que la potència visual generalment és tan universal com immediata.


Campanya publicitària de Benetton 1991

Les imatges, generalment, són millors per a fer-nos entendre en relacions estructurals, informacions de localitzacions o de caràcter reiteradament memorístic, així com detalls i aparences.

Els textos seran més implicatius que les imatges en conceptes abstractes i procediments explicatius.

El saber quan fer servir a les aules el text o la imatge no és una decisió fàcil. Segurament és la nostra experiència i sentit comú el que ens guiarà a través del procés de discerniment entre la imatge i el text, així com la facilitat d'accés a l'un o l'altre en la nostra fita educativa diària.

Desenvolupament de la pràctica

Cerques per Internet. Part 1

Posarem un exemple pràctic diferenciador (i a la vegada complementari) de tot el que s'està intentant transmetre.

Aneu pel navegador web fins a l'edu365 i seleccioneu l'escriptori, a la part superior central.

Trieu el Gran Diccionari de l'Enciclopèdia Catalana i cerqueu el mot "ornitorinc". Llegiu la informació associada.



Acte seguit, mireu aquesta imatge relativa al concepte buscat i treieu les conclusions que creieu oportunes entre les aportacions escrites i les visuals. 

Evidentment, també es podria posar un exemple del cas contari!

Cerques per Internet. Part 2

Possiblement, una de les biblioteques més grans en tots els aspectes és Internet. A dins es pot trobar exemples diversos de navegació i exposició d'imatges a través d'imatges, de textos i d'informacions híbrides.

Exemple d'informació textual
Exemple d'informació i text
Exemple d'informació audiovisual

Cerques per Internet. Part 3

Comencem per les eines senzilles de la vostra aplicació de dibuix per arribar a fer coses com les que aneu visitant per la xarxa.

Per no començar des de zero, baixeu-vos un dibuix inacabat. Navegueu fins a Les tres bessones, dirigiu-vos a l'apartat Qui vol jugar a, dins Pinta i retalla, i baixeu-vos el segon dibuix que s'ofereix (fent clic amb el botó dret damunt el dibuix i seleccionant Desa la imatge com a). Per passar del primer dibuix al segon, teniu una fletxa blava a la dreta.

Un cop tingueu el dibuix al vostre disc dur (album2.gif), obriu-lo des del GIMP.
Pinteu les parts blanques amb l'eina del pinzell. Hi ha tècniques molt més senzilles per efectuar aquesta tasca, però cal començar a poc a poc.
 

Abans de res, cal canviar les propietats del dibuix. Està en un format molt senzill (*.gif), de manera que tardi molt poc a baixar al vostre disc dur. Però a l'hora de treballar en pantalla amb ell, no us deixarà treballar amb prou colors. És per això que cal efectuar una petita operació des del menú Imatge:

Per treballar tan a gust possible com sigui possible, feu la imatge tan gran com sigui possible combinant les eines de navegació i zoom, per encaixar la porció d'imatge que cal treballar dins la totalitat de la part visible de l'àrea de treball.


I un cop a gust amb la visualització, feu clic damunt l'eina del pinzell a la finestra principal.

Per activar les possibilitats de fer el traç del pinzell més gran o petit, rodó o quadrat, heu de mirar la part inferior de la finestra principal, a sota d'on heu seleccionat el pinzell. 

Llavors, podreu veure les possibilitats que té l'eina del pinzell. Tot i la gran quantitat de combinacions possibles, normalment (i en especial en aquesta primera pràctica) només s'acostuma a fer servir les opcions de forma (pinzell) i mida. Però no us n'esteu d'anar practicant les altres possibilitats.

Per canviar la mida i la forma dels pinzells, podeu obrir el quadre de diàleg de Pinzell i triar:


Per triar el color més escaient per a la vostra primera obra d'art, podeu triar directament fent doble clic a l'eina de color.

Un cop oberta la nova finestra de configuració de color, des de la pestanya de GIMP, trieu el color, o bé moveu la gamma a la dreta i després la tria de color. Podeu tenir fins a 12 seleccions de colors ja fetes afegint amb la fletxa inferior la selecció actual:

Un cop triat el color, ja queda actualitzat al color de pintar de primer pla de la paleta de dibuix principal. Si, per exemple, trieu el verd,

més o menys obtindreu un resultat similar:

Ara caldrà imprimir el vostre primer treball. I, com a qualsevol document del Windows, aneu a Fitxer/Imprimeix i especifiqueu les característiques pròpies d'impressió.

- Recordeu que sempre podeu tornar enrere des de l'opció Edita/Desfés per refer l'últim pas efectuat.