![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Intranet: eina per a la comunicació | ||||||||||
|
||||||||||
La intranet com a eina d'aprenentatge | ||||||||||
La intranet del centre hauria de servir com punt de partida per a desenvolupar activitats d'ensenyament i aprenentatge, tant en l'assignatura de tecnologia com en la resta. |
||||||||||
El conjunt de la intranet hauria de disposar d'espais on l'alumnat pogués publicar continguts treballats i fins i tot pogués fer el mateix el disseny. | ||||||||||
La intranet com a eina integradora | ||||||||||
Tots els membres de la comunitat educativa que formen un centre docent haurien de poder tenir accés a la intranet del centre. | ||||||||||
No obstant això, el paper que té cada usuari o usuària de la intranet ha d'estar d'acord amb el seu perfil. No tindria cap sentit, o en limitaria molt les possibilitats, una intranet que fos incapaç de reconèixer els usuaris que hi accedeixen i que atorgués, per exemple, els mateixos privilegis al professorat i a l'alumnat. | ||||||||||
La intranet ecològica i estalviadora | ||||||||||
L’ús d’una intranet com la descrita pot comportar un important estalvi de paper i fotocòpies. Els típics comunicats que fins ara s’envien a la taquilla dels professors poden passar a enviar-se telemàticament per mitjà de la intranet. D’aquesta manera es contribueix a l’estalvi energètic i de paper i a la preservació del medi natural. Així mateix, la intranet pot substituir en molts casos l’ús del telèfon i del correu ordinari a l’hora d’enviar informació a les famílies. Com és obvi, però, caldria un acord previ amb aquestes. | ||||||||||
La intranet com a eina de gestió | ||||||||||
Certes gestions dins dels centres docents poden passar a realitzar-se a través de la intranet que esdevindria també una eina de gestió. Per exemple, la reserva d’espais i equipaments s’hauria de poder fer des de la intranet. També s’hi podrien comunicar avaries informàtiques i desperfectes en espais i equipaments, i facilitar eines a la persona responsable per fer-ne el seguiment. | ||||||||||
![]() |
||||||||||
Logotip Intraweb |
||||||||||
Dinamització i posada en marxa d'una intranet | ||||||||||
![]() |
Probablement, aquest apartat és dels més interessants i on cada centre ha d'acabar trobant la seva manera concreta per tal d'assolir els objectius proposats. No tot el que en un centre funciona és exportable a un altre. | |||||||||
De tota manera, val la pena llegir quatre recomanacions que la pràctica ha portat a considerar per endavant. | ||||||||||
Per un costat, sempre caldrà no trobar-se sols en la innovació i l'ús de noves eines que han d'afavorir tots els processos professionals presents en els centres. Sota aquesta perspectiva és bo saber que sempre es disposa d'un lloc web de suport, on professionals poden ajudar-nos a resoldre problemàtiques tant tècniques com de dinamització, si és el cas. | ||||||||||
Connecteu-vos al web de suport i feu-hi una bona ullada. | ||||||||||
Us proposem que us creeu un compte nou per tal d'accedir-hi com a usuaris registrats. | ||||||||||
A través del vincle: | ||||||||||
I seguint tots els passos que us apareixeran ho aconseguireu amb molta facilitat. A partir de llavors ja podreu accedir a informacions, documents i ajudes que poden anar-vos d'allò més bé. Alhora, podeu participar-hi com a membres actius si ho desitgeu. | ||||||||||
![]() |
||||||||||
Alta d'usuari/a |
||||||||||
També hi ha la possibilitat d'accedir als fòrums actius tant de consulta, com d'observador, com de participant. | ||||||||||
![]() |
||||||||||
Forum Intraweb |
||||||||||
Primer de tot, ser conscients que la implementació d'una intranet en un centre educatiu requereix la voluntat real de persones concretes que desitgin desenvolupar els continguts i els recursos que s'hi vulguin introduir. | ||||||||||
Ara bé, cal que no sigui una tendència individual, ni única del departament de tecnologia, ni perquè a un li agradin les eines informàtiques, sinó saber que hi ha necessitats de centre ara per ara no cobertes perquè, molt probablement, són noves. | ||||||||||
El millor que es pot fer és trobar complicitats entre la comunitat educativa per tal que l'ús de la intranet respongui a aquestes necessitats. Un equip de professionals, la complicitat de l'equip directiu, una comunitat d'estudiants motivats, un grup de pares engrescats, etc. és, possiblement, el millor element perquè aquesta innovació o qualsevol altra arribin a tenir èxit, responent a necessitats reals. | ||||||||||
A més a més, tot i que hi hagi una maqueta compartida d'intranets, mai hi ha un desplegament idèntic ni amb els mateixos continguts ni amb les mateixes sinèrgies. | ||||||||||
És obvi, potser per tant podria no dir-se, que l'ús d'una intranet representa uns canvis substancials, en un primer pas de comunicació. Comunicació tant a curt, mitjà o llarg termini. La facilitat per contactar amb els usuaris de la intranet a través del correu intern és evident, la posada en escena de les notícies d'interès comú en un mateix espai, els espais de debat telemàtic que es poden generar, així com les reserves d'aparells i aules via internet són possibilitats ja reals en molts centres que només precisen d'aquest tipus d'eina. | ||||||||||
És així com, alhora, se'ns generen molts beneficis de valor indirecte. L'estalvi de paper en les comunicacions escrites entre docents, l'estalvi d'energies per contactar amb les persones, els guanys en eficàcia i gestió del temps professional milloren la qualitat d'educació i la qualitat del temps obligat de treball dels propis professionals. | ||||||||||
Una intranet, també, és un mecanisme prou útil d'arxiu documental. Si se sap jerarquitzar els continguts que es volen proporcionar als usuaris, segons el seu perfil, podran tenir a disposició permanent els documents amb uns pocs clics. Ordres del dia, actes, documents de la comunitat, documents específics per cicles, nivells, departaments, etc., són més a l'abast que mai a través de la connexió via Internet sense necessitat d'anar a cercar aquelles persones que els custodiaven. | ||||||||||
Mai o quasi mai, res és el que sembla. L'ús de la pròpia intranet acostuma a afavorir els processos d'empatia entre els seus usuaris, aquest fet estimula la creació de materials i la capacitat per compartir tasques comunes. | ||||||||||
El mateix que pot passar entre docents pot passar entre docents i estudiants, o entre uns tipus d'usuaris i altres del mateix entorn. | ||||||||||
En definitiva, el que es pretén amb la introducció d'una intranet a un centre no és més que uns processos de millora de la qualitat on la intranet sigui una porta oberta a la comunitat i on la difusió i la generació de coneixement siguin fets ben palesos. | ||||||||||
I, evidentment, el que es pretén amb aquesta pràctica és donar a conèixer, una mica per damunt per a aquells que todavia no la coneixen, les possibilitats d'una intranet educativa, que és una molt bona eina al servei de les persones. | ||||||||||
Projecte Intraweb | ||||||||||
![]() |
|
|||||||||
Aquesta eina també ha de dotar el professorat de recursos per a l'ensenyament de les TIC, ajudant d'aquesta manera l'alumnat a assolir les competències bàsiques en aquest àmbit. | ||||||||||
Suport del projecte intraweb: http://phobos.xtec.cat/intraweb | ||||||||||
El projecte Intraweb no és més que l'intent de generar les sinergies necessàries perquè una intranet sigui possible, on l'equip i la comunitat educativa es sentin còmodes, útils i eficaços. | ||||||||||
La maqueta d'intranet | ||||||||||
![]() |
Amb l’objectiu de facilitar l’ús d’intranets en els centres educatius, s’ha creat una maqueta d’intranet. Aquesta maqueta es pot utilitzar com a punt de partida de la intranet dels centres. La maqueta d’intranet és molt flexible i permet ser configurada i adaptada a les necessitats particulars dels centres que la vulguin utilitzar. La proposta d’intranet que incorpora la maqueta no s’ha d’entendre com un programari rígid que no s’ha de manipular, sinó més aviat tot el contrari: una estructura modificable que té com a principal objectiu fer les coses una mica més fàcils. | |||||||||
Maqueta de demostració: http://phobos.xtec.cat/intraweb/demo | ||||||||||
![]() |
||||||||||
Maqueta de demostració |
||||||||||
Suport d'intranet | ||||||||||
![]() |
Com a part del projecte s'ha creat un portal web que serveix de punt de trobada de tothom que faci servir intranets en el seu centre. En aquest portal es dóna suport i informació referent a la maqueta, en particular, i a intranets en general. També serveix per fer suggeriments de millora de la maqueta, comentar possibles errors en el funcionament dels mòduls i facilitar les versions noves dels mòduls en el moment en que estiguin disponibles. | |||||||||
Una altra via de contacte amb el grup de treball d'intranets és el correu electrònic (intraweb@xtec.net), on es poden remetre dubtes i suggeriments relatius al projecte. | ||||||||||
Sistema de preguntes més freqüents: http://phobos.xtec.cat/intraweb/suport | ||||||||||
![]() |
||||||||||
Suport Intraweb |
||||||||||
Informació complementària | ||||||||||
Curso d'Intranet | ||||||||||
![]() |
L'objectiu d'aquest curs telemàtic no és la creació d'una intranet. Si esteu interessats a crear una intranet, disposeu del recurso següent al portal del Departament d'Educació: | |||||||||
|
||||||||||
![]() |
||||||||||