Guia
Mapa de les pràctiques
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
  Introducció
   

La finalitat d'aquest curs és proporcionar informació al professorat de tecnologia d'educació secundària d'ESO, sobre els recursos que ofereixen Internet i les TIC per donar suport a la tasca docent en aquesta àrea.

Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d'informació de tot tipus. N'hi ha de molt bo i que possibilita el treball a l'aula: per a tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, multimèdia, en diversos formats (HTML, FLASH, PDF...) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també elaborat per professorat amb experiència i excel·lència docents.

A través d'Internet és possible descarregar programes per utilitzar amb els alumnes, eines per crear materials o, senzillament, disposar d'informació per preparar classes, exercicis o proves escrites amb qualitat excel·lent.

Aquesta abundància demana saber trobar i seleccionar el material adient per a la programació d'aula. Internet és un mitjà que exigeix una cerca activa i una valoració crítica del que s'hi troba. Per això cal una mica de tècnica per utilitzar els cercadors, i organització per emmagatzemar sistemàticament la informació obtinguda i no perdre's en navegacions poc productives.

De bon començament hem d'agrair a tots els autors i les autores de material educatiu de tecnologia publicat de forma desinteressada a Internet la seva generositat i el treball ben fet: sense ells i elles, aquest curs no es podria fer realitat.

   
 
Objectius
   
 

Els objectius del curs són:

  • Donar a conèixer recursos TIC adients per a l'ensenyament de la Tecnologia
  • Donar pautes al professorat per a l'ús eficaç de les TIC en la seva activitat professional
  • Conèixer les possibilitats didàctiques dels diversos recursos, cercar-ne de nous i analitzar-ne la idoneïtat a l'aula
  • Promoure l'ús a l'aula de recursos TIC
  • Concretar alguns dels continguts apresos en l'elaboració d'un projecte curricular propi
   
  Estructura
   

El curs està estructurat en 6 mòduls i projecte final. La durada és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per a cada mòdul, i 9 hores per a la realització del projecte.

El disseny d'un curs com aquest planteja, sobre la seva estructura, el dilema següent:

  • Centrar-lo en els recursos i/o en les eines
  • Centrar-lo en els apartats dels currículums

Si l'opció escollida hagués estat la primera, hauríem elaborat mòduls que portarien títols com "Quaderns virtuals", "Full de càlcul", "WebQuest", "JClic"...; mòduls que probablement necessitarien d'un curs sencer i que, de fet, ja són objecte de l'oferta formativa del Departament d'Educació i Universitats. Malgrat presentar recursos creats amb aquests programes, el nostre propòsit és oferir un curs per a usuaris de recursos TIC, no per a creadors de recursos TIC.

Per les raons anterios, s'ha cregut més convenient posar l'èmfasi en els apartats sobre els currículums, i en cada mòdul examinar recursos diversos, sempre intentant que hi hagi algun nexe temàtic comú.

Seguint aquest plantejament, els mòduls són:

  • Mòdul 1: La tecnologia a la XTEC i l'edu365. Eines i programari lliure per al professorat
  • Mòdul 2: El procés tecnològic: eines i materials, disseny i construcció d'objectes.
  • Mòdul 3: L'ordinador, mitjà de comunicació. Circuits elèctrics. Consum responsable
  • Mòdul 4: Els transports. Les comunicacions. El projecte tècnic
  • Mòdul 5: L'habitatge. Electrònica, pneumàtica i robòtica
  • Mòdul 6: Sistema informàtic. Multimèdia. Publicació i difusió. Programació

Cada mòdul té 4 pràctiques i 4 exercicis que s'han de lliurar, en el termini convingut, al tutor o tutora.

   
  Format
   
 

Per seguir aquest curs podeu optar entre:

  • Anar consultant en línia els diferents mòduls.
  • Descarregar tot el curs en format HTML, clicant a la icona que hi ha a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-lo executant nomdelfitxer.exe. Després, podeu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense necessitat d'estar connectats a Internet, tot i que per les seves característiques es fa imprescindible estar-hi connectat i poder anar visualitzant les pràctiques completes de cada mòdul.
   
  Requeriments
   
  Per realitzar aquest curs es requereixen uns coneixements i destreses bàsiques en el domini de l'entorn Windows. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per internet, enviar correu electrònic... Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul de suport amb un recopilatori d'enllaços sobre temes vinculats a eines informàtiques bàsiques fent clic a la icona Mòdul de suport.
   
  Mapa de les pràctiques
   
  Heu d'accedir als continguts del curs mitjançant un recorregut seqüencial seguint l'ordre dels mòduls però, també és possible navegar per les pràctiques a partir del recurs utilitzat (XTEC, edu365, etc.) o d'altres (cicles, etapa, etc.) des del mapa de les pràctiques.
 
  Requeriments tècnics
   
  Els materials d'aquest curs poden ser visualitzats amb les versions actualitzades dels navegadors Internet Explorer i Firefox (eines accessibles des del DVD Materials de Formació 2007 i a l'aplicatiu CDweb).
 
Amunt
   
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones utilitzades són:
   
 
Continguts
Continguts. Documentació sobre el contingut que s'està tractant als mòduls i les pràctiques.
Pràctica
Pràctiques. Treball que l'alumnat ha de realitzar seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar al tutor del curs.
Programació
Programació de l'activitat. Proposta de programació didàctica de la pràctica per treballar amb els alumnes.
Informació complementària
Informació complementària. Informació complementària a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Atenció
Atenció. Aquesta icona indica suggeriments i comentaris complementaris a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Àudio
Audició. Activitats o materials d'àudio.
Imatges en moviment

Imatges en moviment. Aquesta icona ens indica que ens trobem davant d'una animació en format vídeo, pel·lícula Flash...

Exercici
Exercici. Aquesta icona ens indica que ens trobem davant d'un dels exercicis de final de mòdul.
   
  Els elements de navegació són:
   
 
Mòdul / Pràctica inactiu
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
Mòdul / Pràctica actiu
Ens indica la pràctica activa en la que estem treballant.
Guia
Permet l'accés a la guia del curs.
Mapa
Permet accedir al mapa del curs.
Exercici
Permet l'accés als exercici del mòdul.
Amunt
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Mòdul complementari
Permet accedir al mòdul complementari.
 
  Tutoria
   
  A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui mitjançant l'aplicatiu Educampus Formació. Per aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant en base als exercicis.
   
  LLiurament d'exercicis
   
 

En la data prevista, caldrà enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul. El lliurament dels exercicis per part de l'alumnat es farà de la forma següent:

  • Els fitxers corresponents als exercicis de cada mòdul s'enviaran comprimits dins un únic fitxer en format ZIP, perquè ocupin el mínim espai possible i utilitzant el programa 7-zip
  • El nom del fitxer de cada exercici es codificarà amb tres caràcters segons el patró següent: el primer caracter serà la lletra E (d'exercici), a continuació vindrà el dígit del mòdul al qual correspongui l'exercici, i finalment el número de l'exercici. És a dir si s'envia l'exercici 1 del mòdul 2, serà E21 i l'extensió corresponent al tipus d'arxiu.
  • Tots els fitxers d'un mateix mòdul s'inclouran dins un fitxer comprimit que tindrà vuit caràcters segons el patró següent: els sis primers correspondran als sis primers caràcters de l'identificador de correu de l'alumne/a, seguit de la lletra m (de mòdul) i finalment vindrà el dígit del mòdul al qual correspongui l'exercici. És a dir, si la Sra. Maria Frigola, que té l'identificador mfrigola@..., envia els exercicis del mòdul 2, ho ha de fer així: mfrigom2.zip
  • Lliureu el fitxer comprimit adjuntant-lo a un missatge adreçat al tutor o a la tutora del vostre curs
  • En cada exercici trobareu especificat el nom que ha de tenir el fitxer de cada exercici. És important que respecteu aquesta manera d'anomenar els fitxers.
  • Per a realitzar l'enviament s'utilitzarà l'aplicatiu Educampus Formació.
   
  Projecte
   
 

El projecte de treball és l'element amb el qual es conclou el curs. Té la finalitat que l'alumne/a apliqui els coneixements apresos als mòduls de forma autònoma. És indispensable per a superar el curs.

El projecte consistirà a fer la programació d'unes 10 sessions d'una hora de classe cadascuna, que es duran a terme a l'aula d'informàtica, i que tindran a veure amb el currículum de tecnologia d'ESO.

Aquestes 10 sessions a l'aula d'informàtica hauran de tenir una certa unitat temàtica, però no hauran de ser necessàriament consecutives. Per exemple, es poden programar com a activitats complementàries dins el context general de les activitats trimestrals o anuals d'un curs de tecnologia per a ESO.. També es podran programar 10 sessions esteses al llarg de tot un cicle o etapa amb la justificació corresponent i d'acord amb el tutor/a.

Només caldrà fer la programació de les activitats o classes fetes a l'aula d'informàtica, és a dir, si les 10 sessions s'alternen amb altres classes o activitats fora de l'aula d'informàtica, no caldrà fer la programació d'aquestes últimes, encara que s'hi pot afegir alguna referència per fer-se una idea global de la proposta.

La programació es podrà lliurar en qualsevol format informàtic (document de text en format OpenOffice Writer, PDF..., conjunt de documents HTML, presentació en OpenOffice Impress, pel·lícula de Flash...).

Seguint el calendari previst del curs, els participants enviaran la seva proposta de projecte al tutor/a. Un cop acceptada la proposta de projecte per part del tutor/a, es podrà començar a desenvolupar el projecte.

   
  Calendari
   
  Vegeu el calendari del curs.
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i la tecnologia a secundària