Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Exercici
   
  Corrent i circuits elèctrics
Una activitat a l'educampus
   

Els objectius d'aquesta pràctica són presentar recursos sobre circuits elèctrics que es troben a Internet i preparar una activitat a l'educampus.

L'educampus és una plataforma de comunicació en línia desenvolupada per la Unitat de Projectes TIC per a l'Educació del Departament d'Educació que facilita diverses situacions d'aprenentatge i treball col·laboratiu a distància. Permet formar grups virtuals d'alumnes d'un mateix o diversos grups-classe, d'un o més centres de Catalunya i d'arreu del món. Per accedir-hi cal identificar-se com a usuari xtec, edu365 o com a professor/a o alumne/a convidadats.

L'adreça de l'educampus és:

En aquesta pràctica preparareu una activitat en aquest entorn sobre corrent i circuits elèctrics. Els materials que es proposen formen part dels recursos següents:

  • Instal·lacions elèctriques
    Unitat didàctica amb continguts de ciències de la naturalesa i de tecnologia per a ESO del professor Juan Millán Esteller.
    S'hi pot accedir des de:
    XTEC | Escola oberta | Internet a l'aula | Unitats didàctiques | Tecnologia | Instal·lacions elèctriques
    També hi podeu accedir des de:
    edu365 | Alumnes-ESO | Tecnologia | Miniunitats didàctiques
    La seva adreça és:
    http://www.xtec.cat/aulanet/ud/tecno/ielectriques/index.htm
  • Què es necessita per muntar un circuit elèctric?
    Miniunitat didàctica (MUD) per a ESO amb güió de Joan Fonollosa, Jaume Dellunde i Ricard Marsal. La MUD, molt senzilla, permet treballar de forma interactiva la simbologia dels dispositius elèctrics.
    Si pot accedir seguint la ruta:
    edu365 | Alumnes-ESO | Tecnologia | Instal·lacions elèctriques
    http://www.edu365.cat/eso/muds/tecnologia/circuits/index.htm
   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

1) Accés a l'entorn de l'educampus

   
  Hi podeu accedir des del portal edu365:
 
http://www.edu365.cat
   
 

 
Accés a educampus des del portal edu365.cat
   
  L'aplicació us demana l'identificador i contrasenya de la XTEC. Un cop identificats, accedireu directament a l'entorn educampus:
   
 
 
L'entorn educampus
   
   
Pràctica

2) Gestió d'activitats

   
  Per crear activitats, educampus ofereix un gestor al qual s'hi pot accedir amb un clic sobre la pestanya Gestió d'activitats:
   
 
 
Imatge del gestor d'activitats
   
 

Com s'observa a la imatge, el gestor permet crear i eliminar activitats, bloquejar i desbloquejar-les.

Ara es tracta de crear una nova activitat sobre corrent i circuits elèctrics. Feu un clic sobre l'opció Nova activitat. S'obrirà una finestra amb una sèria de camps per definir l'activitat:

   
 
   
 

Ompliu els camps Títol, Descripció i, si és necessari, el d'Observacions.

A Destinataris, seleccioneu l'opció Alumnes.

A Nivell educatiu, observeu les opcions que ofereix el desplegable. En aquest cas, l'activitat pot servir per introduir els circuits elèctrics a ESO, de manera que s'indica escrivint en el camp de resposta oberta.

A Tema també podeu seleccionar una opció del desplegable o bé utilitzar el camp de resposta oberta.

A Centre, seleccioneu el vostre centre.

A l'apartat Dates, disposeu de d'un calendari per triar la data d'inici i de finalització de l'activitat. Feu que aquest interval sigui prou ampli per poder accedir a l'activitat durant, al menys, tot el temps que resta d'aquest curs telemàtic.

A l'apartat Elements, seleccioneu-los tots. El funcionament d'aquests elements o utilitats és similar al que ja coneixeu de l'entorn FORMTIC en el qual esteu seguint aquest curs.

Un cop completada la descripció, feu un clic a Finalitza. Quan es tanqui la finestra, podreu veure que ja teniu creada l'activitat. Veureu que en sou el professor/a i si feu un clic al nom de l'activitat, entrareu a l'aula virtual amb tots els seus elements:

   
 
   
  De moment, només teniu accés a l'activitat vosaltres mateixos. El que cal fer tot seguit és donar d'alta els i les alumnes que han de fer l'activitat.
   
   
Pràctica
3) Gestió d'usuaris
   
 

L'entorn educampus dóna dues opcions per gestionar els usuaris d'una activitat: donar d'alta els alumnes un a un o bé formar, prèviament, un grup virtual. En tots dos casos, l'alumnat ha de disposar del seu identificador edu365.

Si algun alumne o alumna no té identifiacador edu365, teniu l'opció de convidar-lo i es podrà incorporar a l'activitat amb les mateixes prestacions que la resta de companys.

En aquesta pràctica no creareu cap grup virtual, si no que únicament donareu d'alta alguns alumnes del vostre centre.

Entreu a l'activitat i feu un clic a l'element Alumnes i trieu l'opció Nou alumne/a.

   
 
 
Assignació d'alumnes a una activitat
   
 

Seleccioneu el vostre centre i feu un clic a cerca. Així trobareu tots els alumnes del vostre centre que tenen identificador edu365. Podeu afinar més la cerca seleccionant el nivell i el grup.

Entre els alumnes disponibles, seleccioneu els que us interesssin, per exemple els d'algun grup en el qual feu classe, i quan ja vegeu els seus noms al quadre d'alumnes seleccionats, feu un clic a Afegeix els alumnes seleccionats per acabar.

Ara, dins l'aula virtual de l'activitat, a l'apartat Alumnes, veureu la relació d'alumnes seleccionats.

Si us interessés convidar algun alumne/a o algun professor/a, ho podríeu fer des de l'apartat Administració.

Si us interessés preparar algun grup virtual, ho podríeu fer accedint a l'opció Gestió d'usuaris des de la pàgina principal d'educampus.

   
   
Pràctica
4) Preparació dels materials
   
 

Dins de l'aula virtual, seleccioneu l'element Materials.

En aquest apartat hi trobareu un accés al Guió i un petit editor per elaborar els enunciats dels exercicis que volgueu proposar a l'activitat.

   
 
   
 

Passeu el cursor sobre les icones de l'editor per coneixer-ne la funció.

En primer lloc, creareu un nou material per a un exercici sobre el funcionament i els elements d'un circuit elèctric. Proposareu unes activitats d'aprenentatge i d'avaluació de la unitat didàctica Instal·lacions elèctriques, en concret, les següents:

  • El circuit elèctric: concepte de circuit elèctric, circuit obert i circuit tancat
    http://www.xtec.cat/aulanet/ud/tecno/ielectriques/a1/a11.htm
  • El circuit elèctric: les piles i les bateries
    http://www.xtec.cat/aulanet/ud/tecno/ielectriques/a1/a12.htm
  • El circuit elèctric: l'interruptor
    http://www.xtec.cat/aulanet/ud/tecno/ielectriques/a1/a14.htm
  • El circuit elèctric: connexió de bombetes
    http://www.xtec.cat/aulanet/ud/tecno/ielectriques/a1/a17.htm
  • Activitats d'avaluació: el circuit elèctric
    http://www.xtec.cat/aulanet/ud/tecno/ielectriques/a1/av11.htm
  • Activitats d'avaluació: l'interrruptor
    http://www.xtec.cat/aulanet/ud/tecno/ielectriques/a1/av12.htm
  • Activitats d'avaluació: connexió de bombetes en sèrie i en paral·lel
    http://www.xtec.cat/aulanet/ud/tecno/ielectriques/a1/av13.htm
  • Activitats d'avaluació: les bateries
    http://www.xtec.cat/aulanet/ud/tecno/ielectriques/a1/av14.htm
   
 

Feu un clic sobre la icona Nou per crear el nou material completeu els camps com s'indica a continuació:

  • A Nom, escriviu: Circuits elèctrics
  • La Data de creació apareix de forma automàtica
  • A Enunciat 1, escriviu: Què és un circuit elèctric? Com funciona? Quins elements es necessiten perquè funcioni? Ves a la pàgina de l'enllaç següent i fes les activitats d'aprenentatge 1, 2, 4 i 7.
  • Observeu les opcions del desplegable Tipus material. Es pot fer una crida a un fitxer, a una pàgina d'Internet, a una activitat JClic o a un quadern virtual. En aquest cas, seleccioneu l'opció enllaç.
  • A enllaç copieu l'adreça de la unitat didàctica: http://www.xtec.cat/aulanet/ud/tecno/ielectriques/index.htm
  • Pel que fa a Visualització, es pot triar entre tres opcions: contingut de l'enllaç, ruta de l'arxiu i nova finestra. Tieu l'opció nova finestra, així l'enllaç s'obrirà en una finestra nova.
  • A Enunciat 2, copieu el text següent: Quan acabis, comprova si ho has entès tot fent les activitats d'avaluació 1, 2, 3 i 4 de la mateixa pàgina.
  • A Ubicació, selecccioneu l'opció Crea un nou grup de material. Com a nom del grup, escriviu Circuits. A descripció, Conceptes bàsics sobre circuits elèctrics.
   
  El resultat ha de ser com es veu a la imatge:
   
 
   
  Quan acabeu, feu un clic sobre la icona Desar per desar el material nou.
   
 

Observeu com el nou material apareix incorporat en el guió.

Per completar l'activitat, podreu seguir afegint materials al grup circuits i també crear nous grups de materials.

   
   
Pràctica
5) Més materials
   
 

Ara es tracta de completar l'activitat amb noves propostes de materials.

En primer lloc afegireu un material nou al grup Circuits. Es tracta d'un exercici que us permetrà avaluar la feina dels alumnes.

    • Poseu-li com a nom Exercici 1
    • L'enunciat 1 serà el text següent: En aquest exercici has de fer tres captures de pantalla de les activitats anteriors que mostrin:
      - Un circuit tancat amb una connexió de bombetes en sèrie una de les quals estigui fosa.
      - Un circuit tancat amb una connexió de bombetes en paral·lel una de les quals estigui fosa.
    • El material serà un enllaç que s'obrirà en una finestra nova:
      http://www.xtec.cat/aulanet/ud/tecno/ielectriques/a1/a10.htm
    • A l'enunciat 2 escriureu: Enganxa les imatges en un document i envia'l al professor/a a través de la tutoria.
    • El nou material estarà ubicat en el grup Circuits.

    Quan acabeu, deseu i observeu que el nou material ja apareix en el guió.

En segon lloc afegireu dos materials a un nou grup. El nom del grup serà Simbologia.

  • En el primer material, Simbologia dels dispositius, proposareu una visita a una MUD de l'edu365 per treballar la simbologia dels dispositius elèctrics principals. La MUD es titula Què es necessita per muntar un circuit elèctric i té l'adreça següent:
    http://www.edu365.cat/eso/muds/tecnologia/circuits/index.htm
    Els alumnes han de visitar l'apartat informatiu i fer l'avalua't i el practica.
  • En el segon material, Exercici 2, proposareu que els alumnes visiten el glossari de la MUD i construeixin un document amb una taula que relacioni cada dispositiu amb el seu nom i el seu símbol. El document s'haurà d'enviar al professor a través de la tutoria. Si ho preferiu, podeu preparar vosaltres un fitxer que contingui aquesta taula amb espais en blanc perquè els alumnes els completin amb noms o imatges capturades del glossari. Si ho feu així, podreu cridar el fitxer a tipus de material.
   
 

Podeu afegir altres materials, per exemple, per comprovar la Llei d'Ohm a través d'un applet, com el que trobareu a la pàgina de la baldufa:
http://baldufa.upc.es
Podeu accedir a aquest applet seguint la ruta següent:
la baldufa | fislets | Electromagnetisme - Llei d'Ohm
o directament, des de l'adreça:
http://baldufa.upc.es/baldufa/fislets/h0fj006/h0fj006.htm

També podeu proposar la resolució de problemes com els de la col·lecció Resistències i circuits bàsics a la qual hi podeu accedir des de:
edu365 | Alumnes - ESO | Tecnologia | Exercicis i problemes
o directament a l'adreça:
http://www.edu365.cat/eso/muds/tecnologia/problemes/circuits21/resistencies.htm

A l'hora de completar els materials, tingueu en compte que aquesta pràctica és una part dels exercicis 3 i 4 del mòdul.

   
   
  Programació de l'activitat
   
Programació Aquesta activitat d'educampus està pensada per treballar individualment i a distància. Es pot utiltzar també per familiaritzar l'alumnat amb aquest entorns. La situació més adient és que l'alumnat estigui donat d'alta com a usuari/a de l'edu365; si no és així, hauran de participar com a alumnes convidats. Cal tenir en compte, però, que al menys un dels alumnes ha de ser usuari edu365.
  • Requeriments de maquinari i de programari
    Es necessita un ordinador per cada alumne/a, amb connexió a Internet i un navegador, un programa de dibuix i un editor de textos instal·lats.
  • Metodologia
    Si els alumnes no estan familiaritzats amb l'educampus, caldrà dedicar alguna sessió a aquest aprenentatge, a explicar l'accés als materials i a l'agenda, la comunicació a través de la tutoria i els fòrums i la utilització de l'espai comú per a l'intervanvi de materials.
  • Material per a l'alumnat
    No en necessiten.
  • Temporització
    S'ha de comptar el temps necessari per fer l'aprenentatge sobre el funcionament i les possiblitats de l'educampus. Quan els alumnes hi estiguin familiaritzats, el temps variarà significativament. També cal tenir en compte que es pot utilitzar l'activitat per familiartizar l'alumnat amb l'ús d'un progama de dibuix i de l'editor de textos. Si l'alumnat es hàbil en tots aquests aspectes, la recomanació és que cada grup de material es plantegi per a una sessió d'una hora.
   
   
  Informació complementària
   
Informació complementària Altres enllaços amb recursos relatius a corrent i circuits elèctrics
   
 
  • Títol: Resistències i circuits bàsics (exercicis i problemes de tecnologia d'ESO)
    Autor: Jordi Regalés i Jaume Riera
    Idioma: català
    Adreça web:

 http://www.edu365.cat/eso/muds/tecnologia/problemes/circuits21/resistencies.htm

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i... nom del curs a secundària