![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fractals | |||||||||||||||||||||
A Fractals Unit for Elementary and Middle School Students. Unitat didàctica sobre fractals per a estudiants de primària i secundària |
|||||||||||||||||||||
A Internet hi ha molta informació sobre fractals i eines per obtenir-ne representacions, en català i altres idiomes. Però en la nostra llengua es fa difícil trobar alguna web directament utilitzable a l'aula amb alumnes d'ESO. Per això, en aquesta pràctica hem decidit treballar amb els continguts d'una web en anglès, didàcticament bona i de bon entendre malgrat l'idioma. Veureu com la introducció dels fractals motiva el treball amb perímetres, àrees, fraccions i potències d'una manera ben poc convencional i també convida a introduir qüestions d'història de les matemàtiques, sobre la investigació matemàtica i la utilitat pràctica de les matemàtiques. Aquesta mateixa web pot servir d'introducció als fractals per a alumnes de batxillerat interessats a fer un treball de recerca sobre aquest tema. |
|||||||||||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||||||||||||||
![]() |
La web que analitzareu es troba a l'adreça http://math.rice.edu/~lanius/frac/. L'autora és Cynthia Lanius. En aquesta pràctica, estudiareu el contingut de la web i veureu la manera d'aprofitar aquest material per programar unes classes d'ESO. Les lliçons que es presenten en aquesta pràctica s'han traduït més o menys literalment. Si voleu, podeu utilitzar eines de traducció en línia, com per exemple l'Altavista, per acabar de traduir les lliçons o paràgrafs de la web que més us agradin. De fet, això serà el que haureu de fer si trieu l'exercici 4 d'aquest mòdul. |
||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
0) Els continguts de la web | |||||||||||||||||||||
A la mateixa pàgina d'entrada trobareu, sota la portada, la introducció de la unitat didàctica i, a la columna de l'esquerra, amb el fons de color groc, podeu veure el menú de continguts que serveix també de mapa de la web. A la imatge següent teniu una traducció d'aquest menú. |
|||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||
Taula de continguts |
|||||||||||||||||||||
1) Notes del mestre/a | |||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||
Aquesta és la pàgina d'orientacions per al professorat: http://math.rice.edu/~lanius/frac/Tch_Notes/ A continuació, trobareu la traducció completa: | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Nota: el llibre Principios i Estándares para la educació matemàtica ha estat traduït al castellà de l'original anglès, per la societat de professors de matemàtiques Thales d'Andalusia i va acompanyat d'un CD-ROM amb els applets interactius. | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Nota: podeu fer la versió imprimible per a classe, en català, amb la traducció de totes o algunes de les pàgines de la Cyntia en documents de text amb imatges i referències d'Internet per consultar. | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
2) Per què els fractals? | |||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||
Aquesta és la primera lliçó sobre fractals: http://math.rice.edu/~lanius/fractals/WHY/, i us fem una traducció resumida a continuació: | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Trobareu, també en aquesta pàgina, un seguit d'enllaços interessants per ampliar cada un dels motius per estudiar fractals, en anglès. Els alumnes han d'investigar seguint els enllaços per respondre aquestes preguntes: | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Donat el seu caràcter, aquesta lliçó es podria treballar interdisciplinàriament amb l'àrea de llengua anglesa, o bé podríeu fer una recerca per Internet intentant trobar informació equivalent en català. Per exemple, els elements d'Euclides estan traduïts al català a Internet. Per aprofitar millor la classe, seria convenient fer la recerca pel vostre compte i presentar als alumnes les adreces que voleu que consultin. Algunes d'aquestes adreces catalanes les trobareu referenciades al final d'aquesta pràctica. |
|||||||||||||||||||||
Cynthia Lanius proposa que els alumnes redactin les respostes en un processador de textos i les enviïn per correu electrònic. | |||||||||||||||||||||
3) Activitats sobre el floc de neu de Koch | |||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||
Iteracions per generar el floc de neu de Koch |
|||||||||||||||||||||
En aquest apartat de la pràctica, teniu la traducció de les pàgines de Cyntia Lanius sobre el floc de neu de Koch. Són instruccions adreçades als alumnes per dirigir el seu treball a l'aula. Podeu copiar-les i enganxar-les editant-les convenientment en un processador de textos, imprimir-les i fer fotocòpies per fer aquestes activitats amb els vostres alumnes. | |||||||||||||||||||||
3.1) Dibuixar el floc de neu en paper engraellat
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Suggeriment: porteu el paper fotocopiat a classe. Estalviareu temps i tinta. Utilitzeu paper DIN A3 per poder començar amb un gran triangle de 27 unitats de graella per costat. |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Suggeriment: no us n'esteu pas de provocar la discussió a classe sobre qualsevol concepte que aquesta activitat suggereixi. No doneu res fet ni res suposat. Deixeu que els alumnes conjecturin, discuteixin i busquin les seves respostes. |
|||||||||||||||||||||
3.2) Utilitzar un applet Java per veure el dibuix del floc de neu | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Els alumnes poden veure les successives iteracions i comparar amb els seus dibuixos. El funcionament de l'applet és ben senzill i no necessita explicació. Aquí teniu una imatge i l'adreça web. |
|||||||||||||||||||||
Feu clic a la imatge per veure el funcionament de l'applet |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
3.3) Un fenomen fascinant: perímetre infinit | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
3.4) I què passa amb l'àrea? | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Nota: en aquest punt podeu demanar als alumnes que facin servir un full de càlcul per calcular unes quantes iteracions més i observar què passa amb l'àrea total. És convenient no escriure en el document per als alumnes les indicacions anteriors, ja que seria desitjable que els alumnes descobrissin per ells mateixos les pautes de variació amb la mínima ajuda ajuda per part del professor/a. |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Nota: no desaprofiteu l'ocasió de provocar als vostres alumnes la descoberta de pautes i construcció de conceptes nous per ells mateixos. |
|||||||||||||||||||||
Programació de l'activitat | |||||||||||||||||||||
![]() |
. Requeriments de maquinari i de programari: . Metodologia: . Material per a l'alumnat: . Avaluació: . Temporització |
||||||||||||||||||||
![]() |
Cada lliçó d'aquesta unitat didàctica es pot treballar de manera independent, de forma que podeu escollir només algunes lliçons per treballar a l'aula i reservar la resta d'activitats per a l'atenció a la diversitat. En aquesta pràctica heu trobat dues lliçons traduïdes: la de Perquè els fractals? i la del Floc de neu de Koch. Però falta elaborar el material de classe per imprimir i portar a l'aula. També s'ha de traduir i elaborar el material de classe de les altres lliçons que podríeu agrupar de la manera següent: L'anti floc de neu, El triangle de Sierpinski, El drac de Parc Juràsic i les Propietats dels fractals. |
||||||||||||||||||||
Informació complementària | |||||||||||||||||||||
![]() |
Aquí teniu un recull d'adreces sobre fractals que poden ser d'utilitat per fer un treball de recerca a batxillerat. Només es relacionen aquelles adreces en idioma català o castellà: | ||||||||||||||||||||
Títol: Área
fractal |
|||||||||||||||||||||
Títol: Fractales.org |
|||||||||||||||||||||
Titol: Objetos fractales |
|||||||||||||||||||||
Miniaplicacions de tot tipus per generar fractals de diverses menes: | |||||||||||||||||||||
Generador d'arbres fractals a la web de Jaume Bartrolí: http://www.xtec.cat/~jbartrol/fractals/ptgen.html |
|||||||||||||||||||||
El joc de la vida i altres fractals en applets
a la web de virtual
manipulatives Conway game of life - Pascals triangle - Koch and Sierpinski - Mandelbrot and Julia Sets - i altres fractals generats interactivament. |
|||||||||||||||||||||
Iteracions: atractors fractals en un projecte de JR Arduny, fet amb la calculadora Wiris. | |||||||||||||||||||||
El joc del caos i el triangle de Sierpinski de Teresa Cortada, projecte fet amb la calculadora Wiris. | |||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||