![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Problemes algèbrics | |
Resolució de problemes algèbrics amb la calculadora Wiris | |
L'objectiu d'aquesta pràctica és emprar una activitat didàctica per ajudar l'alumnat de primer cicle d'ESO que té problemes en la comprensió d'enunciats matemàtics i la seva traducció a llenguatge algebraic. Si visitem el racó de la Wiris i la mostra de treballs fets el
curs 2003-2004, a l'apartat d'equacions
i inequacions, en trobem un fet per Rafel Vàzquez Torres de
l'IES de Camarles (Baix Ebre). L'activitat està formada per un conjunt de problemes que incorporen pantalles actives de la Wiris, en elles els alumnes han de saber plantejar equacions per a la resolució dels problemes i ens explica com la calculadora s'encarrega de fer la resolució d'equacions senzilles, amb parèntesis i amb fraccions. La resolució d'equacions senzilles de primer grau lligades a problemes concrets apareix al currículum de 2n d'ESO; per tant, aquesta pràctica és adient per al professorat de 1r cicle d'ESO. |
|
Desenvolupament de la pràctica | |
![]() |
1. Escolliu el tipus de problemes que es vol practicar |
Accediu a l'adreça http://www.xtec.cat/formaciotic/recursos/wiris/d112/vazquez/index.htm A la imatge següent podeu veure com s'escull un dels tres tipus de problemes que es poden resoldre: |
|
![]() |
|
Tria un dels tres tipus de problemes |
|
En escollir qualsevol dels 3 enllaços anteriors, us apareixen una col·lecció de 10 problemes amb les característiques concretes: equacions senzilles, equacions amb parèntesis i equacions amb fraccions. | |
![]() |
2. L'entorn de resolució dels problemes |
Si feu clic a un dels tres enllaços, us apareix una pantalla com la següent: | |
![]() |
|
Primer problema d'equacions amb parèntesis
|
|
La pantalla és prou clara i totes tenen la mateixa estructura: |
|
|
|
![]() |
3. Resolució d'algun problema d'equacions amb parèntesis |
Escolliu el primer problema del bloc de problemes d'equacions amb parèntesis: | |
![]() |
|
Ompliu les caselles per plantejar l'enunciat de l'equació que cal resoldre. Us proposem d'equivocar-vos expressament, com quan els vostres alumnes llegeixen massa ràpid un enunciat. Executeu el càlcul: | |
![]() |
|
Plantejament equivocat
|
|
En aquest cas, el plantejament no és correcte i, en
executar amb la fletxa ![]() |
|
![]() |
|
Repassa l'equació |
|
Torneu a plantejar l'equació, ara sense equivocar-vos: | |
![]() |
|
Plantejament correcte
|
|
Si executeu de nou amb ![]() |
|
![]() |
|
Correcte
|
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
|
![]() |
Després de provar l'activitat i de veure la seva possible aplicació a l'aula, cal remarcar alguns aspectes:
|
![]() |
|