Com a totes les eines, l’eficàcia d’aquest mitjà dependrà de la manera
en que es faci servir. Hem de ser conscients que el principal objectiu
és fer les coses d’una altra manera, més significatives per a l’alumne.
Fer el mateix amb eines diferents no aconseguirem la millora del
sistema educatiu.
L’eina, va adreçada als mestres i als alumnes. Els primers com un
recurs que obre les portes al món, des d’on es poden mostrar imatges,
vídeos, animacions, navegar per internet, llegir diaris, ... i pels
segons com a mitjà d’exposició i creació dels seus treballs.
Els objectius metodològics d’aquest bloc són:
Adonar-se del potencial d’aquest recurs
Assimilar el canvi educatiu que en si mateix comporta la utilització d’aquests recursos
Entendre la relació ensenyament-aprenentatge amb l’ús d’aquestes eines.
Els objectius curriculars d’aquest bloc són:
L’adquisió de coneixements teòrics, de procediments i de valors que ajudin a la construcció del coneixement individuals.
Adquirir estratègies i habilitats que facilitin el procés d’aprendre.
Aprendre a sintetitzar la informació, a analitzar-la, a transformar-la per tal de desenvolupar la intel·ligència.
No volem mostrar única i exclusivament models de treball
descontextualitzats. Pretenem utilitzar aquest recurs com a complement
d’una nova metodologia de treball basada en l’ensenyament -
aprenentatge on l’alumne és el màxim protagonista. Tot el que aquí
intentarem mostrar, estarà enfocat des d’aquesta perspectiva.
La pissarra com a suport del mestre en les explicacions més significatives i el treball de la diversitat.
La pissarra per l’ús dels alumnes com a mitjà de presentació dels seus treballs o d’aportacions que vulguin fer.
Les pràctiques d’aquest mòdul consistiran en propostes de models,
de les moltes possibles que té la pissarra digital. En cada una
exposarem la situació, la seva organització i ens centrarem en l’ús de
la pissarra digital.
Com a mitjà d’expliació de les màquines simples
Com a treball de la diversitat, on
cada grup d’alumnes d’un determinat país (entre ell el nostre) exposen
com és, com es viu i quins són els principals monuments del seu país o
ciutat.
Per elaborar mapes conceptuals entre tot el grup classe
Una videocanferència entre dos grups separats per debatre un tema concret.
Per treballar de manera colectiva una notícia del diari.
Per observar un procés amb la connexió d’una lupa binocular.
Per l’exposició d’un treball cooperatiu elaborat en un procés d’estudi per part dels alumnes.
En la correcció col·lectiva d’un dictat
En aquest mòdul treballareu:
La pissarra digital i el treball de la diversitat
La pissarra digital per treballar una notícia
La pissarra digital per treballar l’exposició d’un tema per part del mestre
La pissarra digital per treballar els enigmes