Enrera
Curs de full càlcul avançat
  Pràctica

Solucions
Solucions de les prąctiques
  Pràctica optativa 7
Exercicis

Introducció

En aquesta pràctica, coneixereu un nou tipus de gràfic: els gràfics de línies. S'utilitzen, principalment, per representar gràficament l'evolució d'uns valors al llarg del temps (sèries temporals):

• Gràfics de línies (sèries temporals).

A la figura següent podeu veure el resultat final de la pràctica:

Aquest gràfic representa l'evolució de les mitjanes de les notes finals dels alumnes d'un centre escolar que han acabat el batxillerat, classificats segons les modalitats triades.

Pràctica

Elaboració de la taula

• Seleccioneu un nou full del llibre MODUL3. Anomeneu-lo Expedient.
  • Modifiqueu les mides de les columnes i de la fila 1 seguint la pauta de la figura.
  • Entreu a B3 el títol "Mitjanes de batxillerat". Ha de quedar en negreta i amb el tipus de lletra Arial 18.
  • Seleccioneu el rang B1:G1 i accediu a Format | Fusiona cel·les. Accediu a Format | Alineament i trieu Centre en els apartats Horitzontal i Vertical. Premeu D'acord.
  • Entreu els rètols i les dades del rang B2:G4. Fixeu-vos que els rètols van en negreta i en l'alineació de les dades.
  • Seleccioneu B3:B4 i poseu les vores que es veuen. Feu el mateix amb C2:G4.
  • Apliqueu color al fons del rang A1:H17.
  • Deseu el llibre.

Gràfic de línies

• Seleccioneu el rang B2:G4.
  • Activeu el menú Insereix | Diagrama, o bé cliqueu sobre el botó d'assistent dels gràfics que trobareu a la barra d'eines.
  • En la primera finestra que surt, assegureu-vos que estiguin activades les opcions La primera fila com a etiqueta i La primera columna com a etiqueta. Premeu Següent
  • En la segona finestra, trieu el tipus de gràfic Línies (primer de la primera fila), dades en Files i activeu Mostra els elements de text en la visualització prèvia. Premeu Següent.
  • En la tercera finestra, trieu la variant Símbols (la quarta). Premeu Crea.

Haurà sortit un gràfic que encara cal modificar força.

• Per començar, arrossegueu-lo i dimensioneu-lo fins que ocupi, aproximadament, el rang B7:H16.
  • Assegureu-vos que el gràfic està seleccionat amb la vora grisa, com és habitual. Recordeu que en cas contrari ho aconseguireu fent-hi un doble clic.

Podeu modificar, si voleu, l'aspecte i la situació de la llegenda:

• Seleccioneu la llegenda i, amb el botó dret del ratolí, accediu a l'opció Propietats de l'objecte.
  • De la fitxa Vores, feu que l'estil sigui Invisible; de la fitxa Àrea, trieu Cap del desplegable Omple i, de la fitxa Posició, trieu Baix. Premeu D'acord.

Fareu desaparèixer el rectangle gris de l'interior del gràfic, el Títol principal i aconseguireu que les línies horitzontals siguin discontínues:

• Cliqueu a l'interior del gràfic per seleccionar el que s'anomena Pla lateral del diagrama. Amb el botó dret del ratolí trieu l'opció Propietats de l'objecte.
  • En la fitxa Àrea, trieu Cap del desplegable Omple. Premeu D'acord.
  • Seleccioneu ara les línies horitzontals de l'interior del gràfic i, amb el botó dret del ratolí, seleccioneu Propietats de l'objecte. Trieu una línia discontínua de color gris. Premeu D'acord.

Per subratllar les diferències entre una línia i una altra és convenient canviar l'escala de l'eix vertical:

• Seleccioneu l'eix vertical i, amb el botó dret del ratolí, accediu a Propietats de l'objecte | Escala.
  • El que fareu ara és modificar l'escala d'aquest eix. Desactiveu l'automàtic de Mínim i entreu el nombre 5,5 a la casella. Feu el mateix amb els valors següents: 8 a Màxim, 0,5 a Interval principal. Activeu, si no ho està, l'automàtic de Eix a. Premeu D'acord.

A continuació, fareu unes noves millores estètiques.

• Seleccioneu la línia que representa les mitjanes de Ciències i Tecnologia. Com és habitual, accediu a Propietats de l'objecte.
  • De la fitxa Línia, trieu un color vermell i cliqueu el botó Selecciona. Aquí teniu diferents possibilitats per triar un símbol gràfic. Obriu-les i trieu-ne un que vagi bé amb el color vermell de la línia. Una vegada triat, amb l'opció Conserva la relació activada o no, podeu variar la seva mida (Amplada i Alçada). Feu-ne diferents proves i premeu D'acord.
  • Repetiu el procediment anterior amb l'altra línia.
  • Apliqueu al full un color com el de la figura.
  • Si voleu treure la quadricula de tot el full, accediu a Eines | Opcions | OpenOffice.org Calc | Visualitza i desactiveu Línies de graella.
  • Modifiqueu algunes dades del full i observeu com canvia el gràfic.
  • Deseu el llibre.