Enrera
Curs de full càlcul avançat
  Exercicis

E31: Resultats electorals

En aquest exercici haureu de dissenyar una taula i un gràfic per representar els resultats de les eleccions al Parlament de Catalunya de l'any 2003. Fixeu-vos en la distribució percentual de vots i escons.

E32: Ordinadors

De l'estadística de la Societat de la Informació, impulsada pel Departament d'Educació, hem elaborat el gràfic següent:

En aquest gràfic es representa el nombre d'alumnes per ordinador, tant de Primària com de Secundària, de diferents països. Així, per exemple, a la Unió Europea (com a mitjana) es disposa d'un ordinador per cada 8,6 alumnes a Secundària, mentre que hi ha un ordinador per cada 13,2 alumnes a Primària.

Us proposem que construïu una taula amb dades connectada a un gràfic que sigui igual al de la figura.

E33: Comparació econòmica

Us proposem que analitzeu unes dades econòmiques de Catalunya d el període 1993-2003.

A la columna B, teniu el sou mínim interprofessional (SMI) mensual. A la columna C, haureu d'introduir unes fórmules per calcular el percentatge d'increment d'aquest sou respecte al del any 1993. Així, per exemple, el 20,76 que surt a la cel·la C9 vol dir que el SMI s'ha incrementat un 20,76% respecte al de l'any 1993. A la columna D teniu, ja calculat, el percentatge d'increment de l'IPC a Catalunya, respecte, també, a l'any 1993. A les columnes E i F teniu, ja calculats, els percentatges d'increments, respecte a l'any 1993 , dels preus dels aliments i de les begudes alcohòliques i del tabac. Cal que connecteu aquestes dades a dos gràfics, com els que es veuen a la figura, per comparar aquests increments.

nnn

E34: Demografia

En aquest exercici us proposem que estudieu la variació de la població de quatre ciutats. El full de càlcul que heu de dissenyar, ha de ser semblant a:

Fixeu-vos com a la fila 3 teniu les poblacions inicials, que surten repetides a la fila corresponent a l'any 2002. A la fila 4, heu de situar els percentatges de creixement anual, és a dir, el tant per cent que creix la població de cada ciutat cada any, en relació a l'any anterior. Fixeu-vos, també, com la ciutat D té un creixement negatiu. Això significa que aquesta ciutat perd, cada any, el percentatge de població que està indicat a la cel·la E4. Al rang B7:E15, heu d'entrar les fórmules necessàries per aconseguir els resultats que es poden observar.

També heu de dissenyar un gràfic en què es representin aquestes dades, similar a:

E35: Empreses de transport

L'empresa de transport A cobra una tarifa fixa de 20 € i 4 € per cada quilogram transportat. L'empresa B té una tarifa fixa de 8 € i cobra 6 € per quilogram transportat. Es tracta de dissenyar un gràfic per comparar el cost del transport en cada empresa en funció del pes. El resultat ha de ser similar a:

Les úniques cel·les amb fórmula són les del rang C9:D13. Aquestes fórmules calculen l'import que cobra cada empresa en relació al pes transportat. Manteniu els valors del rang B9:B13 perquè es pugui comprovar fàcilment que la tria del tipus de gràfic és la correcta.

E36: L'Ensenyament Secundari Obligatori a Catalunya (exercici optatiu)

A partir de les dades publicades pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya sobre la implantació de l'ESO en els darrers anys, es poden fer diferents gràfics comparatius. Fixeu-vos en la figura següent:

La proposta és que feu un full de càlcul semblant amb els gràfics associats. Cal tenir en compte que:

• A les columnes Creix. públic i Creix. privat es calculen els increments percentuals d'alumnes de cada curs respecte al curs 1993-1994. Per exemple, en el curs 1995-1996 hi va haver un increment d'alumnes d'ESO del 156,76 % en el sector públic i del 199,78 % en el sector privat, respecte al curs 1993-1994.
  • El primer gràfic de l'esquerra és un gràfic de barres verticals o columnes que va bé per comparar la importància numèrica relativa dels dos sectors i la seva evolució en aquests cursos.